Hej,

Dags att bygga ett Attefallsgarage.

- 4,5x5,5m
- Låglutande pulpettak (3 grader).
- 200mm betongplatta med 200mm cellplast (standard makadambädd + dränering)
- Första 600mm ligger under jord på tre sidor med 200mm pordrän utanpå murade LECA-block
- 95 + 45 mm isolering i väggar
- 195 eller 220 mm isolering i tak
- Luft-luft värmepump
- Slagport modulmått 25x20
- Två fönster modulmått 10x5

Börjar med några bilder på stommen som jag gärna skulle vilja ha kommentarer på :)
Takbalkarna är 220 mm vilket enligt beräkningsprogram ska vara tillräckligt för snözonen i Göteborg

/Dea
 
  • Garagestomme 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagestomme 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagestomme 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagestomme 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagestomme 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_Anders_
  • Laddar…
Vad är syftet med huset? Boende? Garage? förråd?

Jag har själv planer på ett Attefall och min tanke var att inledningsvis ha det som ett förråd för mopeder mm.
Men att senare kanske kunna använda det till boende och därför förbereda med avlopp etc.
Även tänka på eventuella framtida innerväggar så det inte krockar med vägguttag mm.
 
Mekargarage för hobbybilen så det blir golvbrunn och vatten indraget.
 
Dea_34 skrev:
Hej,

Dags att bygga ett Attefallsgarage.

- 4,5x5,5m
- Låglutande pulpettak (3 grader).
- 200mm betongplatta med 200mm cellplast (standard makadambädd + dränering)
- Första 600mm ligger under jord på tre sidor med 200mm pordrän utanpå murade LECA-block
- 95 + 45 mm isolering i väggar
- 195 eller 220 mm isolering i tak
- Luft-luft värmepump
- Slagport modulmått 25x20
- Två fönster modulmått 10x5

Börjar med några bilder på stommen som jag gärna skulle vilja ha kommentarer på :)
Takbalkarna är 220 mm vilket enligt beräkningsprogram ska vara tillräckligt för snözonen i Göteborg

/Dea
Jag skall snart flytta in i huset som vi köpt/byggt och funderar också på garage. Har du räknat något på vad du tror det kommer kosta? I vilket program har du ritat det? Ser tjusigt ut!

/lödarn
 
Skulle kanske gjort garaget något längre så det inte blir så tajt med större bilar..
 
Ska du ha golvvärme?
Varför 200mm betongplatta?
Hur varmt ska du ha? 140mm isolering är inte tillräckligt om det ska va 15-18grader...
Gå isåfall upp på 145+45 eller mera...

//AA
 
Jag byggde ett enkelt förråd med 200 mm isolering i platta samt 70 i väggar och tak och håller +14-15 grader utan problem med ett litet termostatstyrt oljeelement. Den behöver inte gå så ofta heller. Visst det kanske hade blivit ännu bättre med mer isolering.

Däremot om jag ska bygga ett "hus" till så blir det mer i väggar, tak och golv för framtida bostadsyta.
 
Tack för feedback!

@lödarn

Garaget är ritat i Google SketchUp, gratis och helt OK när man tagit sig över inlärningströskeln :)

Räknar med att det går på 150-200k lite beroende på hur mycket jag hinner göra själv. 150k är ungefärlig kostnad för allt med färdiggjuten platta, jag gör alltså allt utom plattan själv.Kan lägga ut budgeten i veckan.

@BeGe

Tyvärr få jag inte göra större garage än Attefall på tomten :( annars hade det blivit längre och bredare. Behöver bredden då det ska stå en tvåpelarlyft i garaget.
Bilen är inte så lång så det funkar.

@saiter

Ingen golvvärme, bara luft/luft-värmepump. Eftersom plattan ligger ca 60 cm under marknivå på tre sidor hoppas jag att den inte blir iskall.
Jag ska ha en låglyftande tvåpelarlyft och dom kräver 200 mm betongtjocklek för att få monteras.

Målet är att hålla ca 16 grader när det är som kallast ute, bor i Göteborg och det är inte särskilt många dagar med under -10C.
Hade från början planerat mer väggisolering men som jag förstått det räknas de 25m2 på Attefall från plattans yttermått och jag vill maximera innerytan.

/Dea
 
Det kanske räcker med att ha en kvadrat per pelare som är 200mm tjock och 100mm på resten. (betong är dyrt)
Jag hade minskat isoleringen under plattan om du inte ska ha värme i den. Den kommer kännas kall ialla fall.

//AA
 
Jag har också den åsikten att väggisoleringen känns för tunn, men vill man elda för kråkorna så..
 
saiter skrev:
Det kanske räcker med att ha en kvadrat per pelare som är 200mm tjock och 100mm på resten. (betong är dyrt)
Jag hade minskat isoleringen under plattan om du inte ska ha värme i den. Den kommer kännas kall ialla fall.

//AA
Bra idé, kollade med lyftförsäljaren och det var OK att ha 200mm lokalt.

/Dea
 
trojlee skrev:
Jag har också den åsikten att väggisoleringen känns för tunn, men vill man elda för kråkorna så..
Med tanke på att mitt hus (och nästan alla andra i mitt område) har 25 mm sågspån som isolering så låter det ganska bra med 140 mm.
 
Undrar om inte 6 x 4 meter vore en bättre storlek. Med 5,5 meter kommer du knappt att komma runt en vanlig kombi.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Med tanke på att mitt hus (och nästan alla andra i mitt område) har 25 mm sågspån som isolering så låter det ganska bra med 140 mm.
det jag menar är att när man lika bygger nytt så är det en liten kostnad att kliva upp ett steg i isolering, både
i väggar och tak. på mitt garagetak sprutade jag 50cm ecofiber som kanske nu när det har sjunkit ihop är 40cm.
försumbar kostnad mot att ha lagt 20cm. Även om jag bor i norrland så hade jag gjort på samma sätt om jag bott i skåne.
/
M
 
pelpet skrev:
Undrar om inte 6 x 4 meter vore en bättre storlek. Med 5,5 meter kommer du knappt att komma runt en vanlig kombi.
Tur att det inte är en kombi som ska stå där :)

Anledningen till bredden är att det ska vara en tvåpelarlyft i garaget och då behövs det.

/Dea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.