Ja 5000 kr känns ju som väl värda pengar när man ändå totalrenoverar ;)

Gick du till en byggfirma direkt för att få jobbet gjort? Har varit runt i ett par VVS-butiker idag men dom var överbokade, och dessutom hade dom inga killar som bilade golvet, det tyckte dom att jag lika gärna kunde göra själv.

Är det kanske bäst att kontakta en byggfirma direkt? Hade ju onekligen varit bra att kunna få hjälp med allt samtidigt...
 
Precis liten kostnad i det stora sammanhanget:)

Jag gick till en byggfirma direkt NC Bygg i Stockholm. "Byggledaren" var över i fredags på tisdag utförde dom arbetet.

Bor du i lgh rekommenderar jag starkt att du anlitar någon! Då Gevalia reklamen bara är rolig på TV ;)
 
Har ringt till 3 - 4 styck byggfirmor i göteborg nu och INGEN ger tjänster till privatpersoner... :-/

Snälla, vart hittar jag byggfirmor för privatpersoner?
 
ett av dig beskrivet arbete med golvbrunnsbyte borde ligga mycket högre än 5000kr plus moms kanske upp mot 10000kr, dock är det mest arbetskostnad vilket vid reparation är ROT- grundande ca 1000kr material och 9000kr i arbete så din kostnad blir ca 5500kr plus moms med ROT-avdrag, detta gäller ej om du fått ersättning från förening eller försäkringsbolag eller liknande.
om du bor i brf skall alltid "bygglov" inhämtas från styrelsen och då skall dom samtidigt som dom ger dig ”bygglov” ge dig besked om vad som gäller i din förening, många ställer bland annat krav på de företag som du anlitar så som certifieringar, f-skatt och försäkringar och är dom någorlunda seriösa kräver dom kopior på fakturor och garantisedlar för vs installation samt el och tätskikt.
bra och biliga hantverkare finns inte välj antingen eller rekommenderar dig att söka på nätet och tag referenser ex, de senaste 5 fakturorna entreprenören har skrivit och kolla att faktura numreringen, annars får du 5 av hans eller hennes polare och då är alla bra eller hur.
 
Får hoppas att Chris löste detta på de dryga 3 år som tråden varit död ;-)
 
Alltid aktuellt, jag gör själv inte mycket annat än byter andras rör om dagarna och tydligen läser folk även döda trådar ;-)
 
Är de rimligt att det kostar 12 000 + moms för bila upp en brunn och sedan gjuta igen. ska sägas att själva brunnen å ditsättningen av brunnen inte ingår i det priset. Dessutom bila dom igenom golvet å ner i källaren i min bostadsrätt. Är den arbetskostnaden något jag ska behöva stå för själv när dom har gjort fel? Jag menar det är 2 ggr så mycket mot vad roblof betala för 8 år sedan
 
T
Nej, du har blivit blåst!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ett normalt brunnsbyte brukar ligga på 5000:- :)

Ska det flyttas eller installeras designbrunnar brukar det bli lite mer.
 
Bilat ner till källaren? Vilka jävla klåpare, använde de bensindriven värsting hilti eller? :D
Hade ju blivit ett skönt Gevalia moment om du haft granne under :/
 
Peppar peppar så har det ännu inte hänt mig, men jag kan upplysa om att det i gamla flerfamiljshus är väldigt vanligt att det ligger typ max 10mm under brunnen så att gå genom är väldigt vanligt.

Ska brunnen flyttas brukar vi av den anledningen låta den gamla "klockan" ligga kvar för att slippa riskera gå genom.

Ska brunnen vara på samma ställe igen så pratar man ALLTID med grannen under om det finns någon och ber att få täcka med filtar eller annat därnere just den tiden när man bilar upp brunnen för att inte riskera förstöra något där.
Taket får man ju ta på sig att ersätta grannen för om det skulle råka hända... :)

Är det källare under är det ju inte hela världen. :)


Nyligen när jag gjorde ett badrum i Lund på första våningen så såg jag i källarens korridor på tre ställen att det satt övermålad plyfa och det var i höjd med var grannarnas badrum befan sig så högst troligt med anledning av att de som renoverat där gick genom.
Själv lät jag brunnen ligga då vi valde att flytta brunnens position så jag klarade mig undan denna gången med. :p

Men som sagt... lätt hänt. :)
 
Låter inte som sverige det där med så tunt bjälklag, snarare Ryssland :)

Jag har renoverat två badrum ett i hus från 1870 och ett från 1920 huset från 1920 hade först 300mm fyllnadsmaterial och sedan säkert 400mm betongbjälklag. Där var det ingen risk så att säga :)

Huset från 1870 fick man gå lite varsamma fram på då det hade träbjälklag under den gamla avjämningen.

Kan det inte vara så att de gått för snabbt fram med hiltin :)
 
Du får tro vad du vill... jag pratar bara av erfarenhet så det är ju inte värt så mycket ;) ;)

Nu pratar vi dessutom typ vanliga 3-vånings flerfamiljshus etc.
Där har man fan inga 700mm bjälklag. :)

De gamla gjutjärnsbrunnarna är dessutom väldigt mycket djupare än dagens plastbrunnar.
 
T
Det är som Paul säger, gamla ljutjärnsbrunnar ligger i 90% av fallen endast 1 cm från grannens tak och jag har personligen gått igenom två gånger och jag är då ingen jävla klåpare:p

Grannen under har då fått ett nymålat tak gratis(y)

Sedan ibland så kan det ligga vattenrör precis dragna runt om brunnen, alltså så nära att slickar brunnskanten, vet fan hur dom tänkte för i tiden:confused:

Vi skulle ta och skicka ut kontorsråttan Anders på tio brunnsbyten och se hur många han lyckas med att inte gå igenom:rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Väldigt vanligt att det bara är lite tunn puts kvar under brunnen. Har t om sett botten på brunnen i taket i våningen under i något hus som vi stamrenoverade. En gång gick rivningsfirman igenom när grannen under satt på dass och läste morgontidningen :) . 700 mm bjälklag är det ju knappt ens i skyddsrum.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.