Hej, tänkte att det borde finnas någon form av riktpris för att
- Mura: leca, hålsten, tegel
-Putsa :tunnputs, puts med nät

Självklart påverkar läge, höjd, kvadratmeter, utformning. Men för många kan det ändå ge ett riktvärde hur lång tid/kostnad något bör ta - förutsatt att man beskriver det utförda jobbet tydligt.
Ni kan väl dela med er om kostnader för olika typer av arbete.

Själv blev jag överaskad att kostnaden att mura hålsten var så mycket dyrare än lecablock

Tog ett arbete med hålsten och putsning på löpande arbete....det visade sig vara ett dåååligt beslut. Men man lär sig alltid något.
 
Ingen som vill dela med sig?
Murade en sockel till friggebod, 60 cm ned i backen, 2 brutna hörn, putat in utsida.
Sten - 20kr/st (40x20x17 cm)

Kostnaden blev 200kr/sten vilket sved förb.., men tar man det på löpande kan det gå så.

Hur som helst så talade jag efteråt med en erfaren 60+ murare som murat massor med ladugårdar.
"Man bör mura upp 3 till 4 pall per dag med lärlingshjälp" Detta innebär alltså drygt 20 stenar per timme.
Samtidigt så ska "man inte mura brutna hörn" det är ett pyssel och tar tid".

Ni som är murare kan väl vara vänliga och beskriva svårigheter, och sådant som vi lekmän inte tänker på när vi designar....
 
S
Okej, jag har nyligen murat upp runt 662 lecablock på runt 22 meter grund som jag också fick gjuta.
Det var typ en 2m hög och 14 lång yttervägg samt en 7-8m hög och 8m bred gavelvägg, samt en 4 mindre innerväggar.
Material / Antal
Grovbetong 1000kg 8
Grovbetong 25kg 24
Armeringjärn 12mm 6m 40
Armeringjärn 8mm 10
Murblock 29x19x59 500
Murblock 25x19x59 162
Lättklinkerbalk 290 Dörr 1
Lättklinkerbalk 290 Fönster 4
Bistål BI40 Z-F35 120
Bistål BS70 BI40 480
Murbruk B 1000kg 7
Putsnät 1x25m 7

Kostnad för material är runt 67.000kr.

Det lär röra sig om 80kvm vägg -6kvm för 4 fönster och en dörr. Så kvadratmeterpriset för vägg inkl. grundsula blir runt 900kr/kvm.

Hoppas det hjälper!

Kan tipsa om denna... den har stått pall för 15600kg betong och murbruk. :)
http://www.harald-nyborg.se/betongblandare-125-liter.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Malainor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.