Hej!

Jag ska måla en stor möbel med tusen ytor (hyllplan, innersidor mfl) så jag vill gärna ha vattenbaserad lackfärg/snickerifärg, har ni förslag på bra märke som är prisvärd? Tror jag får köpa ganska mycket!

Har lärt mig läxa med att köpa skräp från typ Rusta Jula Cheapy mfl där det egentligen blir dyrare och/eller jobbigare i slutändan så det ska bli rätt saker här nu.

Ska penselmåla på furuträ.

Jag har målat en del av samma möbel tidigare med vattenbaserad snickerifärg tidigare men tyvärr glömt märket. Det gick bra då. Så det är bara frågan om vilket märke som blir bäst och så.

Tack för hjälpen! :)
 
Målar bara med Servalac. Brukar lägga blankt på hyllplan och matt på utsidan, eller bara halvblankt överallt om man vill jobba med en och samma burk rakt igenom. Grunda upp allt med servagrund först, och slipa av ***lätt*** med scotch brite.

Hyllplanen kan du rolla med lackfärgsrulle så går det undan... fast det är ju ett fantastiskt tillfälle att öva på sina penselskills (y).

Bra penslar, inte för varmt i rummet och lagom luftfuktighet så blir det kanon. Kom bara ihåg att låta färgen genomhärda ett par dagar innan du ställer tillbaka böcker...
 
Ok! :) Tack.

Nu är det ingen bokhylla utan en grej jag ska bygga utifrån existerande skåp o delar.: ) ska bli en klippbord/strykbräda med utvikbar skiva på två stora skåp plus en liten hylla under för att fylla ut utrymmet. Så det blir ganska mycket med ytor o skit. haha. IKEA IVAR skåp 2 st, grovt räknat 80 cm bred, 50 cm djup 80 cm hög plus en massa hyllplan som jag ska använda som byggmaterial.
 
Lady supreme finish är något jag hade rekommenderat för ditt ändamål.
 
Oj, nu blev det två olika val! :D
 
Förresten, när jag målade det lilla skåpet så använde jag två strykningar ist för grundfärg. Borde jag satsa på grund denna här gången?
 
På rent trä brukar jag välja att grunda för att få en homogen yta att jobba med. Smågrejer, nja. Då kanske jag kostar på mig en 3:e strykning lackfärg istället.

Beroende på träets förbehandling så brukar jag också torka med fuktig trasa först och slipa. Då blir du av med toppfibrerna som annars gör ytan lite skrovlig. Bra att tänka på vid målning av större prylar som kommer att synas väl.
 
Tack då vet jag. :)
 
Jag tänkte dela med mig av en sak jag fick veta när jag mejlade Beckers kundtjänst för att fråga om snickerifärger:

Det tar 4-5 veckor för en snickerifärg att bli helt genomhärdad!

Det betyder att man ska vänta en dryg månad med att ställa tunga saker som ger stort tryck på en nymålad yta.
Värt att tänka på.
 
Wow. Visste definitvt inte det. Usch man måste alltså ha tålamod!!
 
Jonazz skrev:
Jag tänkte dela med mig av en sak jag fick veta när jag mejlade Beckers kundtjänst för att fråga om snickerifärger:

Det tar 4-5 veckor för en snickerifärg att bli helt genomhärdad!

Det betyder att man ska vänta en dryg månad med att ställa tunga saker som ger stort tryck på en nymålad yta.
Värt att tänka på.
What, det måste väl ändå vara en alkydlackfärg de snackar om? En akrylatlack tar säkert ett par veckor på sig för att genomhärda, men den är ju brukstorr på max en vecka. OK, jag kanske inte skulle slänga upp Gutenbergbibeln direkt, men vanliga böcker och prylar ska inte vara något problem.
 
Jag frågade bland annat om skillnaden mellan olika lackfärgtyper (alkyd, alkrylat), och om alkyden blir mer hållbar och hård än akrylaten. Svaret blev:

När dessa färgtyper har fått härda helt igenom vilket tar 4-5 veckor så är de lika hårda. Det tar så lång tid för alla färgtyper att genomhärda.

Observera att jag skrev TUNGA saker som ger STORT TRYCK. Några vanliga böcker går säkert bra att ställa dit efter ett par eller några dygn.
Men färgen uppnår alltså sin maximala hårdhet och slitstyrka efter en dryg månad, vilket var en nyhet för mig.

Jag litar på uttalandet, eftersom personen från Beckers verkade veta vad han pratade om när det gällde mina övriga funderingar.
 
Det gäller för mig. Det är ingen bokhylla vi pratar om, utan en möbel för en massa grejer. En stor symaskin ska stå där också.

Då blev jag också fundersam, bordet är en vikbar bord som ligger på sig själv och träet är ganska tung.. Måste det vara utvikt i flera veckor. Snacka om att stjäla utrymme i min lilla lägenhet!
 
Jonazz skrev:
Observera att jag skrev TUNGA saker som ger STORT TRYCK. Några vanliga böcker går säkert bra att ställa dit efter ett par eller några dygn.
Självklart, my bad. Undrar om selektiv läsning kommer med åldern :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.