Hej allihop.


Jag skulle vilja ha in lite tips på Hantverkare (firmor) som ni kan ge bra referenser på i Jönköpingstrakten som klarar av en totalrenovering av en källare där precis allt ska göras om. Från att bila ut och gräva ur, gjuta om golv, VVS, kakla, ja i princip allt.

Har ringt runt och haft 2st firmor på plats som kollat och jag har fått pris av den ena. Höll på att dö när jag fick priset.

Att tillägga är att ytan är 52kvm som ska bilas ut och isoleras samt gjutas nytt golv. Golvet ska klinkas i 2st av 5rum i ett av dessa rum ska det bli kakel på väggen och det andra putsas och målas. Resterande rum ska ytskikten inte färdigställas utan det fixar jag själv.

Priset jag fick blev inkl el 1 256 000:- exkl moms = 30 192kr / kvm ... Högst oseriöst anser jag.

Jag har som sagt ringt runt och frågat om ca 5st firmor kan komma och räkna på jobbet, har ett förfrågningsunderlag samt ritning där allt är specat. Men alla lovar och säger att de ska höra av sig.

Hur tänker dem? Ramlar jobben över firmorna nuförtiden? Har de det så bra ställt att de inte behöver mer jobb.? Detta vore ett utmärkt vinterjobb för en mindre firma då vi inte har något speciellt tidskrav samt att det är inomhus.

Så snälla Pm:a gärna eller skriv här vilka firmor ni kan rekommendera till oss att anlita till detta.

Mvh
 
Har tyvärr ingen rekommendation till dig, men dock en erfarenhet som liknar din som du kanske har nytta av.

När vi skulle bygga till vårt hus så gjorde vi som du, tog fram ett genomarbetat förfrågningsunderlag där allt stod specat. De få offerter vi lyckades få in efter stor möda var skyhöga.

Jag tror att det är få firmor som tar den typen av totalentreprenad och som har hela registret av hantverkare i sitt stall. De som gör det är enligt min erfarenhet utländska firmor och de vet inte riktigt vad de ger sig in på och har egentligen inte heller har all kompetens som krävs för ett så stort projekt med så många typer av hantverkare inblandat.

Därför tror jag att du får ett mycket bättre slutpris och får jobbet gjort snabbare om du kan tänka om och köpa en en hantverkare i taget och samordna det själv, alternativt om du har en hantverkare som du kan lita på som kan tänka sig att samordna det åt dig.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Har tyvärr ingen rekommendation till dig, men dock en erfarenhet som liknar din som du kanske har nytta av.

När vi skulle bygga till vårt hus så gjorde vi som du, tog fram ett genomarbetat förfrågningsunderlag där allt stod specat. De få offerter vi lyckades få in efter stor möda var skyhöga.

Jag tror att det är få firmor som tar den typen av totalentreprenad och som har hela registret av hantverkare i sitt stall. De som gör det är enligt min erfarenhet utländska firmor och de vet inte riktigt vad de ger sig in på och har egentligen inte heller har all kompetens som krävs för ett så stort projekt med så många typer av hantverkare inblandat.

Därför tror jag att du får ett mycket bättre slutpris och får jobbet gjort snabbare om du kan tänka om och köpa en en hantverkare i taget och samordna det själv, alternativt om du har en hantverkare som du kan lita på som kan tänka sig att samordna det åt dig.

Tanken har slagit mig, dock får man hålla så mycket koll och tajma ihop tider med olika slags hantverkare när man gör så. Ena dagen ska en VVS kille vara där och sen behöver han el där osv, blir ju rätt stimmigt.

Ang utländska byggare i mitt hus så nej. Jag skulle aldrig ens få för mig att anlita buffel och båg ab. Nu säger jag inte att alla är sådana men många. Den offerten jag fått in är utav en av de större byggfirmorna. Kommer få in ytterligare ca 2-3st förhoppningsvis.

Ut mitt eget tycke så har jag svårt att ett sådant här jobb med så pass lite färdigställande grad jag har krav på ska det MAX kosta 500 000:-
 
Källarjobb är ofta rena helsiken, där material måste forslas UPP (genom källartrapp eller via fönster eller liknande) och det inte går att få in grävmaskiner. Dvs, hur man än gör är det som regel manuellt grävarbete som gäller.
Been there, done that! Själva bilandet är inget problem, men att få bort massorna (i mitt fall ca 40 kvm, vilket gav ca 25 ton som skulle ut - och sen makadam in igen) är inget jag vill göra om i en handvändning. Jag förstår om ingen vill ta ett sånt uppdrag utan att få rejält betalt.
När man bygger nytt räknar man ofta med ett pris på 10-15000 kr/kvadratmetern, men det handlar då om regelväggar över mark. När man som i ditt fall dessutom först ska riva och gräva ut, och sedan är det putsning, kakel och klinker, så är jag inte alls förvånad över offerten du fått.
Marlens förslag är också värt att beakta. Du kanske kan tänka dig att låta något företag med grovarbetare (oavsett nationalitet) stå för rivandet och grävandet, och sedan anlita något annat för uppbyggandet?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
b8q skrev:
Källarjobb är ofta rena helsiken, där material måste forslas UPP (genom källartrapp eller via fönster eller liknande) och det inte går att få in grävmaskiner. Dvs, hur man än gör är det som regel manuellt grävarbete som gäller.
Been there, done that! Själva bilandet är inget problem, men att få bort massorna (i mitt fall ca 40 kvm, vilket gav ca 25 ton som skulle ut - och sen makadam in igen) är inget jag vill göra om i en handvändning. Jag förstår om ingen vill ta ett sånt uppdrag utan att få rejält betalt.
När man bygger nytt räknar man ofta med ett pris på 10-15000 kr/kvadratmetern, men det handlar då om regelväggar över mark. När man som i ditt fall dessutom först ska riva och gräva ut, och sedan är det putsning, kakel och klinker, så är jag inte alls förvånad över offerten du fått.
Marlens förslag är också värt att beakta. Du kanske kan tänka dig att låta något företag med grovarbetare (oavsett nationalitet) stå för rivandet och grävandet, och sedan anlita något annat för uppbyggandet?
Har med gjort detta en gång men nu är det dax igen :)

Men Nuförtiden "gräver" man inte ut skiten man suger ut det med sugbil ;) Har tagit offert från det företaget också och det landade på 17 000:- så det va billigt tycker jag.

Riva väggar??? Det ska inte rivas en enda vägg i källarn, Väggarna är formgjutna och ska på en del ställen putsas upp nytt golv med isolering och golvvärme ska göras och 2st rum utav 5 ska klinkas på golvet och det ena ska putsas.

Resterande arbete gör jag själv förutom skarvning av VVS, all el kan jag då jag är elektriker.

Så nästan 1,6mile INKL moms känns som ett jävligt oseriöst pris. Har ett ref pris på en annan kåk där exakt samma är gjort på 55kvm och det gick lös på 360 000:- problemet är att firman är uppköpt och de killarna ingår i en av de större koncernerna idag.

Får jag ingen "normal" offert kommer jag bila och suga ut skiten på golvet i vinter/vår sen göra rum för rum själv. Grannen har el installations företag och jag har själv jobbat i entreprenad branschen i ca 15år och vi bägge anser att detta priser är ocker/oseriöst!!!
 
Jag har som sagt också gjort ett källarprojekt, och under mitt källargolv var merparten av massorna stora stenar, de flesta varierade i storlek mellan apelsin till fotboll, men den största kanske 0,5 m i diameter. Jag vill se den sugbil som tar den... :)

Och när jag skrev riva, (inte "riva väggar", det har du tolkat in själv, kanske för att jag i meningen innan skrev "regelväggar") menar jag allt från att att bila upp golvet till att ta bort gamla gjutjärnsavlopp till att knacka ner lös puts från väggarna. Dvs, allt som inte är "bygga upp nytt".
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag har som sagt också gjort ett källarprojekt, och under mitt källargolv var merparten av massorna stora stenar, de flesta varierade i storlek mellan apelsin till fotboll, men den största kanske 0,5 m i diameter. Jag vill se den sugbil som tar den... :)

Jaha och hur det såg ut hos dig är väl inte hur det ser ut hos mig. Jag bor mitt på en sandås med ren "kabelsand" (dränerade huset förra hösten) den största stenen var ca 0,5mm stor..... Så med detta ville du påvisa vad??? :)

Har även bilat upp ett halvt rum och kollat, samma där så firman som skulle suga va inte oroliga då de klarar rätt så stora stenar ifall det skulle dyka upp som han sa.


Nu handlade inte tråden om att ge kritik och säga hur duktig man själv varit hit och dit och så gjorde jag och det där går inte.

Finns det någon som kan rek någon firma (helst mindre) som åtar sig totalentreprenad jobb eller ska jag behöva begära in 10st olika offerter på alla olika hantverkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.