Mikael_L
Enda möjliga ekonomiska anledningen till att byta Semko-don istället för att byta till modernt CEE är om kabeln är en 4-ledare, och lång och/eller besvärligt dragen.


Tråkigt ändå att folk väljer betydligt farligare elinstallation för att spara pengar.
 
Inte behöver man byta kabel, man sätter bara RÄTT uttag för den kabeln det ska det ju även vara om man har ett SEMKO utag
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Är det billigare att montera Semko ???
Du lär ju inte ha någon eletriker till det iaf

Jag tolkade det som denna auktionen, då jag inte hittar några andra uttag.

http://www.tradera.com/item/343336/219887115/elarticklar-handskar-till-elkabel-

Där handlar det ju om att det finns befintliga uttag som man monterar kontakter på kabeln.

Uttag för att montera upp nytt på väggen var inte det jag tänkte på.
 
Redigerat:
Sant, men hur många semko skarvkablar finns det inte där ute med bygel mellan jord nolla. Självsanerande då jfb monteras.

Lika fel i semko don som i Cee men så länge det fungerar så är användaren nöjd.
 
elmont skrev:
Ett litet sidospår, men jag är ätt övertygad om att antalet idioter inte minskar utan har en konstant (om än låg) ökning. Det är väl bara att se sig runt för att fatta det.
Där tror jag du har fel. Eftersom idioterna köper SEMKO 17 uttag är dom mycket snabbt på utdöende.
 
Hör och häpna det finns även dom i den kategorin som inte är intresserade av elgrejer, men för att inte ska ta illa vid sig skriver jag inget mer.
Jag vill bara säga att jag ALLTID gillat Thomas Wassberg (och några till).
 
Det som gör det ännu mer tråkigt är att det Pumba länkade till verkar vara don av den allra sämsta typen helt i metall och med en stum klack för jordförbindningen. Alltså arketypen för vad som gav upphov till förbuden för länge sedan.
 
GK100 skrev:
Det som gör det ännu mer tråkigt är att det Pumba länkade till verkar vara don av den allra sämsta typen helt i metall och med en stum klack för jordförbindningen. Alltså arketypen för vad som gav upphov till förbuden för länge sedan.
Det var bara en av de jag hittade på Tradera, fanns fler, jag trodde diskussionen handlade om själva kontakterna på kablarna och inte uttag på väggen så det blev ju lite galet med.

De jag använder är i plast och med 3 pinnar i, har en slipmaskin bla som använder detta, betongblandaren har jag byggt om till vanlig CEE då jag använder den hemma i bygget mest och inte i stugan längre.
 
Resonemanget gäller alla typer av SEMKO uttag alla är dåliga men farligast är den som var av metall. Och har man ett hemma för eget bruk är det kanske inte total katastrof, men att sälja dom till folk som troligen helt saknar "kunskapen" om deras "historia" tycker jag är helt förkastligt. Inte minst när man för samma peng eller billigare kan köpa moderna CEE uttag/proppar.
 
elmont skrev:
Resonemanget gäller alla typer av SEMKO uttag alla är dåliga men farligast är den som var av metall. Och har man ett hemma för eget bruk är det kanske inte total katastrof, men att sälja dom till folk som troligen helt saknar "kunskapen" om deras "historia" tycker jag är helt förkastligt. Inte minst när man för samma peng eller billigare kan köpa moderna CEE uttag/proppar.
Man får väl glädja sig åt att budgivningen verkar gå mindre bra på alla dessa kontakter på Tradera.
Finns dock en massa annat gammalt skit som inte heller borde få säljas....

För min del ser jag inte varför jag ska springa i panik och byta ut eluttag som används max 1 gång om året, blir billigare att lämna in yxan för slipning än att byta 3-fas uttag för slipmaskinen...
 
Jag hoppas att du förstår att det gäller mer än bara dig, du kanske är både medveten och försiktig. Men flertalet av människor har knappast någon större "förståelse", utan tror att det är för att jag vill tjäna pengar som jag vägrar befatta mig med SEMKO uttagen/handskarna. Enda undantaget från det är om jag ska plocka bort eller byta ut.
 
Pumba skrev:
Man får väl glädja sig åt att budgivningen verkar gå mindre bra på alla dessa kontakter på Tradera.
Finns dock en massa annat gammalt skit som inte heller borde få säljas....

För min del ser jag inte varför jag ska springa i panik och byta ut eluttag som används max 1 gång om året, blir billigare att lämna in yxan för slipning än att byta 3-fas uttag för slipmaskinen...
Har du jordfelsbrytare i anläggningen? I så fall är ju faran mindre. Största faran är väl fukt och korrosion eller felkopplade don. Jag läste någonstans att skruven till skyddsjorden är av stål och ibland kan rosta bort så ledaren släpper. Sedan kan jordledaren komma åt faserna.

Om du vill vara extra försiktig kan du ju bryta strömmen när du pluggar i och ur.
 
Inte för att vara petig, Brandskyddsföreningen utfärdar inga lagar. de hänvisar inte till någon lag i texten.
De har däremot ett stort ekonomiskt intresse, eftersom brandskyddsförreningen ägs av försäkringsbolag,

Köpa eller sälja det är väl ofarligt. Det finns samlare mm. (vad eventuell köpare ska göra med grejerna vet faktiskt bara köparen)
Om det står i någon lagtext, om överlåtelser eller försäljning i privat syfte så tror jag inte på det förräns jag läser det. Finns det en lag gäller det förmodligen försäljning i kommersiellt syfte .
Där emot är jag säker på att de inte får installeras & skulle aldrig göra installera ett själv. så jag ser inget problem.

Största "idioten" är väl de som kopplar in skiten.

Om det är 4-ledare framdraget till uttaget som man kör vedkapen på. sätt upp ett CEE 3p+PE
och montera rätt stickpropp och hona på skarvkabeln om man envisas att köra med 4-ledare

ULMOK4P10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Du får utan behörighet varken byta dom "nya" eller dom "gamla" uttagen så där är det totalt lika.
Nja, enligt ELSÄK-FS 2013:1 så gäller följande:

3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen
(1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten
utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av
en elinstallatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som
utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
Sålunda bör det vara fullt tillåtet att byta ett 16A SEMKO 17 uttag till ett CEE416 uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.