Hej,

Som jag förstått så bygger WN normalt med lättreglar, vilket skall medföra att isoleringen av huset blir bättre genom att man får mindre köldbryggor.

Nu undrar jag vilka avsteg man gör vid användadet av lättreglar - dvs, vad blir sämre? Det enda svaret jag lyckas få hittils på den frågan handlar om "känsla att ha riktiga väggar".

Rent krasst, vilket är billigast materiellt sätt?

/MKa
 
Hej!
Lättregeln har ett antal fördelar. En av dessa är att man undviker köldbryggor, som du nämde. Reglarna vrider sig också betydligt mindre än om man har massiva reglar.
För vår del handlar det mycket om valfrihet, eftersom vi jobbar med hus som anpassas efter kund och tomt blir det ofta flera olika vägghöjder på ett och samma hus.
Vi tillverkar våra lättreglar själva och kapar dem då i rätt längd samtidigt. Skillnaden i pris för massivregel jämfört med vår lättregel är mycket liten. Kostnaden ligger i arbetsmomentet att tillverka den och kapa regeln, men det är också det som ger möjlighet att anpassa vägghöjden efter kundens önskemål och arkitektens idéer.
Mvh Mattias
 
Vad är en lättregel till skillnad från en vanlig regel?
 
Bob_the_builder
Den är gjord av plåt.
 
Finns även lättreglar som är gjorda av masonite och trä. Sök efter lättregel här på forumet så hittar du mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.