Hej

Jag tänkte bygga om mitt allrum. Det är inte så stort, 17 kvm, 2,30 takhöjd, parkett, avlångt med 3 dörrar i övervåningen på ett 1,5plans hus. 1,40 upp till snedtaket, som är i 45graders vinkel.


Följande tänkte jag göra:

Riva bort ytskikt och gips i väggar
Riva bort masonit i tak, och kolla vad som finns ovanför (mineralull i kasetter tror jag )
Riva halva klädkammaren så att rummet får en L- form

tanken var att

*Isolera väggarna till sovrum/övriga rum som finns bredvid
*Nya ytskikt på väggar- helst med bra akustiska egenskaper
*Sätta ljudabsorberande material i tak
*Fälla in spottar i taket
*Ev komplettera med ljudfällor på väggar för bättre akustik
*Skaffa lite filmaffischer
*Göra dolda kabeldragningar för högtalare, projektor osv i taket (elelr väggarna ?)
*Bygga in elektroniken så den blir dold bakom glasdörr där halva klädkammaren är idag


Mina frågor är:

*Vilket är bäst material till innertaket, prisklass? Det pratas mycket om ecophon, kan man ha spottar i sånt tak? Har sett att det finns i svart- bir det gräsligr till rödbruna väggar ?
*SKall jag isolera med vanlig stenull till rummen intill för att minska ppå ljudet?
*Är det 13 gips som är rätt väggmaterial? Skall jag ha trä bakom, tex byggplywood?
*Spottar behöver 10 cm ovanför, går det bra med glaserade krukor (det är en kallvind ovanför). Tips om butiker för spottar ( 12 stycken 25W kan vara lagom?)
*Dämpmaterial under högtalarstativen: Skall det vara dämpkuddar (parket på träbjälklag)
* Ljudfällor... är det tex ecophon eller liknanade material i en tavelram?
*Mattor! Vad för matttor passar i ett biorum; idag har vi lekmattor för barnen.... tänkte en billig orient?
*Sittplatser! Vore kul att få tag i några biostolar, röd vulgär plysch tex, var finns sånt i västsverige
 
Har inte några bra svar på dina frågor, men har däremot ett tips på ett forum, som handlar om precis det: http://www.prisjakt.nu/forum/ Här hittar du säkert svar på allt du vill veta.
 
Okej vi börjar.....

Första problemet.... Rummet... 17 kvm är litet är rummet 5,5*3 typ eller mer 4*4 i måtten? Detta är någorlunda viktigt om du tänkt dig ett "bra" rum. Strunt i det... I taket akustik plattor från ecophon eller dylikt. Montera dessa i bärverk ca 10 cm ned från befintligt tak. Av 2 anledningar dela kan du ovanför dra kabel och fälla in spotlight men även vinna en hel del i reduktion av reflexer. vid 10 cm luft bakom akustik plattan dämpar du ned till 800 Hz ungefär (vågläng 40 cm). Jag tipsar även om att för att erhålla god ljudreduktion i väggarna smälla på minst 2 lager gips helst 3. FÖr att kunna dämpa effektivt på väggarna så måste du vete sittplatserna för att minimera reflexerna inom 50 millisekunder i detta område. Är nästan omöjligt i små rum men man kan göra sitt bästa i alla fall. 45 graders taket kommer bli ett problem framförallt om du kommer att ha högtalare där. Riktningsverkan blir hög....

För att erhålla god ljudreduktion i väggarna fyll dessa med mineralull för att dämpa inre resonans. Isoleringen i sig är INTE ljudreducerande. Massa, avstånd bestämmer egenfrekvens och lägsta frekvens i väggen/taket.

På väggarna skissar du på tunga draperier framför annat. Om du inte har lust att fixa membranabsorbenter som samtidigt fungerar diffuserande. I väggarna kan du om du vill göra "slottar" och bygga helmholtzresonatorer. Detta kommer indirekt att medföra en kraftig försämring av ljudreduktionen. Men om detta inte är något större problem så är det en bra lösning.

Om du ger mig mer exakt uppgifter om rummet kan jag skissa en enkel lösning alldeles gratis. Ge mig rummets samtliga mått, vart du tänkt placera prylarna ungefär. Så kommer en tips plan på vad du kan, bör och inte bör göra. Ta även med om det är särskillt kritiskt att det inte får läcka ljud i huset tex. till barnrum elle rdylikt....

MvH

Z
 
Suveränt, tackar, jag återkommer om ett par dagar( julafton och allt det där ;) )


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.