P
Tänkte kolla lite ang vad detta kan vara ? om det är svartmögel?

märkte detta nu då ja va o städa bort massa grejjer och märkte det på samtliga fönster på övervåningen, är sällan där så jag bruka aldrig kolla :confused:

ett av fönstrena hade någon sorts flugkyrkogård med haha :x:x:x:x (tänkte inte visa den men det är ju fredag så :rolleyes:) och det sista ser ut som om det brunnit.....

antar att det blir fönster byte väldigt fort/snart.... :confused::(
 
  • IMG_4157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4160.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar som du har för hög luftfuktighet inomhus? svartmögel ser det ut att vara och en hel del röta.
du bör kolla på ventilerna om de ger något flöde annars blir nya fönster snabbt angripna de också.
 
pjapen skrev:
verkar som du har för hög luftfuktighet inomhus? svartmögel ser det ut att vara och en hel del röta.
du bör kolla på ventilerna om de ger något flöde annars blir nya fönster snabbt angripna de också.
Kanske se över vilken temperatur du har där uppe.

Att köpa några temperatur och luftfuktighetsgivare är nog en bra start för att försöka bli klok på vad som händer. (finns trådlösa för mellan 99-399kr hos t.ex. claes).

Men det kan också bero på dåliga fönsterlister,
vilket gör att vatten kondenserar på insidan av fönsterrutan och sedan rinner ner och förstör virket.

/J
 
Redigerat:
P
Tack för svarena, då va mina misstankar rätt att det är svartmögel!

Temperaturen är väldigt hög på övervåningen, mycket högre än nedervåningen, fönsterlister verka inte finnas när jag nu kollade och det finns ingen ventilation i huset mer än ett par luckor som inte går att få upp..

därtill att jag fått rejäla hälsoproblem som doktorn inte kan finna problem emot.. och när man nu läser om svartmögel så börjar allt klarna! tröttheten är enorm och man orkar knappt göra något på huset :(

byta till nya fönster med spaltventil både uppe på övervåningen och nere borde kanske råda bot på det hela? samt nytt tak då 4a av fönstrena är halvrunda och jag inbillar mig att nya sånna 2-3 glas är ruggigt dyra?, plåtjobbet runt dessa fönster är inte så bra gjort heller, antagligen gjort sen huset byggdes -32 så där lär de kunna läcka in vatten..taket är bytt sen dess men inget gjorde runt fönstrena .
 
Råkade se denna tråd. Hoppas du inte beställt nya fönster. Det verkar som om du har två problem. Jag ser på bilderna att det är både enkelglas och tvåglas. Där det är två glas är det viktigt att luft kan komma från utsidan och passera mellan rutorna och ut på ovansidan av bågen. Det kan röra sig om att det är igensatt mellan bågarna. Du behöver inte nödvändigtvis byta ut fönstren. Du har troligen ändrat ngt på förutsättningarna för att fönstren ska fungera. På enkelglasrutorna är det kondensvatten pga att varm luft möter kall ruta. Där kan man komplettera med en innerbåge som man gjorde förr. Det finns fler lösningar som man kan ta till. Gamla fönster är oftast av mkt god kvalité och man ska vara försiktig med att bara byta ut. En fönsterrenoverare som kan gamla metoder kan ge dig råd i ditt fall. Jag har renoverat åtskilliga fönster och det är väldigt sällan det behövs drastiska åtgärder. Be någon som kan se på helheten i utrymmet; värme, ventilation och funktionen på fönstren.
 
P
Tack för svaret!

Dom fönstrena med enkelglas(halvrunda) skall tas bort.. nya fönster står oxå på önskelistan,, hade en hantverkare här igår som räknade på jobbet men inte fått någon offert ännu.. tar väl ett tag med ett så pass stort jobb (tak. fönster,brokvist,tilläggsisolering med panelbyte)

angående fönstrena så är dom utjänta, då de slutades göra något underhåll på dom runt 70 talet.
Så på utsidan så är dom ganska så hårt medgången och karmen är igenom rutten på vissa ställen,dom passar inte till huset heller!




är risken stor nu så måste jag flytta ifrån detta hus temporärt då ja får mer o mer hälsoproblem, och det känns ju surt :(

hur är det med väggar och tak inom hus när rummena blivit utsatta av luftburna svartmögel sporer? måste det rivas bort eller räcker det med att torka bort med något medel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.