Vi står i fas att bygga om köket. Det är helt ok utseendemässigt, men låg arbetshöjd och ont om förvaring (överskåpen är 30cm djupa).

Hjälp oss gärna med tips och idéer. Vi kommer inte ha matbord i köket efter ombyggnaden.
_DSC0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kök3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det förslag vad gäller planlösningen du är ute efter och om ja, är ni "låsta" vid fönster och dörrar eller kan ni ändra på något?!
 
Tyvärr är vi låsta vid fönster och dörrars position, och det är lite därför jag känner att vi blivit blinda för möjligheter! För övrigt kan vi ändra lite hur vi vill - källare under med träbjälklag.
 
Men hallå!

Ni kan väl inte riva ut och bygga om något som ser så nytt och fräscht ut?

Skaffa en bit limträ, helst bok, men barrträ duger också, på ca 50 x 60 cm och lägg på diskbänken bredvid spisen, så har du en bra arbets/beredningsyta.

Och ett köksbord är väldigt bra att ha!
Mycket bekvämt att sitta när man hackar lök, rensar skaldjur, bär eller svamp eller bara tar en eftermiddagsfika.
Eller bara att duka buffé på om man har finmiddag i stora matsalen :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MSjöström skrev:
Tyvärr är vi låsta vid fönster och dörrars position, och det är lite därför jag känner att vi blivit blinda för möjligheter! För övrigt kan vi ändra lite hur vi vill - källare under med träbjälklag.
Där föll min idé. Jag hade annars tänkt föreslå högskåp på den väggen där ni nu har spisen och sedan "bänkskåp" (men utan överskåp) på de väggar där ni har fönster men detta skulle ju kräva att dörren in till vad som ser ut att vara en hall måste flyttas kanske 70 cm.
 
Det skulle i och för sig vara lättare att komma med något konstruktivt om den nuvarande köksinredningen hade varit inritad på pdf-ritningen.

Vad är det där gråa i hörnet på ritningen nertill till vänster?
 
Jag hade försökt att få så lång sammanhängande bänkskiva som möjligt och satt underskåp utmed hela högra väggen och den rakt fram, dvs framför båda fönstren. Det är väldigt trevligt att stå och titta ut när man jobbar i köket. Sedan kan ni kanske ha högskåpen på den vänstra väggen?
 
bygg en köksö och ställ den på matbordets plats. Du får mer förvaring och arbetsyta. Kanske lyxa med stenskiva och skåp med lådor under den? Allt annat oförändrat ....
gaia
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade försökt att få så lång sammanhängande bänkskiva som möjligt och satt underskåp utmed hela högra väggen och den rakt fram, dvs framför båda fönstren. Det är väldigt trevligt att stå och titta ut när man jobbar i köket. Sedan kan ni kanske ha högskåpen på den vänstra väggen?
Det var precis så jag tänkte mig det också men det är ju svårt med underskåp längs hela den högra väggen om inte dörren kan flyttas...
 
AnneFi
Kan man inte börja efter dörren? Det blir ju ändå en väldigt lång bänkyta. Det är mycket roligare att arbeta utåt ett fönster också än mot en vägg. Tycker jag då :)
 
Misse skrev:
Det var precis så jag tänkte mig det också men det är ju svårt med underskåp längs hela den högra väggen om inte dörren kan flyttas...
Hm. Kanske byta till en utåtgående dörr?

Eller det kanske är jag som inte kan skilja på höger och vänster. Jag menar väggen där köksbordet står. Att bänkskivan ska löpa över båda väggarna där det finns fönster.
 
KnockOnWood skrev:
Det skulle i och för sig vara lättare att komma med något konstruktivt om den nuvarande köksinredningen hade varit inritad på pdf-ritningen.

Vad är det där gråa i hörnet på ritningen nertill till vänster?
Tanken med helt blank ritning var att ha enklare att hitta nya möjligheter (gjordes mest för egen skull)
Det är murstocken! :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Hm. Kanske byta till en utåtgående dörr?

Eller det kanske är jag som inte kan skilja på höger och vänster. Jag menar väggen där köksbordet står. Att bänkskivan ska löpa över båda väggarna där det finns fönster.
Dörrbladet måste inte vara kvar, men måste ju ändå kunna komma in i köket. Har ovkså tänkt tanken med bänkskiva framför båda fönster!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.