Förlåt - lyckades klicka på fel forum - kan någon snäll själ flytta detta till Vatten & avlopp?
Tack!

Egen borrad brunn. Längsta avstånd på tappställe (kök) <18 meter. Markplan.

Idag går vattenledningarna på kallvinden. Och nu ska vi sänka golvet i köket och så småningom i andra änden av huset. Så vore tokigt att inte lägga vattenrör i grunden samtidigt.

Funderar på dimensionerna. Fixar inte att beräkna...

Det enklaste kommer att vara att ha egna rör till köket från värmepannan.
I mitten av huset finns en redan sedan gammalt gjuten platta med rördragningar till badrummet. Hur dessa rör ska komma att kopplas, vet jag inte. Men dessa Prisolrör kommer också uppifrån vinden och en del av rören kommer upp från golvet i badrummet =O/
En VVS:are får nog hjälpa att komma på en bra lösning där.

Vilken eller vilka dimensioner blir bäst till köket? Trycket är nog mellan 2,5-4 bar?
12 till varmvatten och 15-18 till kallt?
 
Redigerat:
Varför vill du ha olika?

Jag skulle säga 15.
 
Krilleman
15mm koppar ska ett kök ha minst.
Alternativt 16mm Pex.
 
Mindre förlust på fart - idag tar det närmare en minut att få hetvatten i köket. 15 mm kopparrör är som finns nu.
 
Mikael_L
12mm koppar på 18m längd låter galet tokigt. Det blir ett väldigt tryckfall då, väldigt dåligt flöde. Det kommer nog ta lika lång tid att få fram varmvatten men däremot gå en liter mindre vatten.
 
Krilleman
Standard-dimension för kök är 15mm om koppar ska användas!
 
Att använda PEX borde ju göra att mer värme kommer fram,
och inte försvinner in i kopparen, innan rören värms upp.

Jag har en svag känsla att plast "isolerar" bättre än koppar. Alltså "stjäl" mindre av värmen.
 
Pex ska det bli - rör i rör. Dimensionen är jag fortfarande osäker på =O)

Idag finns det kopparrör dragna på 80-talet. Och dimensionen är visst 10 mm (inte 12 som jag trodde, till duschen är det 12).
Enligt rörisen som drog all värme- och tappvatteninstallationer - så var det standard då.
Kan inte finnas mycket hålrum kvar i dem rören idag!
Vi har kopplat in en kran i ett par extrarör som aldrig blev använda - strax intill handfatet i toan. I handfatet tar det nästan en minut att fylla en liter med kallt vatten!!!
Bredvid - i den nyinkopplade kranen - är det superfin stråle!
Så koppar verkar inte funka så bra i längden hos oss iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.