Hej!

Jag har en äldre stereo. Försteget har endast RCA-ingångar. Nu vill jag (trådlöst) spela musik från ipaden (Spotify) på stereon. Vad är det för pryl jag behöver då?
 
A
Sonos?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Sonos fungerar bra nu. Var lite svajigt ett tag. Det ger även bra utbyggnadsmöjligheter. Men, det är väldigt proprietärt. Vad händer när Spotify inte vill leka med Sonos längre. Fruktar den dagen men är ändå nöjd med funktionen för dagen.
 
En Apple Tv eller Airport express fungerar utmärkt till ändamålet.
Så länge du har ett Wifi nät så är räckvidden endast begränsat av det.
BlueT har ju en räckvidd på max 10 m
 
Har du en gammal smartphone kan du koppla in den med hjälp av 3,5mm - rca, och sedan köra med spotify connect via wifi. Billigt och bra. Då styr du dem gamla telefonens spotify via din ipad. Och så länge du har wifi-täckning funkar det klockrent utan ljudförsämring som det lätt kan bli via bt. Mina altanhögtalare är kopplade så via en gammal förstärkare.
 
Redigerat:
Tack för alla tips. Sonos verkar rätt dyrt o med mer funktioner än vad jag behöver. Bara musik i ett rum som behövs.

Vill dock att ljudkvalité o tillförlitlighet skall vara bra. Skiljer sig wi-fi o bluetooth i det avseendet?
 
BT ger lite sämre kvalitet, eller, man får vad man betalar för. Kör du Spotify Connect till en gammal smartphone så använder du dess Spotify, skickar bara "styrning" via wifi. Allt som behövs köpas är en kabel för typ 39 spänn.
 
Airplay över wifi till en Airport express ger enligt mig väldigt bra ljud, stabilt är det också.
Airplay är ju dessutom väldigt enkelt att förstå och använda.
Apple tv har bara optisk ljudutgång, men AP express har analog också.
Kostar 750:- ny, men det dyker upp billigare på blocket ibland.
 
[SKPG]Zamora;2123316 skrev:
BT ger lite sämre kvalitet, eller, man får vad man betalar för. Kör du Spotify Connect till en gammal smartphone så använder du dess Spotify, skickar bara "styrning" via wifi. Allt som behövs köpas är en kabel för typ 39 spänn.
Bra tips, har tyvärr ej ngn gammal smartphone över
 
Jag har en android mini-pc som jag kopplat till tv och stereo. På denna kör jag spotify och en app som gör att spotify autostartar. Till mini-pc:n har jag kopplat en USB-dac som ger riktigt bra ljud. Totalkostnad ca 600kr.

Annars tror jag en gramofon är en
perfekt lösning. Har dock inte testat den.

https://www.gramofon.com/spotify/
 
Freddex skrev:
Vad händer när Spotify inte vill leka med Sonos längre. Fruktar den dagen men är ändå nöjd med funktionen för dagen.
Då byter man till Wimp.
 
Airport Express är ju gjord just för detta ändamål, och det fungerar bra med bra ljudkvalitet. Det enda jag inte gillar med min är att jag inte kan streama musik från min Android-telefon. iPaden funkar den fint med. Så min röst faller på Airport Express!
 
+1 Airport Express. Den är dessutom en enkel men stabil och bra wifi-accesspunkt.
 
Håller med. Airport Express är en utmärkt lösning. Fixar både musik och WiFi i vårt kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.