hsd
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men med en anläggning med bara PSA:er så blir det *många* hjälpkontakter och summrar...
nejdå bara en summer/lampa och hjälpkontakten är inbygd i psa:n
kostnadsmässigt är det inte så stor skillnad men risker för följdfel minimeras, om något löser ut så är det endast den påverkade gruppen
 
hsd skrev:
nejdå bara en summer/lampa och hjälpkontakten är inbygd i psa:n
kostnadsmässigt är det inte så stor skillnad men risker för följdfel minimeras, om något löser ut så är det endast den påverkade gruppen
OK, jag har inte sett några sådana PSA:er (m inbyggd summer alltså). E-nummer? Är de i så fall inte *ännu* dyrare?
 
hsd
lars_stefan_axelsson skrev:
OK, jag har inte sett några sådana PSA:er (m inbyggd summer alltså). E-nummer? Är de i så fall inte *ännu* dyrare?
hjälpkontakt inbygd, summer/lampa kopplas externt
 
P
Kom att tänka på en sak. Hur brukar man göra med uttaget till diskmaskin. Diskbänksskåpet har ju en baksida och då verkar det dumt att montera ett infällt uttag och sedan såga upp ett hål i bakstycket, vore det inte bättre att ha ett utanpåliggande uttag monterat inne i skåpet?
 
Peter_K skrev:
Kom att tänka på en sak. Hur brukar man göra med uttaget till diskmaskin. Diskbänksskåpet har ju en baksida och då verkar det dumt att montera ett infällt uttag och sedan såga upp ett hål i bakstycket, vore det inte bättre att ha ett utanpåliggande uttag monterat inne i skåpet?
Man brukar öppna upp på skåpets baksida för uttaget som är infällt. Sedan vad som är smidigast när väggen är betong, är nåt annat. Sedan vet jag inte vad reglerna säger om att man kan riva med sig allt om man ska frigöra skåpet men hur man brukar göra är tydligt.
 
Uttag för diskmaskin ska sitta i skåpet bredvid (vanligen diskbänksskåpet), 150 mm från sida och 300 mm över golv. De behövs alltså hål i sida eller bakstycke så att kabel med stickpropp kan slängas emellan. Det ska ju gå slangar där emellan också.
 
P
Jo det är så klart fast jag tänkte mer på eluttaget men det kanske är enklast att göra som brukligt och montera ett infält uttag i väggen och såga upp ett lagom stort hål i bakstycket på diskbänksskåpet.
 
Jag menade eluttaget! Det ska sitta i skåpet bredvid enligt standard.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Patrik_Hed skrev:
Ett förslag på belysning. Stora och små ringar är stora resp. små spottar och kors är lamputtag. Bänkbelysning är inte medritat, lika så belysning i vitrinskåp är utelämnat på just ritningen.
[bild]

Gruppuppdelning.

Häll - 3x16A
Ugn - 1x16A (Alt. häll och ugn 3x16A)
Micro - 1x10A
Diskmaskin - 1x10A
Kyl & frys - 1x10A
Bänkuttag uppdelade på 2x10A (två enfasgrupper)
Belysning, allmän uttag och köksfläkt - 1x10A

Jag avråder från att lägga kyl & frys på en separat jordfelsbrytare, då är det bättre att lägga riskgrupper som löper större risk att lösa JFB på en egen JFB.

Det ska inte vara en kopplingsdosa under diskbänk för diskmaskin utan ett vägguttag och det räcker med IP20.

Vägguttag vid varje bänkyta, vilket normalt brukar innebära 2-4 uttag.

Alla brytare samlade i en gemensam ram vid dörren.

//Patrik
Funderar på om jag kanske klarar mig med mitt gamla diazed proppskåp. Har 3st oanvända plus den som idag används för belysning och vägguttag i det rum som ska bli kök. De 3 16A säkringarna som går till spisen idag kan ju kopplas över till nya köket när det är dags.
1st 10A till kyl&frys
1st 10A till diskmaskin
1st 10A eller kanske 16A till Micro, köskfläkt samt uttag vid arbetsbänkarna
1st 10A till belysning och städuttag etc.
3x16A till häll&ugn. Många hällar använder väl bara 2x16A om jag förstått rätt och 1x16A räcker till ugnen?
 
Helt riktigt, många hällar behöver 2x16A och 1x16A bör räcka till ugnen.
Dock skulle jag absolut dra fram 3x16 och koppla tre faser till perilexuttaget vid hällen, om inte annat är det bra för framtiden. Man kan ju passa på att se till att ugnen matas med samma fas som är oanvänd i perilexuttaget.
 
P
Så tänkte jag också men då ugnen sitter en bit ifrån i ett högskåp kanske man ska dra en flexslang mellan?
 
Om du inte kan dra en egen matning från centralen?
I min central har jag 3x16 till hällen och 1x16 till ugnen, där ugnen är kopplad på den fas som är oanvänd i perilexuttaget till hällen.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Jo så kan man ju göra och det kanske ser snyggare ut. Det bästa hade väl varit att ha perilexuttaget fullkopplat oavsett och ugnen på en egen grupp men då räcker inte skåpet till.
 
P
Ny fundering. Kan man inte sätta en liten 13 modulers kapsling bredvid ordinarie proppskåp och strömmata därifrån så kan jag fördela uttagen på lite flera grupper ?
 
Jo det går. En klassiker i gamla hus där man t ex byggt om till elpanna eller elbastu. Låt någon som kan göra det. Sedan kopplade min elektriker inte fullt i perilexen, han påstod att tredje fasen bara skulle användas till ugnen. Vill man ha fullkopplat i perilexen skall man dra en separat grupp till ugnen påstod han. Och det skall ju vara en riktig monsterhäll om inte 2x16A räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.