Jag har fällt en ek på min tomt, jag skulle vilja göra en bordskiva av den.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av ett liknande projekt?

Hur hittar man någon som kan såga upp ett träd?

Att limma ihop är ju inte så komplicerat, men förarbetet låter sig inte göras utan rätt kunskap/maskiner.
 
Halloj!

Bygga saker av eget virke är något av det roligaste man kan göra, men långt ifrån det enklaste...

1. Såga upp stocken
Jag sågar själv på mitt jonsered sågverk. Innan jag hade det så sågade jag det mesta hos en kompis ute på landet. Är många bönder/skogsägare som har egna små sågverk, absolut enklast om du hittar någon sådan inom bakantskapskretsen. Kan va lite svårt att komma in på de stora sågverken så bäst är om du hittar nåt litet privat.

2. Torkning
Något av dte viktigaste innan du börjar arbeta i det sågade virket är att dte får torka ordentligt, annars är det bara bortkastad tid. Att torka virke är en hel vetenskap och alla har sina metoder. Själv har jag den stora fördelen att jag äger en lada med höloft där virket kan torkas relativt snabbt. Men går naturligtvis i de flesta utrymmen, även utomhus. Men det viktigaste är att det torkar ordentligt, gärna ner till 6-8% fuktighet.

3. Bearbetning
När virket då är torkat är det så dags att såga/hyvla det till rätt dimensioner. Är en smaksak om du skall göra en bordsskiva om du skall ha många amala stavar eller ett fåtal bredare. Är odringen vacker i virket så är det väldigt vackert att ha bredare stycken så man får se det vackra trät.
Till detta behöver du en bordcirkel och en rikt/planhyvel. Hyveln är nog det viktigaste så du kan hyvla det till rätt dimensioner och få bra finish

4. Limmning
Limning störe stycken som bordsskivor är emellertid inte så lätt som det låter. Det är väldigt lätt att skivan blir sned och vinn om man inte har ett limbord eller liknnande. Det är dessutom väldigt viktigt att du hyvlat alla sidor riktigt raka så det inte blir spingor i bordet. Detta är då extra viktigt när du har bredare stycken som inte formar sig efter varadra lika lätt.
Men har du bara många limknecktar och en stor plan yta så skall detta inte vara någa problem.

Hoppas jag inte avskräckte dig från detta prjoekt, är som sagt väldigt kul att använda eget material till sina projekt.

/elof - finsnickare
 
Tack för ett bra och utförligt svar, jag har inga bekanta som har sågverk, så frågan får gå ut i forumet.

Finns det någon i Stockholmstrakten som känner till ett sågverk som kan såga upp en Ek?

Signatur: Tacksam för svar.

:D
 
Det kanske är kul, men vilket slöseri med tid att göra just en bordsskiva som det dräller av billiga ekskivor i byggaffärerna.

Tänk på att du lär få vänta ett bra tag på torkningen.

När du limmar, var noga med att ha virket vänt vartannat, så det slår sig jämt över ytan. Det är det enda rådet jag kan ge som inte elof redan nämt.
/CC
 
Du kanske kan hyra en logosol timmerjigg för att såga upp stocken på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.