Idag så går alla rör till elementen i huset uppe på kallvinden som även befolkas av möss. Som det ser ut nu så ligger det en blandning av galss/stenull/skit/musbajs mm. ovanpå kopparrören som någon sorts isolering.
Allt eftersom vi renoverar huset så lägger vi ner värmerören i grunden men tills vi har tagit oss igenom hela huset så måste rören till sista rummet gå kvar uppe på vinden. Naturligtvis måste de isoleras för att inte bli av med massa energi samt att rören inte ska frysa sönder när det är elavbrott så att cirkulationspumpen inte går.

Förra vintern så provade jag att isolera några meter rör med sådana där skumplast rörskålar vilket verkade vara en smidig och ganska billig lösning så länge. Dock verkar mössen ha fattat tycke för isoleringen och har nu gjort sitt bästa för att gnaga av den och sprida isoleringen i småbitar över halva golvet :(

Finns det någon annan form av rörisolering som är billig och samtidigt mussäker?
 
kulle
Tror inte det finns någon mussäker isolering.
Ett tjog med musfällor är kanske det bästa :)
 
Linda in isoleringen i finmaskigt stålnät?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
De som sysslar med rörisolering brukar klä med plåt på utsidan av isoleringen, i utsatta lägen. T ex utomhus, som skydd mot fåglar mm. Kanske inget man gör själv som hemmapulare iofs.
Men jag funderar på om inte man kunde vira aluminiumtejp eller liknande runt om.
 
är kopparrör säkra för möss?
 
eisele eisele skrev:
är kopparrör säkra för möss?
Min uppfattning är att mössens tänder inte är byggda för att gnaga genom metall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.