Hej, här är mitt första inlägg. Lite knepigt att förklara, men jag hoppas det framgår vad jag menar.

Om man har ett äldre hus som man vill bevara men tycker är lite för litet; skulle detta då fungera?
Jag vill alltså ha kvar husets proportioner, men göra det bredare (alltså inte tillbyggnad på sidan).
(Röda streck är såglinjen, grönt är nybyggt)

Bilden nedan beskriver hur jag tänker; att man sågar itu huset i fyra delar och flyttar sedan ut tre delar åt varsitt håll.
Därefter bygger man igen hålutrymmena med likadant ytskikt som redan fanns och så att säga förstorar huset.

Jag har tagit med en farstu och en punchveranda för att visa lite tydligare.

Nu till frågan; går sådant här att göra? Finns det rent av någon benämning för det? Husexpansion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till forumet!

Ja, allting går, det är bara en fråga om tid och pengar. Men det är onekligen ett spännande projekt.

Vad är ditt hus byggt av? Hur stort är det? Är det något speciellt med det som gör att du vill behålla delar av det? Det är inte bara att dela ett hus i fyra bitar med motorsågen. Om du till exempel delar en takstol på mitten slutar den fungera som takstol och kollapsar.

Jag är rätt så säker på att det blir billigare att riva det gamla och bygga ett helt nytt hus.
 
Eller bygga till både på bredd och länd.
 
Det är ett vanligt trähus av 1800-talsmodell.

Jag gillar utseendet men tycker det är för litet. Jag vill så att säga behålla det intakt men ha ett större vardagsrum och lite annat så jag helt enkelt "förstorar" det.
Finns något begrepp för det hela eller är jag först ute? :)

Givetvis måste delarna stabiliseras upp under tiden att de separeras. och antagligen flera stammar installeras när det väl är klart.


Tillbyggnad på sidan och annat är inte aktuellt då jag vill ha ett centralt större rum och behålla huvudformen på det.
 
Timmerhus alltså?

Rent teoretiskt borde det iallafall gå att förlänga huset genom att kapa av det på mitten med motorsåg och sedan fylla i med nya timmerstockar. Dessa måste då förbindas med de gamla stockarna på en liten längre sträcka med någon smart låsning. Viktigast är översta och nedersta stocken som håller ihop huset.

Att göra samma sak på gaveln låter inte genomförbart på ett försvarbart sätt. Största problemet bör bli att alla takstolar skulle tappa sitt värde och du får i princip riva och bygga om hela taket från grunden.

Med ett så pass omfattande arbete inklusive utökad grundläggning så borde det vara både enklare och billigare att plocka isär huset och timra ett nytt. Då går det att använda det gamla timret så mycket som möjligt och göra nya stockar där det fattas eller behöver kompletteras.

Var inte helt ovanligt förr att man återanvände timmer på detta sätt och byggde nya hus med på andra platser.

Sen tycker jag personligen det är både synd och ett ofog att varenda mindre hus ska byggas ut och bli allt större. Till slut kommer det bara finnas villor med 5 rum och kök att köpa och vem har råd med och behov av det som ensamstående? Kanske vore mer väl använd energi och kreativitet att försöka inreda små ytor smart så att dessa känns större. Volym är inte allt.

Bra sökord kan vara compact living, tiny homes m.m.:)
 
harry73
Du behöver byta takkonstruktion, för dina gamla takstolarna är säkert bra för ditt nuvarande tak, men blir för klen om du skulle lyckas förlänga dom. Du behöver också mer takpannor, helst samma som dina gamla antar jag.
Huset blir större än sin grund, så du behöver bygga en ny grund.
Jag antar att du vill passa på och bytta el och tilläggsisolera.
Du behöver ser över bottenvåningens tak. Får takbjälkarna en större spännvid behöver man en större dimension.
Samma sak för golvet.
Det blir många saker som du behöver göras om, så det blir i princip ett nytt hus, bara dyrare.
Ett alternativ skulle vara att riva huset och återanvända fönster, takpannor, fasadbrädor, dörrar, m.m.
Men även det kommer att ta mycket extra tid och det kostar.
Förstår mig rätt, jag tycker din ide är jättekul, och jag hoppas att du vågar, men det kan vara bra att veta var man ger sig i, innan man börjar
 
GenJackRipper skrev:
Nu till frågan; går sådant här att göra? Finns det rent av någon benämning för det?

Allt går att göra, men jag kallar det kvalificerat dumt. Denna lösning är dömd att bli en teknisk katastrof och ett ekonomiskt fiasko. Gillar du huset? Då ska du vara snäll mot det! Bygg ett liknande hus som anex, alternativt bygg ut med samma formspråk och gramatik.

Inom parentes finns en gammal anekdot om kyrkan i Ljusnarsberg: "Mot slutet av 1600-talet hade befolkningen växt till drygt 2000 personer och kyrkan var för liten. Dåvarande kyrkoherden Simon Bjurbäck genomförde då det äventyrliga projektet med att utvidga kyrkan genom att såga den mitt itu. Kordelen flyttades österut och däremellan infogades ett tvärskepp. Det sägs att Bjurbäck ledde arbetet sittandes på en häst beredd att fly om projektet skulle ha misslyckats och kyrkan störtat samman. Nu gick det hela bra och vi fick den korskyrka som är idag, visserligen sned och vind".

Källa: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=789129
 
harry73 skrev:
Du behöver byta takkonstruktion, för dina gamla takstolarna är säkert bra för ditt nuvarande tak, men blir för klen om du skulle lyckas förlänga dom. Du behöver också mer takpannor, helst samma som dina gamla antar jag.
Huset blir större än sin grund, så du behöver bygga en ny grund.
Jag antar att du vill passa på och bytta el och tilläggsisolera.
Du behöver ser över bottenvåningens tak. Får takbjälkarna en större spännvid behöver man en större dimension.
Samma sak för golvet.
Det blir många saker som du behöver göras om, så det blir i princip ett nytt hus, bara dyrare.
Ett alternativ skulle vara att riva huset och återanvända fönster, takpannor, fasadbrädor, dörrar, m.m.
Men även det kommer att ta mycket extra tid och det kostar.
Förstår mig rätt, jag tycker din ide är jättekul, och jag hoppas att du vågar, men det kan vara bra att veta var man ger sig i, innan man börjar
Ja, förstärkningar är ju givna. Tänker mig två starka stammar runt om själva mitten.

Det är såklart ett tekniskt meckigt projekt. Var mer ute om någon annan gjort något liknande. :)
 
Ursäkta att jag raljerade. Men talar vi om liggande knuttimmer måste du betänka att det är knutarna som låser samman konstruktionen. Sågar man inne i någon knut rasar hela hörnan ur läge.

En vanlig enkelstuga består av bara fyra hörn plus en tvärvägg mellan långväggarna. Det betyder att du du helt enkelt inte kan förlänga den med beskriven metod. Du kan bara förkorta den. Endast om stugan har minst två mellanväggar kan du hantera den enligt plan.
 
Har då inte hört talas om något liknande. Verkar rätt vansinnigt, du kapar i princip i allt bärande. På grund av det överdrivet komplexa i projektet kommer det nog bli vansinnigt dyrt också. Vill du verkligen ha ett större hus så riv det gamla. Behåll fönster, fasadbeklädnad, tak och annat byggmaterial som du kan sätta på det nya huset för att få det se gammalt ut. Du verkar inte ens ha koll på om det är ett timmerhus eller nåt annat, är du säker på att du är rätt person för att förverkliga detta? Sorry om jag låter neggo men det här verkar inte klokt.
 
Jag skulle inte komma på tanken att göra så och då är jag ändå inte rädd för att testa nya lösningar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.