Jag börjar tro att jag är en smula trög. Jag ska dra nytt avlopp genom ett träbjälklag (75x220mm) med cc60 (och här och där mindre än så). Det ska bli 110mm för toaletten som får gå ovan bjälklaget i kattvinden, men avloppet till golvbrunnen kommer behöva borras genom genom samtliga bjälkar bort till stammen 5 meter bort. Anledningen till detta är att jag gjuter EPS-betong flytande mellan bjälkarna, så utloppet till golvbrunnen kommer hamna en bit ner.

Håltagningen kommer ske någon halvmeter från bjälkarnas upplag på ytterväggen. Trots detta vill jag inte ta upp större hål än nödvändigt, så planen är att dra 50mm parallellt med 110mm-röret, men genom bjälkarna.

Problemet är att pp-rören inte är särskilt flexibla, så som jag ser det blir det till att köpa ett oändligt antal snuttar 50mm-rör (runt halvmetern) som man lägger ned mellan bjälkarna och för in i hålen. Finns det något annat sätt? Det känns inte som en speciellt bra lösning. Andra tankar?

bjälklag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan borra hål i den yttersta bjälken också, och fortsätta ut genom väggen. Sen kan du trä in röret utifrån.
 
Det hade fungerat om det inte hade varit för att husets väggar är av lättbetong...
 
När jag räknat en smula på krafterna så borde det närmast upplaget vara dragkrafter i överkant på bjälkarna. Kan Man jacka ur ovanifrån och täcka över med hålplattor och ankarskruv?
 
Mikael_L
term skrev:
När jag räknat en smula på krafterna så borde det närmast upplaget vara dragkrafter i överkant på bjälkarna. Kan Man jacka ur ovanifrån och täcka över med hålplattor och ankarskruv?
Fortsätter bjälklaget på andra sidan upplaget?
 
Här kommer en broschyr som visar lite hur man gör med förstärkningar av bjälklag samt övrigt nyttig information om hur man bygger badrum.
 
Nej, där är det en självbärande yttervägg av lättbetong. Det finns även en bärande hjärtvägg av lättbetong cirka 4 meter åt andra hållet. Totala spannet på bjälklaget är 7,5 meter.
 
Tackar! Hur har jag misslyckats med att hitta den tro? Det var många bra illustrationer. Den löser dock inte problemet med att få in rören i de borrade hålen....
 
Redigerat:
term skrev:
Det hade fungerat om det inte hade varit för att husets väggar är av lättbetong...
Tja, då är alternativet att använda slang i stället. PEM-slang finns 50mm. Men om den går att ansluta till övrigt avlopp vet jag inte.

Ett annat alternativ är att jacka ur golvreglarna. Sedan "lagar" du med regelbitar på var sida, som limmas och skruvas.
 
Krilleman
Det räcker med att jacka ur två golvbjälkar. Då frigörs ju ett område av 3x60cm=180cm

Från det hålet som skapas kan man dra i 3m rör. (kapa bort muffen)

Och då behöver du bara laga två bjälkar.
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Det räcker med att jacka ur två golvbjälkar. Då frigörs ju ett område av 3x60cm=180cm

Från det hålet som skapas kan man dra i 3m rör. (kapa bort muffen)

Och då behöver du bara laga två bjälkar.
Det var en bra poäng. Jag jackar såklart ur bjälkarna i början av "fallet", närmast golvbrunnen, och borrar i de som är längst bort där det annars skulle bli för stora jack.

Stort tack alla!
 
Krilleman
Jag skulle ha jackat ur två bjälkar i mitten av rummet för att kunna få i 3m rör.

Jackar du ur dom två bjälkarna närmast golvbrunnen så får du bara i 180cm bitar och får som följd flera muffar i golvet.
 
Här är en ännu bättre broschyr som visar exakt hur du kan ta hål och förstärka bjälklaget.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Matti_75 skrev:
Här är en ännu bättre broschyr som visar exakt hur du kan ta hål och förstärka bjälklaget.
Bra tips på länk!
 
Mikael_L
term skrev:
Nej, där är det en självbärande yttervägg av lättbetong. Det finns även en bärande hjärtvägg av lättbetong cirka 4 meter åt andra hållet. Totala spannet på bjälklaget är 7,5 meter.
Borde det inte vara tryckkrafter på översidan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.