AnneFi
Vi håller på att välja en ny köksfläkt men det är ju lite av en djungel.

Någon som har tips på vad man ska kolla på?

Något märke som är bättre än de andra?
Något man ska undvika?
 
A
Det är få märken som har egen tillverkning
De flesta är brandade thermex mm.
 
AnneFi
Så alla fläktar är lika bra / dåliga
 
Franke / Thermex två firmor som har bra koll om man behöver hjälp.
Fjärråskupan har jag hört är bra men har ingen koll på dem själv.

/RF
 
AnneFi
Just de märkena verkar ligga högst i pris när man kikar runt också :/

Läste råd och röns test där hade bosch och miele fått bäst resultat. . Betyder då detta att de gör bra fläktar eller är det en slump.
 
Jag skulle inte vara rädd för något av de vanliga märkena, typ Bosch/Siemens Miele, Electrolux/HQ ,Cylinda.
Tyvärr tror jag inte det är så enkelt och säga att något märke gör bra fläktar rakt igenom. (Miele möjligtvis undantagna eftersom de enbart har premiumprodukter) Men alla stora tillverkare gör oftas olika modeller för att möta kunder i alla olika prisklasser, och funktion och kvalité hänger delvis ihop med pris.

Har inte kollat råd & rön angående fläkt, så vet inte varför exakt de blev bäst i test.

Tips jag kan ge vid fläktköp är, kolla/jämnför ljudnivå på fläkten på alla lägen, Köp gärna en fläkt med efterventilations-funktion/timer, Kolla vart belysningen sitter och vilken typ det är, och även hur lätt den är att byta.
titta på hur lätt det är att ta isär fläkten för rengöring.

/RF
 
Titta noga på ljudnivåerna, där kan det nog skilja ordentligt.
Och jag tycker inte ljuden när man kör fläkten på maxfart är viktigast, det gör man ju (jag i alla fall) bara korta stunder.
Men på låg- och mellaneffekt är det viktigt att det inte låter så mycket, annars undviker man gärna att sätta på fläkten.

Jag själv bytte från en nyköpt Scandomestic till en Cylinda och fick det mycket trevligare i köket.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.