Då (~1950):
Nu slår vi ett slag för modernismen! Med billiga plywoodskivor, faner och andra byggnadstekniska mirakel fanns det ju verkligen ingen anledning att vanpryda sitt hem med hemska spegeldörrar!
Vi betalar för att låta hämta dörrarna, hyvla ner dem 5mm på varje sida och klä dem med underbart slät, stilren och mörk faner!

Nu (2014):
Undrar vad som finns bakom den här fanerklädda plywoodskivan?
[.... 2 timmar senare...] Vad i helvete?! Något spån har planhyvlat bort 5mm på lägenhetens samtliga dimmgröna spegeldörrar och klätt dem i faner. Detta blir ett helvete att återställa. Hoppas något på byggahus.se har något bra tips!

IMG_20141113_214615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
enklast är nya dörrar.
 
C
Ouch... Påbörjade återställning av en dörr som genomgått en liknande behandling men med den avgörande skillnaden att de iallafall inte fått för sig att hyvla ner ramen utan bara klätt det med masonite i olika lager.
Enda rimliga sättet att återställa det där är nog att limma på trä på ramen. Kanske MDF funkar om man vill göra det till en rimlig peng.

Man kan trösta sig med att dörrarna förmodligen inte var särskilt gamla när det genomgick denna behandling, så det sågs nog inte som något helgerån då. Nog för att det är ett extra spännande projekt att återställa något, men i detta fall hade jag nog själv avvägt att avstå.
 
Jag är ganska sugen på att skaffa fram 5mm planhyvlat och återställa det som hyvlas av. Jag har en granne vars dörrar är orörda så jag vet hur det ska se ut. Men det verkar svårt att hitta tunna planhyvlade plankor med tillräcklig bredd. Jag har tyvärr vare sig bandsåg eller hyvelbänk och det verkar inte vara lätt att hitta något ställe där jag kan låna den utrustningen... nya dörrar är uteslutet p.g.a. extremt udda mått.
 
C
Ja enda alternativet är väl att beställa planhyvlat från ett snickeri, men det kommer att bli svindyrt... Därav mitt förslag att använda MDF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.