Hej,

Vi har idag en FTX-anläggning som ventilerar vårt hus. Vi har också en öppen spis som förra ägaren lät sätta in en kamininsats i, en Scanspis DSA 7-5. Kaminen funkar för bra, det bli så pass varmt att man inte kan sitta i närheten av den och dessutom är den livsfarlig för små barn då den blir kanonhet.

Vi funderar nu på att plocka ut instasten och använda öppna spisen som den var tänkt ursprungligen men då undrar jag hur det blir i kombination med FTX:en. Kommer det bli svårt att få röken att gå upp och ut genom skorstenen då vi har forcerad luftventilation. Vi vill förstås inte att det sugs in rök i hela huset så fort vi eldar för då jag vi gjort den än mer obrukbar.

Har någon känndedom eller efterfarenhet av denna kombination?

Mvh
Oscar
 
Redigerat:
Inte riktigt svar på din fråga men är du van med kamin? Det låter som du eldar alldeles för mycket. Har du fått/läst instruktioner på hur du ska använda primär och sekundärspjäll?

Det verkar vara en fin insats, vore kapitalförstöring att ta bort...
 
Hej,

Vi använder den inte särskilt mycket, vi har inget behov av mer värme, utan endast som trivsel/stämningshöjare.

//Oscar
 
Finns det något rökgasspjäl i skorstenen?
Blir rökgasspjälet kvar om ni tar bort insatsen?

Utan rökgasspjäl i en öppen eldstad så tappat ni en hel del av FTXens funktion.

Det kan även bli svårare att tända en brasa.

Det kan bli så att det ibland eller alltid luktar rök där den öppna eldstaden finns.
 
Kan finnas en funktion (en ingång för extern strömbrytare) för just eldstäder på aggregatet om det är en "europeisk" aggregat. Jag har för mig att bostadsaggregat från tyskland måste ha en "Eldstadsgivareingång" som reducerar frånluftfläkten så att rökgaserena tar rätt väg ut ur huset.
 
Hej,

Inget rökgasspjäll finns idag men en byggare som var här pratade om att man kan eftermontera det. Undrar dock hur det var tänk från början utan spjäll?
Om jag nu eftermonterar ett spjäll så borde det inte bli någon skillnad när jag inte eldar och stänger spjället mot hur det är idag.
Fråga är hur det blir när jag eldar? Om det nu finns en speciell funktion för att minska utflödet av frånluft när man eldar så bör det nog tyda på att det är ett problem med insugen rök. Eller vad tror ni?

Vårt aggregat är en SAVE VTR 500 L, ska kolla om den har någon eldgivaringång.

//Oscar
 
orreborre skrev:
Undrar dock hur det var tänk från början utan spjäll?
Jag misstänker att huset hade självdrag innan FTXen installerades, du ingick rökröret från öppna spisen i självdragssystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.