verktygsgurun skrev:
Hon tankade väl dessutom grön diesel om jag inte minns fel??
Vad annars? De heter väl "Miljöpartiet de gröna". :p
 
G
För en gångs skull han jag hålla med Odjuret och inte bara tycka att inläggen är humoristiska.

Partisamarbete är ett givande och tagande men med "miljö"partiet ska man inte samarbeta.
Den massiva propagandan i södermalmsTV:n och södermalmsradion är enda orsaken till att "miljö"partiet orkar över 4%.
Ställa sig och blåsa i vuvuzelor för att förhindra genomförandet av offentliga politiska möten är bevisligen ett beteende som initierats av ledningren i "miljö"partiet. Samarbetet med fascistgruppen AFA kommer man inte heller ifrån.
Att Åsa Romson är ett av de största politiska stolpskotten i den svenska politiska historien har hon redan bevisat, fullt i klass med Mona Sahlin. Först babbla om snabbstopp av alla kärnkraftverk och sedan Bromma och förbifarten gör ju att människan är helt omöjlig i alla politiska läger.
Att Reinfelt gick med på Fri PUT till alla som påstår sig komma från Syrien för att blidka "miljö"partiet ångrar han nog nu när han sitter och bläddrar i arbetsförmedlingens listor,

Som redan sagts så behöver massmedia skandaler som ministerns stugor att skriva om för att dra bort intresset från de stora och avgörande skandalerna som ingen får nämna.
 
Vad bygger du den kunskapen på?
Själv har jag att uppfylla väldigt specifika krav fär att få bygga ekonomibyggnader på min gård. Jämför med Göran Persons "kräftfiskebod", den é fin.
 
Vilka specifika krav tänker du då på som skulle göra det svårt? Finns förstås krAv inom detaljplanelagt område mm, men det utgår jag från inte är fallet här.
 
-MH- skrev:
Vilka specifika krav tänker du då på som skulle göra det svårt? Finns förstås krAv inom detaljplanelagt område mm, men det utgår jag från inte är fallet här.
Bebyggd lantbruksenhet, ej detaljplan, 6,2ha (skog 5,5).
Den befintliga ladugården med stall för djur, plats för maskin/garage dessutom del för kokgryta och sädesmagasin.
Gödselplatta och höloft klassas sammantaget som ekonomibyggnad (120m2 bya) eftersom den är byggd ca 1935-45 med div tillbyggnader. Så kan man inte göra idag, skall man uppföra en byggnad skall det anges användningsområde tex verkstad, maskinhall, förråd etc i bygganmälan som skall lämnas.
Sängplatser kan du glömma då det blir bostad direkt för att den kan bebos.
Ville ha en vaktstuga för gässen vid dammen men icke, de föreslog en husvagn...
Gässen är borta nu efter tre rovdjursangrepp i sommar/höst.
Ekonomibyggnad är ett samlingsnamn och du måste ange vad du skall ha den till och då kommer de "specifika" kraven in beroende på användning. Det kan vara förorena mark vid maskinhall. Utgödsling vid djurhållning mm, det är en veritabel djungel att ge sig in i.
Bastu, sängar etc är inte nåt du kan hävda tillhör ekonomibyggnad utan klassas som antingen boende eller kontor, personalutrymmen och det är inte ekonomibyggnad om den är uppförd i modern tid.
Oftatast klassas det son näringsfastighet och inte ekonomibyggnad såvida du inte bygger ett rent förråd då är det lite enklare.

Just friggebodar skall ligga inom gräns för bostadshusets tomtmark. 10-15m2 bya totalt.
Tyder på total respektlöshet för de lagar seriösa medborgare har att rätta sig efter i samhället. Att visa att man inte har koll på regelverken som i övrigt har så förlamande verkan på företagsamhet är illavarslande.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Man måste varken ansöka om bygglov eller göra bygganmälan för ekonomibyggnad!

Här är en broschyr från Strömstad tex.

[länk]

Så håll igen lite på att anklaga andra för laglöshet
Hm, har ministern hävdat att byggnaderna är ekonomibyggnader?
Jag reagerar på att de påstås vara friggebodar och därmed utan krav på bygglov.
Info från Strömstad gäller i Strömstad, jag hör till Falkenbergs kommun, olika tolkningar i olika kommuner.
Från Ånge kanman lära sig detta; "...Ekonomibyggnader byggnad som är inrättad för jordbruk, eller skogsbruk och som inte är inrättad för bostadsändamål djurstall; loge, lada, maskinhall, lagerhus, magasin och växthus."
Källa: http://www.ange.se/ange/692.html

Få se, jaktstugor och bastu passar det i ovanstående?
 
Det spelar ingen roll vd ministern kallar dem, PBL bryr sig inte. PBL gäller i hela Sverige och sätter gränser för kommunernas påhitt. Raststuga går som ekonomibyggnad.
 
Det är väl klart att det spelar roll vad ministern kallar det? Kanske inte lagligt men absolut moraliskt. Om han hävdar att han uppfört ett antal byggnader efter friggebodsreglerna och det visar sig att de inte är friggebodar har han agerat klanderligt genom att han inte kollat upp vad reglerna säger. Man kan ju inte retroaktivt hitta regler som gör byggnaderna OK, detta måste man ha koll på innan man bygger, speciellt om man aspirerar på en politisk karriär.

Andra ministrar har avgått för att de trodde att någon annan betalat deras TV-licens...här har vi en minister som bygger hus under helt fel premisser och framhärdar när det ifrågasätts...:thumbdown:
 
Fel premisser? Reglerna är som de är, vad byggherren råkar kalla stugorna 20 år senare i en intervju är fullständigt oväsentligt.

Varför tror du han har uppfört byggnadernatt enligt "friggebodsreglarna"?
 
-MH- skrev:
Fel premisser? Reglerna är som de är, vad byggherren råkar kalla stugorna 20 år senare i en intervju är fullständigt oväsentligt.

Varför tror du han har uppfört byggnadernatt enligt "friggebodsreglarna"?
Mannen är landsbygdsminister! Menar du att en person med det uppdraget kan slänga ur sig vad som helst i en intervju utan att det ska få några konsekvenser? Vi pratar inte om det juridiska som du hela tiden hänvisar till utan det moraliska, etiska och vad man ska kunna förvänta sig av de folkvalda. Det är ju inte bara att han "kallar" stugorna friggebodar, han anser att de är det, ser du skillnaden? Dessutom ljuger och slingrar han sig när det gäller när de är byggda...om allt vore helt korrekt behövde han inte slingra sig. Det är Sven-Erik Bucht själv hävdar att byggnaderna är uppförda enligt friggebodsreglerna...har du ens läst artiklarna?

Alla vi vanliga dödliga måste ju ha järnkoll på vad vi bygger...vi kan inte slänga ur oss att vi anser att byggnaden är något annat och sedan bara rycka på axlarna.
 
G
Tänk vad bra det blir när Bucht kommer på att svartbyggena skall omvandlas till Attefallshus, enligt nya amestilagen.
 
Jag har byggt en kontorslokal på min villatomt. Om du råkar komma förbi och se att det egentligen är ett vedskjul, vilket moraliskt fel.har jag begått?

Med tanke på allt prat om bygglov och svartbygge, så kan man.nog säga att det är juridiken vi pratar om. Moraliskt svartbygge har jag aldrig hört talas om!

Det är varken Friggebod eller Attefallshus. Det verkar som ministern inte är ensam med dålig koll.
 
Redigerat:
gäst skrev:
Tänk vad bra det blir när Bucht kommer på att svartbyggena skall omvandlas till Attefallshus, enligt nya amestilagen.
Japp, ändå bättre blir det när han får klart för sig att alla utom ett måste bort och att detta måste flyttas till hans "tomt" vid bostaden men att det kan byggas ut ordentligt och behålla både bad & kök.
Att han sen kan ta betalt för det utan att skatta blir kanon i Kiruna.
 
-MH- skrev:
Jag har byggt en kontorslokal på min villatomt. Om du råkar komma förbi och se att det egentligen är ett vedskjul, vilket moraliskt fel.har jag begått?
Nu trollar du ju bara så jag lägger ned diskussionen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.