När en byggfirma gjorde om badrummet på övervåningeni mitt hus blev det hål raktigenom, med det var inte särskilt besvärligt att fixa. Hantverkaren gjöt igen hålet, sen spacklade jag och målade med samma färg som resten av taket. Nu syns ingenting.
 
Hur ser en sådan konstruktion ut? Träbjälklag och sedan ligger brunnen mellan bjälkarna 10mm från grannens innertak?

edit: Nej 700mm är nog extremt ovanligt, väldigt konstig konstruktion på denna kåk. Inte ens vår konsult vi tog in hade sett någon liknande. http://www.byggahus.se/forum/golv/227308-en-resa-har-borjat.html
 
Redigerat:
Vi snackar betongbjälklag vilket det brukar vara i flerfamiljshus...
Vi pratar inte om villor.

Betongbjälklaget brukar typ vara 200mm tjockt.
 
Jag kan bara anse mig vara expert på min typ av betongbjälklag då det är den enda jag hållit på med. Men du menar det finns bjälklag där man inte har en armerad betong som bjälklag utan gjuter in avlopp och brunn etc direkt i själva bjälklaget? Hur gör man med hållfastheten då?
 
Visst är det armerat i betonggolven i flerfamiljshus med denna lösning på bjälklagen.

Jag är ingen betongexpert men jag vet hur det ser ut i normala lägenhetsgolv när det ska bilas golvbrunnar för jag har bilat upp ett antal genom åren och detta är det vanligaste. :)
...och jag är ju som du ser i tråden inte ensam om erfarenheten. ;)
 
Jag är bara intresserad av att lära mig hur det bjälklaget ser ut, det är allt. (Och ursäkta för trådkapning TS)

Mitt ser ju ut såhär
DSC_0061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt skumt bjälklag, notera att vardagsrummets bjälklag (Till vänster) är mycket högre än det bjälklag som är i badrummet. I vårt fall var det typ 300mm betonggolv och fyllnad innan armerat bjälklag av tjockare typ, som de ser på bjälklaget till vänster verkar det vara rejält tilltaget. Det jag inte förstår är om jag skulle börja bila ner avloppet i bjälklaget skulle jag ju få kapa armering och påverka hållfastheten.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag är bara intresserad av att lära mig hur det bjälklaget ser ut, det är allt. (Och ursäkta för trådkapning TS)

Mitt ser ju ut såhär
[bild]

Riktigt skumt bjälklag, notera att vardagsrummets bjälklag (Till vänster) är mycket högre än det bjälklag som är i badrummet. I vårt fall var det typ 300mm betonggolv och fyllnad innan armerat bjälklag av tjockare typ, som de ser på bjälklaget till vänster verkar det vara rejält tilltaget. Det jag inte förstår är om jag skulle börja bila ner avloppet i bjälklaget skulle jag ju få kapa armering och påverka hållfastheten.

måste säga att den avlopps dragningen ser väldigt amatörmässig ut,

är det ett vidrigt 90mm rör du snålat och behållt till wc?

50mm rör får ej användas längre än 1.5 meter , men i ditt fall så bheövde du inte använda det mer än 20cm om nu golvbrunnen bara hade 50mm anslutning, iofs kunde du gått direkt till 75 med en övergång

sen ser hela konstruktionen bakfallsaktig ut, men det kan ju vara ljuset på bilden som luras
 
Redigerat:
Hej,
Nej du har rätt i att det ser amatörmässigt ut, det är nämligen inte en klack på 200mm du snubblar på när du kliver in i badrummet som det hade varit om det varit en hantverkare som gjort jobbet. 90mm röret är specialbeställt och kostar väl 3 ggr så mycket som ett vanligt 110 rör så snålat har jag inte gjort, du kan även se att det övergår i 110. Vi har även använt en av de mer slimmade Unidrain avloppshusen. Vi har i princip samma nivå på badrumsgolvet som utanför.

Inget bakfall
 
The thread that keeps on getting necrobumped....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.