Tyckte vår spisfläkt fungerar alldeles för dåligt. Har dragit en tvåledare mellan ftx och spiskåpa och kopplat in i FTX så den ökar tilluften när tvåledarn sluts. Blir mycket bättre funktion på spisfläkten!

Nu vill jag att den sluts automatiskt när spisfläkten går. Hur löser jag det på lämpligt sätt? Bör ha något som känner av när spisfläkten drar ström och då sluter tvåledaren. Hur löser man det???
 
Hej ! ett mellan relä, relät drar då du startar fläkten , och NO eller NC eller var nu FTX:n behöver på reläutgångarna

//Goerana
 
Perfekt! Var hittar jag lämpligt relä?
 
Jag satte en ställbar tryckdifferensgivare i imkanalen (har en Enervent FTX så jag köpte från dem) som kopplar till FTX-systemets "fläktforceringsingång". Blir tryckdifferensen över ett visst tryck så justerar FTX-systemet till/frånluftförhållandet.

Kollade själv på relästyrning, men då min fläkt inte har dylika utgångar så blev det ganska jobbigt att ordna med en lösning som bara reagerar på fläkt och inte på andra förbrukare i fläkten som t ex lampan i fläkten.
 
Tryckdifferensgivare kanske kan vara en lösning men hade föredragit ett relä. Sätter man ett vanligt master/slave grenuttag så kan man ju justera vid vilken effekt slaven skall gå på (flkäen drar mer än lampan) och sedan ha ett lämpligt relä. Alternativt om man kan hitta något relä som löser alltihop.
 
M magnil skrev:
Tyckte vår spisfläkt fungerar alldeles för dåligt. Har dragit en tvåledare mellan ftx och spiskåpa och kopplat in i FTX så den ökar tilluften när tvåledarn sluts. Blir mycket bättre funktion på spisfläkten!

Nu vill jag att den sluts automatiskt när spisfläkten går. Hur löser jag det på lämpligt sätt? Bör ha något som känner av när spisfläkten drar ström och då sluter tvåledaren. Hur löser man det???
Reglerar du fortfarande manuellt eller är automatiken på plats?
 
E eestere skrev:
Reglerar du fortfarande manuellt eller är automatiken på plats?
Hrmmm... Relä mm finns på plats sedan länge men inte monterat. Ett av mina dåliga samveten, får ta tag i det snart :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.