Jag ska lösullsisolera med 50cm ett nybyggt hus framöver och har tagit in priser från olika leverantörer.
De olika leverantörerna jobbar med olika material och de framhäver självklart sitt.
Ska man ha stenull (Roxull eller Paroc) eller ska man ha glasullsisolering (Isover) ??

De olika hävdar att deras har bäst isolerförmåga och priset är inte utslagsgivande...

/Fredrik
 
Jag tog in offertern från flera återförsäljare, priset skiljer en hel del (inte styrt av produkt utan av återförsäljaren) - jag valde den som var billigast i kombination med bäst service (för mig betyder service i detta fall enkel tillgång till blåsmaskin och isolering, jag hämtar själv med lätt lastbil). Valet föll på Feab/Paroc här i Stockholm.

Ska jag utöver det ha någon åsikt så var är det lättare att spruta Roxull (den fladdrar inte omkring så förbaskat) än Paroc (jag använde inte konsumentvarianten av Parocs lösull). Paroc var dock lättare att hantera i övrigt pga att förpackningarna inte väger så förbaskat mycket och det var lättare att få ner i maskinen pga att det är mer "fluff" i isoleringen - Roxullen är väldigt hårt packad i påsarna och förblir kompakt när du öppnar - Parocpåsen exploderar nästan och man behöver inte karva fram isoleringen när man matar på i blåsmaskinen.

När du jämför priser, räkna ut ett kvm pris för varje produkt (givet samma isolerförmåga). Då får du fram ett jämförbart pris för produkterna även om lambdavärdena skiljer en del. Går man bara på kilopriset blir det väldigt konstigt....
 
Eventuell skillnad i isolerförmåga torde ju vara av rent akademiskt intresse. Det viktigaste är ju HUR entreprenören isolerar. Som vanligt gäller nogrannhet/sunt förnuft över "superduper-material" så ta in offerter och välj den som du får störst förtroende för.
Kan f.ö. också rekommendera FEAB här i Stockolm.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.