Har ni sprinklers som brandskydd?

  • Antal röster
    11
Moving
Vill ha det i pannrummet då jag eldar pellets och kan vara borta längre perioder
 
Moving skrev:
...
Kostar tydligen 25-50 tusen och skulle betala sig om man kan sluta med brandförsäkring, men det verkar riskabelt.
Du får nog skaffa dig en (lika dyr?) sprinklerförsäkring i stället.
Det kan bli enorma vattenskador när det börjar spruta vatten över allt.
 
Tror inte man ska vara rädd för vattenskador. Det fungerar inte som amerikanska filmer där sprinklern går igång när brandlarmet startar. Varje enskild sprinkler startar när smältblecket smälter, ca 70gr. Det är alltså VARMT i rummet när sprinklern löser ut.

Sedan tycker jag att man klarar sig i hemmet med lämpligt antal brandvarnare och pulversläckare.
Boendesprinkler är bra om man har nedsatt rörelseförmåga eller som tidigare nämts, eldar med ved. Men då är det ju knappast några 25 tusen om man endast vill ha det i pannrummet.
 
Det finns två huvudtyper av vattensprinklersystem, torrsprinkler och våtsprinkler. I Sverige används huvudsakligen våtsprinkler, torrsprinkler används utomhus.

Torrsprinklern finns i två utförande, trycksatta med tryckluft, tomma sprinklerrör.

Så fort det är ett tycksatt system så sprinklar det bara i den/dom dysa/dysor som löser ut, det blir då bara blött där det är hög värme (runt 70-95°).
 
Moving
katos skrev:
Tror inte man ska vara rädd för vattenskador. Det fungerar inte som amerikanska filmer där sprinklern går igång när brandlarmet startar. Varje enskild sprinkler startar när smältblecket smälter, ca 70gr. Det är alltså VARMT i rummet när sprinklern löser ut.

Sedan tycker jag att man klarar sig i hemmet med lämpligt antal brandvarnare och pulversläckare.
Boendesprinkler är bra om man har nedsatt rörelseförmåga eller som tidigare nämts, eldar med ved. Men då är det ju knappast några 25 tusen om man endast vill ha det i pannrummet.
Mer rädd för den giftiga röken som tar de flesta innan man hinner göra något och kan gå fort, med sprinklers går dödsfallen ner till 0.
Vi har mest trähus med en massa syntet och med stenhus är väl skillnaden att det blir ett skal kvar.

Fortsätter sprinklern tills man stänger av?
 
Moving skrev:
En villa intill en bekant brann och 2 dog så man fått en del att fundera på.
Vad jag minns är det lag på sprinklers i USA, där husen verkar stå tätare ibland. Här har jag bara sett det i lokaler.
Det finns säkert många olika lokala bestämmelser runt detta i USA, men på ett ställe där jag bodde (i Virginia) fanns det sprinklers i hela huset eftersom det låg på en kulle och vattentrycket i brandposten utanför därför var lågt.

Jag bodde även i ett mycket tättbebyggt radhusområde med normalt vattentryck på samma ort och där fanns det inga sprinklers. Möjligen i pannrummet.

Samma sak i New Jersey där jag bodde i radhus (townhouses) på flera olika ställen.

Reglerna skiftar dock, som sagt, säkerligen starkt mellan olika delstater och orter.
 
Moving skrev:
Fortsätter sprinklern tills man stänger av?
Dom flesta gör det, vissa stänger av efter en viss tid. Om jag inte kommer ihåg fel så säger SBF 120 att sprinklingen måste pågå i minst 15 minuter, kan vara lite andra regler med dimsprinkler (tex Q-Fog).
 
Min enda erfarenhet av sprinklers jag har är från jobbet.
Vi hade ett hus i fyra plan.
Företaget på översta våningen (ett läkemedelsföretag) hade personalfest.
Någon hade ställt en marschall på spisen i fikarummet.
Någon annan hade satt igång spisplattan, det började brinna, och fan var lös.
På de två nedersta planen hade vi produktionslokaler.
På det nedersta planet stod vattnet fotsdjupt, och fick länspumpas bort.
Alla gipsväggar (dubbelgips) + reglar + isolering en meter upp runt hela huset fick bytas.
Det blev inte billigt.
 
Och utan sprinkler hade det brunnit ner helt?

Lättare att sanera då, ja helt klart... :)
 
VikHe skrev:
Och utan sprinkler hade det brunnit ner helt?

Lättare att sanera då, ja helt klart... :)
Det tror jag inte, det är ett betonghus.
Det var ju folk där, som hade kunnat greppa en eldsläckare.
Och annars hade det väl blivit lite skador på köksskåpen i pentryt.
Innertaket var som vanligt i brandsäkra akustikplattor i mineralull,
upphängda i plåtprofiler i takpendlar av ståltråd.
Där ovanför fanns kanske lite elledningar och ventilationsrör.


Men visst, kul med ironi ;)
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Jag har inkommande vatten alldeles vid pannan, så det är väl en enkel form av sprinkler :)
 
Moving
De flesta dödsfallen måste väl vara när folk sover?

Annars är det felorganiserat om man är hemma och vaken.
 
Y
åh nu fick jag ångest att jag inte ordnat brandvarnare och släckare än. Planerar att ha brandvarnare i flesta rum och sammankopplade så om en tjuter så vaknar dom andra. Samt generösa brandsläckare av bästa kvalité.
 
Bra med lite ångest i det här fallet!

Kolla med ditt försäkringsbolag om dom har rabatter på brandsläckare etc.

Släckaren i köket och en rådig tonårsdotter räddade vårt hus.
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.