Snailman
Har nog samma problem med en alto 30 vsc av senaste modell och en gcm 8s... ca 3 år gammal

men alton är så värdelös så den känns ändå meningslös att använda så...
 
Vad fasen, verkar som Dustex 25 t.o.m. är ännu känsligare än 40-modellen som TS menade var märkt ">10W".

5W på mindre Dustex25-modellen enligt bifogad bild (från http://lumberjocks.com/assets/pictures/reviews/48819.jpg).

Och föregångaren Dustex II (den jag själv har) är alltså märkt "min 40W". Kan man ens köra någon maskin alls på Dustex 25:an då tro... :S

48819.jpg
 
Hej, är det någon som har kommit på en lösning på problemet med att Dustexen går på med t.ex. GCM 8 SJ?
 
Har samma problem med min gcm8 och nilfisk multi 30. Dammsugaren går hela tiden.
 
Har ni förresten sett att Fein ersatt (?) sina Dustex 25/40 med en helt ny serie, 25L och 35L?

http://www.fein.se/sv_se/ytbearbetning/dammsugare/

Tydligen utan variabel sugstyrka förutom en lite manuell regulator längst ut på slangen. Märkligt kort tid som de hade förra modellerna på marknaden isåfall.

Undrar om de har högre triggernivå nu, som på deras gamla dammsugare Dustex II - sån har jag själv - som det står min 40W på.

/A
 
Hur verkar det med watten, är de nya modellerna annorlunda? Hur funkar förresten den variabla sugstyrkan mha regulatorn på slangen?
 
Kan inte svara på det, men man kan kolla med Specma tools/Hultafors. Jag ringde deras säljare i "mellansverige" (se http://www.specmatools.se/ContactGroup.aspx?ContactGroupID=212) angående borrskruvdragare, och han hade riktigt bra koll på detaljerna kring Fein:s produkter. Tror förresten att det är Kärcher som gör deras dammsugare nu.

/A
 
Har samma problem med min GCM 8 SJ ( förra modellen) i kombination med Nilfisk Multi 30t VSC Inox. Pratade med Bosch idag och de menade att dammsugaren var problemet. Killen jag pratade med kunde dock inte svara på vad det är som gör att sågen drar ström (eller att dammsugaren åtminstone tror det) men de ansåg iaf att sågen var i ordning. Har mailat Nilfisk, men ännu inget svar.

Dammsugaren är splång ny, men kartongen åkte av bara farten i återvinningstunnan, så möjligheten att returnera fanskapet är en smula...klen.

Frågan är vilka dammsugare som de facto funkar med Boschsågen?
 
Det är inte fel på dammsugaren. Har samma problem med exakt samma maskiner som dig. Funkar med min Dewalt 707, Bosch GST 135 sticksåg mfl....men inte med GCM8.
Maila Bosch igen och länka till denna tråden i mailet och skriv att Sveriges elit av verktygsnördar är på väg att lämna Bosch på pga detta djupt störande fel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alltså, dammsugaren är inte trasig, inte Boschen heller. De är tydligen bara inte kompatibla. Det förefaller dock som att de rättat till det på senaste GCM-modellen. Farsgubben har en sådan tillsammans med en Nilfisk dammsugare som jag vill minnas är en multi 20t eller 30t, men jag ska inte svära på det. Där funkar det iaf.
 
Menvafan skrev:
Alltså, dammsugaren är inte trasig, inte Boschen heller. De är tydligen bara inte kompatibla. Det förefaller dock som att de rättat till det på senaste GCM-modellen. Farsgubben har en sådan tillsammans med en Nilfisk dammsugare som jag vill minnas är en multi 20t eller 30t, men jag ska inte svära på det. Där funkar det iaf.
Kan du inte testa din nilfisk mot din pappas såg när du får tillfälle? Hade varit mycket intressant.
 
verktygsgurun skrev:
Kan du inte testa din nilfisk mot din pappas såg när du får tillfälle? Hade varit mycket intressant.
Jo, tanken har slagit mig. Problemet är att den finns en sisådär 30 mil bort, och "packa grovdammsugaren" är ytterst sällan högprio när bilen ska lastas med familj, hundar och överdrivna mängder med "kan vara bra att ha-kläder".. ;)
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Fick svar från Nilfisk:

Hej vår dammsugare reagerar på förändringar i anslutnings kabeln ,din maskin är inte 100% avslagen och skulle vi ändra känsligheterna så startar den inte på andra maskiner så tyvärr, kan jag inte hjälpa dig..
Jahapp. Vilken dammsugare kan tänkas funka med Boschen, och som finns i en rimlig prisklass? Kärcher? Någon som vet?

Uppd: Nilfisk menar dock att deras proffsdammsugare har lägre känslighet, då de är avsedda för just proffsverktyg.. Fel prislapp dock.
 
Redigerat:
Kärcher WD5.600 funkar i alla fall med en kap/ger som har dubbellaser. ;)

Kan du inte köpa en billig effektmätare och kolla hur mycket Boschen konsumerar i standby-läge?
 
Jo, det är möjligt, men frågan är om det går att åtgärda på något vettigt sätt isf utan att sågen slutar fungera som den ska.

Fungerar Kärchern på nämnda Boschen, eller på bara på ett annat märke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.