Jag är väldigt vilsen då jag inte kan så mycket. Alla man pratar med är experter och har olika tips, ingen verkar kunna ge mig svar på exakt vad som skall göras och i vilka steg, dvs hur processen ser ut. Jag har bränt en förmögenhet på arkitekter som ritat på tillbyggnader men nu har jag kommit på att vi vill ha en våning till. Alltså måste jag börja om från början.

Mitt behov är ytterligare en våning på ett hus från 1938. Det blir ca 80 kvm extra. Det verkar finnas en uppsjö av företag som säljer våningar men man måste ha ytterligare en firma som gör själva bygget? Kan en konstruktör bedöma om huset håller för en våning till? Skall en konstuktör rita innan man kontaktar en firma? När söker man bygglov och vad behövs för det?

Alltså den som listar en byggprocess av en våning A-Ö kommer jag vara evigt tacksam.

1. ? (arkitekt igen eller kan en konstruktör göra det nödvändigaste?)..........
 
Ytterligare en våning på hus från 1938

Jag inser att min första fråga var lite väl pretentiös så jag börjar med en mindre.

En som ritar konstruktionsritningar kan den också ta till sig ens idéer vad det gäller det arkitektoniska? Kan jag använda dessa ritningar som bygglovsritningar?

När jag har konstruktionsritningar (kostar hur mycket?) kan jag höra av mig till typ Uppsala Trä och be dem såga exakt vad jag behöver. Dvs firmor som typ Åtvidabergs Takvåningar är inte nödvändiga om jag har allt och en bra kontrollant och byggare?
 
Jag sitter lite i samma sits och planerar att bygga uppåt men är väldigt osäker på processen samt har problem att få till en bra planlösning (framförallt att få in en trappa på undervåningen). Vi har funderat på att ta in en konstruktör/arkitekt för att få hjälp från första stegen.

Vi har pratat lite med Åtvidaberg och de vill gärna göra konstruktionsritningarna själva. De har sagt att man kan ha egen arkitekt innan som hjälper en att skissa men de kommer ändå ta in sina egna konstruktörer sen för att "vara säkra" på att konstruktionen passar deras bygge. Har bara haft ett kortare samtal men min känsla var att Åtvidaberg vill ha full koll och helst ha så nära "standardkonstruktioner" som möjligt.

Kommer följa denna tråd med intresse och hoppas någon som gått igenom dessa steg kan dela med sig av sin erfarenhet. Vore kul att höra om någon har haft egen arkitekt och sen gått till en firma med ritningarna.
 
Hej, äldre farbröder jag talat med påstår att man klarar sig utan Åtvidaberg helt och hållet. Vi fick en offert på 867 000:- för ny våning. Då de är klara återstår allt jobb då man bara fått stommar på plats, dvs minst lika mycket till.

Stommar och konstruktörsritningar borde gå på max 200 000? En firma som gör Åtvidabergsjobb med lyft etc ca 150 000 till? Känns som Åtvidaberg har bra marginaler?

Vem är f ö ansvarig för bygget? Åtvidaberg sätter bara dit stommar, resten skall någon annan göra och då blir det ju liksom två byggen i ett?

Hoppas nu någon kunnig snart vaknar och hjälper oss.

MVH

Calle
 
Vi byggde på en våning på en del av huset för några år sedan. Eftersom vi redan hade två plan på en del av huset så var det viktigt att få den nya delen i samma nivå. Många "standard påbyggnadsföretag" gör lösningar där de i princip placerar ett nytt bjälklag ovanpå ett bef. tak. Dvs man får ett orimligt tjockt bjälklag. Det är inga problem om man bygger en hel ny våning, och det. planen inte ställer till problem med bygghöjd.

Vi valde en snickare, som byggde det nya taket ovanpå det gamla huset. Dvs. man rev inte något bef. tak förrän den nya våningen var på plats. Det gjordes bara ett fåtal hål i det bef. taket där olika pelare skulle igenom.

I vårt fall revs sedan även innertaket så att rummen under påbyggnaden påverkades "totalt". Men det skulle troligen gått att göra med mindre påverkan också, om det vore viktigt.
 
Smart, vem räknade ut att det befintliga huset skulle hålla? Ni själva?
 
Vi går precis i tankarna att köpa ett hus som är 75 kvm med källare och behöver i så fall bygga ut. Vi har också tänkt oss en extra våning då det verkar enklare. Men jag har precis samma frågor, i vilken ände börjar man? Konstruktör för att avgöra hållbarheten och göra ritningar till bygglov? Tänkte anlita byggfirma som bygger lösvirke och vill ha offert underlag för att få en så rättvis bild av priset som möjligt. Vem gör sånt till bra pris? Har även lite funderingar på behovet av arkitekt, onödigt dyrt om man inte har jätte krav? Tusen frågor innan vi tar beslut om köp...Vi får inte plats om det inte byggs ut..
 
Jag skulle nog bygga ut huset i markplan om det är möjligt....att bygga på en våning på ett bef hus är ganska mycket jobb....
Det är inte bara hållfasthet och utseendet som är viktigt...även invändigt måste bli bra så det inte blir sämre nere än tidigare pga trappan....
 
Vi byggde på en våning i början på sommaren med hjälp av Åtvidabergs Hus (www.taklyft.se). Vårt hus var från början 80 kvm med källare byggt 1939. Vi tog kontakt med en arkitekt för att få till planlösningen som vi ville ha den och som underlag för bygglovet. Därefter gjorde Åtvidabergs Hus konstruktionsritningarna och beräkningarna för förstärkningar.
När våningen var på plats hade vi en snickare som tilläggsisolerade, bytte fönster, satte panel och målade den befintliga våningen. Allt gick jättefort och smidigt och vi är väldigt nöjda.
Nu återstår inredningen och trappa.
Skulle så klart hellre byggt ut men tyvärr har vi inte det utrymmet på tomten så bygga uppåt var ända lösningen för oss.
 
Calle75 skrev:
Smart, vem räknade ut att det befintliga huset skulle hålla? Ni själva?
Nej, vi anlitade en konstruktör. Nu är oftast inte hållfastheten på bef. väggar ett problem. Hus är oftast karaftigt överdimensionerade. Väggtjockleken bestämms av isoleringstjockleken snarare än av hållfasthetsskäl. Men det kan finnas punkter som man behöver utreda mera.
 
hempularen skrev:
Nej, vi anlitade en konstruktör. Nu är oftast inte hållfastheten på bef. väggar ett problem. Hus är oftast karaftigt överdimensionerade. Väggtjockleken bestämms av isoleringstjockleken snarare än av hållfasthetsskäl. Men det kan finnas punkter som man behöver utreda mera.
Jag håller med att hus är oftast överdimensionerade i väggarna, särskilt från 30-60 talet med stående eller liggande 2", däremot tänker inte många på att även grunden ska klara den ökade lasten.
Vad har du för grund? källare? dränerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.