phl skrev:
Det enda tråkiga är att man inte har någon sparad dokumentation när ett projekt är klart.
Ta ett foto innan du "suddar" projektet. Kräver lite disciplin. men det verkar du ha. :)
 
  • Gilla
rafael
  • Laddar…
Mattejp för att fästa mallar och annat vid fräsning och dyl.
 
Håller med om förträffligheten med dubbelhäftande tejp! Brukar dock ofta köra Biltemas genomskinliga dubbelhäftande, den är billig och stark och påminner mycket om en mattejp fast något tunnare.
 
Korvgubbe
Jag har en liten tandläkarspegel, som är användbar när man ska försöka förstå varför en del sitter fast trots att man har lossat alla synliga skruvar.
 
En plastbytta med vatten på arbetsbänken med en vetex duk i och en tygtrasa liggande bredvid. För att alltid ha tillgång till vatten att stryka av tex stämjärnet på vetex duken när man rensat lim eller tvätta fingrarna vid limkladd.
 
phl skrev:
Håller med om att en whiteboard är bra, har en tvåmeters monterad på en vägg som syns från hela min lilla verkstad. Grymt bra att ha mått, skisser och ritningar på. Det enda tråkiga är att man inte har någon sparad dokumentation när ett projekt är klart. Använder man ett kollegieblock med helvita ark kan man ta ut väl valda papper och sätta i en pärm.
En sån här kanske....

SMART_Board_685ix_-_Left_-_appbaseLarge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enk Projektet skrev:
En sån här kanske....

[bild]
Smartboards har vi på jobbet passar perfekt till förskolebarn, problemet är att linsen där uppe är känslig för smuts samt små stötar. Små stötar medför tyvärr att en installatör måste kalibrera om den ( dyrt!) dessutom kostar den typ 50 tusen att köpa in. Men den går ju faktiskt att kolla på film och liknande på i verkstaden medan man håller på och grejar! Dessutom sparar man ju in på blyertspennor till ritningarna eftersom man ritar med fingrarna på den så använder man många blyertspennor i verkstaden så kan man nog tjäna in kostnaden av smartboarden ganska snabbt. Typ 1500 år!
 
Jag har en gardinstång i form av en vajer i taket med klämmor.
Istället för gardin så hänger alla arbetshandskar där...
 
phl skrev:
Håller med om förträffligheten med dubbelhäftande tejp! Brukar dock ofta köra Biltemas genomskinliga dubbelhäftande, den är billig och stark och påminner mycket om en mattejp fast något tunnare.
Biltemas har jag helt missat och skall den skall jag prova, tack för tipset:)

Jag hade tidigare en som åkt med vid någon utlandsbeställning som var som vanlig tejp i tjocklek, den fungerade tyvärr inte så bra om grejorna var små eller inte helt släta så jag litade aldrig riktigt på den.
 
Matzeball
Då kan jag tipsa om Evernote-appen som finns till smartphones. Ta ett foto eller scanna av din whiteboard och samla dem i ett digitalt arkiv. Använder du papper och penna kan du fotografera av det också. Sen kan du hämta upp den på din pc och lägga in mer information, sökord o.s.v. Superbra när man vant sig. Jag har alla mina lappar med mig överallt. Ser jag något intressant på stan så fotograferar jag det och lägger det till min anteckningsbok som heter Önskelista.
(man kan dela sina anteckningar också)
 
Toppentråd! Älskar att få tips på smarta, enkla lösningar från likasinnade!

Ett material som inte många tänker på men som jag älskar är skärbrädor av polyeten (typ IKEA 3 för billigt)! Detta material är underbart att jobba med, borra, fräsa, slipa etc och kan användas till en mängd olika saker. Som distanser, förstärkning, tryckavlasning m.m, senast använde jag det för att fördela trycket mot takstolarna när jag satte upp en terassmarkis. Det absorberar inte vatten så det är perfekt för diverse saker som är utsatta för fukt, t ex i båten.

Nackdelen (eller fördelen beroende på tillämpning) är att det är mycket svårt att limma.

Tyvärr har IKEA snålat in på materialet så nuförtiden är skärbrädorna ganska tunna men jag har som tur är sparat några bitar som är rejält tjocka.

Annat som är bra att ha i verkstaden är en gammal kastrull och en liten kokplatta. Många saker blir väldigt rena och fina ifall de får ligga i lite kokande vatten en stund. I huset vi köpte för ett år sedan finns induktionshäll i köket så vår vattenkokare blev överflödig, den är givetvis i garaget nu för att snabbt kunna få riktigt varmt vatten.

Ytterligare en grej som jag använt, som kanske är lite smal, är en sk "crock pot". Det är en långsamkokare som är mycket populär i USA och England men som ännu inte riktigt upptäckts av oss svenskar. Normalt sett tillagar man mat i den genom att lägga i t ex en köttbit, lite grönsaker och kryddor på morgonen och låter det sedan tillagas under hela dagen på låg temperatur. Färdigt till middag när man kommit hem från jobbet. Jag körde dock modellmotorer i glykol istället...de blev som nya! (y) Glykolen kokar alltså inte utan blir runt 60° och cirkulerar...det borde funka att göra rent det mesta av metall med denna metod, har dock inte testat något annat ännu. En liten crock pot kan man köpa på nätet för en dryg hundring...så köp två om du är intresserad! Jag testade givetvis att tillaga mat innan glykoltvätten och det blev galet gott! Nu måste jag köpa en till för matlagning. :wow:
 
phl skrev:
Håller med om att en whiteboard är bra, har en tvåmeters monterad på en vägg som syns från hela min lilla verkstad. Grymt bra att ha mått, skisser och ritningar på. Det enda tråkiga är att man inte har någon sparad dokumentation när ett projekt är klart. Använder man ett kollegieblock med helvita ark kan man ta ut väl valda papper och sätta i en pärm.
Ibland använder jag whiteboard på jobbet och avslutar med att ta ett foto som kan arkiveras.
 
En vattenkokare är bra att ha. Inte bara för att man kan göra kaffe, utan också för att ånga ut tryckmärken i trä.
 
Jag har ett liggunderlag med till sänksågen att ha som underlag när jag sågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.