Skulle vilja veta vad det finns för krav på ett rum där man ska ha en vedpanna, alltså ett pannrum. ;)

Det rummet som är tänkt till det har för närvarande, träväggar/tak men gjutet golv. Murstock finns, ser inte så dålig ut så den bör gå att använda efter genomgång och besiktning.

Antar att man inte ska ha träväggar/tak i ett pannrum?!

Tipsa om era egna ideér eller ge mig en länk där det finns information...

Tack på förhand

//Jonas
 
Stalltips 1: Ring sotaren och fråga. Min bestämda uppfattning är att det tyvärr skiljer mellan kommun och kommun, och sotare och sotare..

Stalltips 2: Klä väggar och tak med gips. Det brukar vara accepterat som icke brännbart material. Eventuellt kanske det kan krävas dubbelgipsning.
 
blazern skrev:
Skulle vilja veta vad det finns för krav på ett rum där man ska ha en vedpanna, alltså ett pannrum. ;)

Det rummet som är tänkt till det har för närvarande, träväggar/tak men gjutet golv. Murstock finns, ser inte så dålig ut så den bör gå att använda efter genomgång och besiktning.

Antar att man inte ska ha träväggar/tak i ett pannrum?!

Tipsa om era egna ideér eller ge mig en länk där det finns information...

Tack på förhand



//Jonas

Har rummet varit pannrum förut?
 
Är det ett nytt pannrum skall det vara EI30, är det ett gammalt pannrum kan det vara EI15 (är inte riktigt säkert på när det ändrades, -67 kanske) eller EI30 (efter -67? [smiley=undecided.gif])och är det inget pannrum så behöver det inte vara brandklassat. Det behöver ju inte vara ett pannrum bara för att det sår en panna där, torde framgå av ritningar om det finns


blazern skrev:
Antar att man inte ska ha träväggar/tak i ett pannrum?!
Är inte så lämpligt kanske......en dubbel gips är en bra lösning.
 
Fotografen skrev:
[quote author=blazern link=1144262860/0#0 date=1144262860]Skulle vilja veta vad det finns för krav på ett rum där man ska ha en vedpanna, alltså ett pannrum. ;)

Det rummet som är tänkt till det har för närvarande, träväggar/tak men gjutet golv. Murstock finns, ser inte så dålig ut så den bör gå att använda efter genomgång och besiktning.

Antar att man inte ska ha träväggar/tak i ett pannrum?!

Tipsa om era egna ideér eller ge mig en länk där det finns information...

Tack på förhand



//Jonas

Har rummet varit pannrum förut?
[/quote]

Nix, finns dock en vedugn som det eldats i för många många år sen...
 
brasse skrev:
Är det ett nytt pannrum skall det vara EI30, är det ett gammalt pannrum kan det vara EI15 (är inte riktigt säkert på när det ändrades, -67 kanske) eller EI30 (efter -67? [smiley=undecided.gif])och är det inget pannrum så behöver det inte vara brandklassat. Det behöver ju inte vara ett pannrum bara för att det sår en panna där, torde framgå av ritningar om det finns


[quote author=blazern link=1144262860/0#0 date=1144262860]

Antar att man inte ska ha träväggar/tak i ett pannrum?!
Är inte så lämpligt kanske......en dubbel gips är en bra lösning.[/quote]

Vad innebär EI30 och EI15?

Rummet är till 99% inte klassat som pannrum då det aldrig har funnits någon riktig panna där, endast vedugn. Så det är så pass enkelt som att slå upp gips kanske? Vad exakt innebär dubbelgips? Dubbla gipsskivor direkt på varann?!

//Jonas
 
Som det sagts innan skiljer det mellan kommuner(sotarns tolkning gissar jag), ring sotarn innan du spenderar några pengar. I min kommun räcker inte det inte med dubbelgips, utan det är minerit som gäller. Efter senaste brandskyddskontrollen fick jag byta dörr till pannrummet, fastän det eldats där sedan -64.
 
--Janne-- skrev:
Som det sagts innan skiljer det mellan kommuner(sotarns tolkning gissar jag), ring sotarn innan du spenderar några pengar. I min kommun räcker inte det inte med dubbelgips, utan det är minerit som gäller. Efter senaste brandskyddskontrollen fick jag byta dörr till pannrummet, fastän det eldats där sedan -64.

Det finns ingen som kan tvinga dig att byta någonting i ett gammalt pannrum eftersom svensk bygglagstiftning inte är retroaktiv!!!!

Om sotarn påstår nånting annat vid brandskyddskontrollen har han FEL! Det enda han kan tvinga dig till är att täta otäta skorstenspipor o dyl!!!
 
blazern skrev:
[quote author=Fotografen link=1144262860/0#2 date=1144266119][quote author=blazern link=1144262860/0#0 date=1144262860]Skulle vilja veta vad det finns för krav på ett rum där man ska ha en vedpanna, alltså ett pannrum. ;)

Det rummet som är tänkt till det har för närvarande, träväggar/tak men gjutet golv. Murstock finns, ser inte så dålig ut så den bör gå att använda efter genomgång och besiktning.

Antar att man inte ska ha träväggar/tak i ett pannrum?!

Tipsa om era egna ideér eller ge mig en länk där det finns information...

Tack på förhand



//Jonas

Har rummet varit pannrum förut?
[/quote]

Nix, finns dock en vedugn som det eldats i för många många år sen...[/quote]


Detta är ett lite kvistigt fall. Det behöver inte automatiskt vara så att byggnorm för nybygge gäller vid ombyggnation, finns något som heter "Boverkets ändringsregler" eller liknande.
Krävs byggnadslov? Om inte, endast bygganmälan eller inte ens det, finns en chans/risk, beroende på hur man ser det, att det inte krävs nånting!!
Dubbel gips är dock aldrig fel, trevligt för nattsömnen om inte annat! Kolla med byggnadsnämnden, det är dom som sköter det hela.
Sotarn kontrollerar själva skorstenen och pannans koppling till denna, han har inte ett jota med pannrummets utformning att göra, det är byggnadsnämndens område.
Även om en del sotare tror att de är Gud Faders högsta representanter på denna jord!
 
I min kommun Tierp gäller dubbelgips i tak och väggar som gränsar till boutrymmen enkelgips på ytterväggar. Betonggolv. Men det är också skillnad på "pannrum" och "rum för panna", om jag inte minns fel så har det med effekten på pannan att göra.
 
Orca skrev:
I min kommun Tierp gäller dubbelgips i tak och väggar som gränsar till boutrymmen enkelgips på ytterväggar. Betonggolv. Men det är också skillnad på "pannrum" och "rum för panna", om jag inte minns fel så har det med effekten på pannan att göra.

Det gäller i alla kommuner vid nybygge.. Ett gammalt pannrum som uppfyllde de krav som fanns när det byggdes får vara som det är, eftersom svensk bygglagstiftning inte är retroaktiv!!
 
  • Gilla
johannesgr
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Sotarn kontrollerar själva skorstenen och pannans koppling till denna, han har inte ett jota med pannrummets utformning att göra, det är byggnadsnämndens område.
Även om en del sotare tror att de är Gud Faders högsta representanter på denna jord!
Och vem tror du kontrollerar brandskyddet för byggnadsnämnden vid en bygganmälan? Jo samma gubbe som kollar skorstenen dvs sotaren.

--Janne-- skrev:
Som det sagts innan skiljer det mellan kommuner(sotarns tolkning gissar jag), ring sotarn innan du spenderar några pengar. I min kommun räcker inte det inte med dubbelgips, utan det är minerit som gäller. Efter senaste brandskyddskontrollen fick jag byta dörr till pannrummet, fastän det eldats där sedan -64.
Det är inte olika regler i olika kommuner vad det gäller brandskyddet i ett pannrum, samma gäller för alla beroende på när det är byggt. Däremot om brandskyddet försämrats, t ex en dörr tas bort eller en vägg kan kanske någon kräva att detta åtgärdas.
 
Jo visst, hos oss var det sotaren som kollade såväl panninstallation, SYR osv, brandklassning och skorsten.
 
Okej, tack för alla tips och råd. ;)

Det ska nog lösa sig på ett eller annat sätt.

//Jonas
 
Vad innebär EI30 och EI15?

Rummet är till 99% inte klassat som pannrum då det aldrig har funnits någon riktig panna där, endast vedugn. Så det är så pass enkelt som att slå upp gips kanske? Vad exakt innebär dubbelgips? Dubbla gipsskivor direkt på varann?!
Någonstans här på forumet finns en tråd om skorsten till kamin där vi redde ut brandklasserna och jag har för mig att enkelgips är EI15 och dubbelgips EI30. Dubbla gipsskivor med förskjutna skarvar tror jag :-/
Det finns andra brandklassade skivor t ex Minerit ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.