Hej!

Första inlägget här, men kände att det var dags nu.
Köpte ett hus från '64 i originalskick förra sommaren och nu är det endast tvättstugan kvar (förutom att tak ska läggas om och att det ev blir en tillbyggnad efterhand...).
Huset står på plintar och är byggt med ERGE-bjälklag, krypgrund i betong mao.
Aktuell tvättstuga är rätt liten, knappt 4x2 m. Golvet är i dagsläget plastmatta, ca 50-70mm finsats och ca 70 mm elefantmatta innan man når ner till betongplanket i botten.
Planen är att bila väck finsats och ta bort isoleringen. Sedan sätta brunnar, på nya ställen.
Isoleringen blir 70 mm Jackofoam cellplast närmast betongen (ev tunt lager flytspackel på betongen för att få helt plan yta mot cellplast).
Ovanpå cellplasten hamnar armeringsnät 100x100mm, 2.5 mm tjocklek.
På detta flytspacklas ca 30 mm.
På spacklet limmar jag ut elslingorna för att sen spackla fall och sist få klinkern på plats.

Exakta måttt på golvets djup vet jag inte förrän jag provbilat lite, men det bör vara ungefär samma som i badrummet. Men det är inte många mått som stämmer och linjer som är helt raka i grundkonstruktionen...
Skälet till att hela golvet ryker är att det även finns en skrubb där inkommande fjärrvärme och vatten kommer in genom golvet (tidiagre pannrum). Den här skrubben ska krympas och tvättstugan få växa, genom att rören i golvet flyttas och en liten bit vägg rivs. Känns helt enkelt lika bra att riva ut allt istället för att bila lite här och där och lappa ihop.

Det jag framför allt funderar på är

1. Om jag alternativt ska limma värmen direkt på armeringsnätet och sedan spackla alltihop på en gång (hela tjockleken och fall) med föreställningen om att detta blir starkare. Spacklet är LIP 226. Men det blir ju en s*atans massa spackel att blanda och få ut på kort tid och bökigt att bygga fall med ett sådant tjock lager spackel kanske. Om allt spacklas på en gång, kan/bör jag ha tjockare armeringsnät då t ex 4mm?

2. Ska jag oavsett vägen jag går, limma värmen direkt mot armering/cellplast?

Högsta belastningen blir tvättpelare, TM+TT på sockel.

Tack för era synpunkter!

PS. Jag är alltså fullkomlig lekman men som ändå lyckas med det mesta jag tar mig an i renoveringsväg, med stöttning av proffs här och där.
 
Nu har jag inget förslag till hur du lägger golvvärmen på en färdig slät yta utan snarare hur du kommer dit

Att köra cellplast på ett ergebjälklag kan ibland resultera i oändligt med pusselarbete för att anpassa isoleringen till att få plats mellan balkarna och ligga tätt mot plattorna. Det är otroligt mycket enklare att köra EPSCement och då kan man använda balkarna för att dra av och sedan ovanpå gjuter man en kaka av en slipsats eller flytspackel beroende på ekonomi. Du kommer ha köldbryggor upp via balkarna dock men kan du inte bygga på höjden blir resultatet liknande med normal isolering. EPSCement använder du givetvis sparkroppar av EPS för att minska mängden du måste blanda. Kan du bygga på höjd så att gjuta upp EPSCement över balkarna skulle vara min rekommendation (till färdig golvnivå minus klinkers/fog och flytspackel enligt tillverkarens tjocklek )
 
Bra uppslag det där med EPS! Kände inte till den produkten. Räknade lite snabbt på det hela, och det skulle faktiskt bli ca 4000 kr billigare också. Nu har jag iofs inga balkar som stökar till det på det viset som du beskriver (rummet är i princip bara en stor rektangulär låda när allt är utbilat), men EPS låter ju oavsett mycket lättare än min orginalplan!
Fattar det som att EPS är öppen längre än flytspackel också. Är det bara till att ösa ner EPS i "lådan" eller bör man ha någon form av armering i, typ nät på distanser? Kakan blir ca 120-140mm tjock sen 20 mm flytspackel.
Är det fritt fram att lägga tätskikt när flytspacklet ovanpå fått sin torktid? I mitt fall så kan ju EPSen sedan torka nedåt mot erge-planken och luften under dem i krypen.
 
Om du inte har balkarna som man brukar ha i ett ergebjälklag så är det betydligt enklare att köra sparkroppar av EPS. Du kan ju givetvis skippa dessa mot några fler säckar. Ingen armering krävs i EPSCementlagret men ovanpå måste du givetvis följa flytspackeltillverkarens instruktioner där samtliga i princip kräver någon slags armering. EPSCementlagret torkar ut av sig själv så du kan följa flytspackeltillverkarens råd om när du får sätta tätskiktet. Du måste gå på inom ca 3 dagar med flyt bara.
 
Brukar inte krävas armering i rum under 10kvm, ingen skillnad med eps cement.

Varför inte isolera med cellplast och sen betong?
 
myrstack skrev:
Om du inte har balkarna som man brukar ha i ett ergebjälklag så är det betydligt enklare att köra sparkroppar av EPS. Du kan ju givetvis skippa dessa mot några fler säckar. Ingen armering krävs i EPSCementlagret men ovanpå måste du givetvis följa flytspackeltillverkarens instruktioner där samtliga i princip kräver någon slags armering. EPSCementlagret torkar ut av sig själv så du kan följa flytspackeltillverkarens råd om när du får sätta tätskiktet. Du måste gå på inom ca 3 dagar med flyt bara.
Ok, fint ingen armering i cementen då. Jag kommer använda LIP 226 (fiberarmerad flyt) ovanpå, så tillsammans med ytans storlek så behövs nog inte separat armering.
 
Det är torktid och krympning som gör att jag avstår betong. Sen kanske det är lite tunt att gjuta betong i det här fallet? Måste armeras då? Eller tänker jag fel på dessa punkter?
Har tidspress under bygget (fru).
 
Betong kräver typiskt armering men på din konstruktion är den uteslutande för ytsprickor. Du kan givetvis köra betong om du tar en variant som är snabbtorkande om du har tidspress och då drar det iväg till dyrare än flytspackel och EPS skulle jag gissa. Väntetiderna brukar likväl vara längre. En slipsats kan eventuellt korta ner väntetiden lite och ligga kostnadsmässigt mellan betong och flytspackel. Hade du haft mer tid kunde det ev funnits pengar att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.