Hur renoverar man elen i en gammal kristallkrona och andra äldre taklampor?

Jag förutsätter att man drar de nya ledningarna på samma sätt som de gamla, men var får man tag på 0,75 kvmm enkelledare i olika färger (svart, brun mörkgrön) och även med transparent isolering?

När ledningen går genom metall måste/bör väl extra isolering användas? Är "isolersvampar" och krympslang OK?

Jordning av metalldelarna då? Takkåpan och stativet går förstås att jorda, men kedjelänkarna kan ha dålig elektrisk kontakt med varandra om de är patinerade.

Måste jordledningen vara gul/grön när den går synligt eller kan jag använda t.ex. transparent ledning även till jorden?

Något annat jag bör tänka på?

Är det över huvud taget lagligt att renovera så här utan behörighet?
 
Finns transparant kabel med skyddsjord...
 
Jag tänkte i första hand på enkelledare att fläta in i kedjorna.
 
Det är nog ingen enkelisolerade ledare, utan det är en kabel med en ledare (alltså dubbelisolerad). Har inte sett dylik kabel annat än till julgransbelysning o dylikt, fast den är ju grön... Använd istället transparent eller bronsfärgad "lampsladd" typ SKX.

När det gäller skyddsjorden så är det troligen så att denna lampa får formellt inte längre användas. Den är troligen avsedd för torra isolerade rum och saknade skyddsjord i original.

Enkelisolerade ledare får inte vara berörbar, men den får ligga mot metallen i lampan om lampan är tillförlitligt skyddsjordad och ledaren inte blir skavd någonstans. Problemet är att det troligen är omöjligt att skyddsjorda en gammal ljuskrona som hänger i kedjor. Du måste då som sagt dra en grön/gul ledare till alla dessa delar som inte är fast monterade mot varandra med god kontakt.

Alternativet är då att antingen bygga om till dubbelisolerat utförande, moderna lamphållare och dubbelisolerad kabel överallt med yttermanteln intakt hela vägen in i lampsockeln. Inga enkelisolerade ledare får komma i kontakt med metallen.
Eller så använder du 12 V.

http://www.byggahus.se/forum/el/183849-renovera-ljuskrona.html?showAll

Du får bygga om denna lampa för eget bruk, men du får inte sälja den. Oberoende av vad du får så är den avgörande frågan ifall det blir bra. Du vill ju inte ha en farlig produkt för för eget bruk.
 
Kanske kolla på internet efter lampsladd så kanske du hittar nått som liknar originalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.