Hej!
Beställde ett kök med stommar lådor mm samt bänkskivor och diskbänk från en känd köksåterförsäljare (avvaktar med vilken tills jag vet hur det sköter sig).
Vi beställde det i september och ville ha det levererat fredag den 24 oktober. Tyvärr blev det nåt strul med det lokala fraktbolaget så köket levererades tisdag den 28. Detta var egentligen inget problem då vi skulle börja bygga först på torsdag.
När sedan diskbänken skulle på plats och jag öppnade den så hade den fel profil. Den var helt plan dvs utan nån vikt kant (vem köper en sån? Vattnet rinner ju bara av...). Vi hade beställt en med kant.

Jag ringde upp försäljaren och han kollade beställningen. Han hade gjort rätt beställning till kökstillverkaren så felet låg nog hos dom eller diskbänkstillverkaren. Försäljaren gjorde en felanmälan och en vecka hade han fått ett leveransdatum för den korrekta diskbänken. Datumet var satt till den 22 december! dvs nästan två månader efter felanmälan:what:. Han sa dock att han skulle prata med diskbänksleverantören för att snabba upp det hela. Ytterligare en vecka senare ringde han upp igen och nu var datumet den 3 december. Lite bättre alltså:|. Han erbjöd sig då även att stå för nån att köra ut och montera den som kompensation.

Min fråga till er vad ni tycker jag ska kräva för kompensation?

Ni bör ta detta i åtanke:
-Den diskbänken vi fick hade rätt mått och försäljaren sa att jag fick använda den tills att den nya kom. Detta gör ju att jag har haft ett fungerande kök.
-Jag har dock inte kunnat kakla än så i dagsläget är det tejp och plast på väggarna och skarvar för att gips och stommar inte skall förstöras.
-Att få diskbänken monterad är jag egentligen inte intresserad av. Då tar jag hellre pengar och gör det själv.

mvh

Johan
 
Personligen skulle jag inte kräva någon ersättning alls under dessa förutsättningar. Alla parter har gjort vad de kan och du har inte lidit någon större skada.
 
  • Gilla
MagnusSt och 2 till
  • Laddar…
O
Tycker att du fått en ganska bra kompensation... han står för utkörning och montering. (okej att utkörning är självklart)
Du får dessutom använda den felaktiga diskbänken så länge.
 
Håller med. Har du inte några specifika vitesklausuler i ditt avtal så kan du inte räkna med någon direkt kompensation för det här. Och det låter som de inblandade företagen gör en rimlig insats för att reparera misstaget.

Nu vet jag iofs inte hur omfattande den totala renoveringen av ditt kök är. Men om du fick leverans av materialet till köket 28e okt. Och kommer att få din diskbänk den 3e Dec. Så borde det inte innebära att det totala slutdatumet driver mer än kanske 2 - 3 veckor. En väldigt rimlig försening.
 
Jag får nog nöja mig med det jag blivit erbjuden alltså. Känns helt ok.

Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.