Behöver flytta mitt inkommande vatten några meter.
Som tur(?) är så är PEMröret skarvat bara några meter utanför huset.
Så här ser det ut idag:
Från hydrofor PEM32 - skarv/förminskning till PEM28 ca4m lång - (inne i huset) T-kors/förminskning till en ~30cm PEM25 - sen ett gäng med diverse anslutningar in i en kran (fullflödesventil?) osäker på vilken gänga den har.

Min tanke är att byta ut PEM28 till 32, måste jag byta ut hela den 32/28 skarven eller kan man bara byta ut den mindre sidan med en "större"?

Samma fråga ang Tkorset (där jag har värmekabeln går in), kan jag byta ut 28 anslutnigen till 32?
och andra sidan ansluts direkt till kranen?

Hoppas någon förstår, inte helt enkelt att förklara märkte jag...
 
Är det PRK kopplingar (i mässing) så har de standardgänga och du kan då skruva på en ny PRK med utvändig gänga.
Du får då använda lin som tätning mellan kopplingarna.
Jag skulle nog hellre köpa nya kopplingar 32/32 istället och det lär inte bli många tior dyrare. Du kan öppna och skruva fast en PRK så du behöver inte kapa det befintliga 32 mm röret.

Är det plastkopplingar finns det inte (vad jag vet) förminskningar eller förstoringar utan då är det att byta koppling som gäller...
 
WP_20141112_12_53_53_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelette28/PEM28 till vänster Vatette32/PEM32 till höger.
Går det att köpa ny stödhylsa/mutter till den också?
Varför byta hela? Är det inte smidigare att bara byta ut en del, borde väl inte vara något fel på den som sitter idag?
 
Krilleman
Tvärt om va på kopplingarna?!

28 till höger och 32 till vänster?!
 
krilleman_215 skrev:
Tvärt om va på kopplingarna?!

28 till höger och 32 till vänster?!
Näe? Rätt säker på att det där stämmer, ser det fel ut?
 
Krilleman
OK, det såg lite suspekt ut bara.

Jag skulle nog också göra som anders07 skriver. Montera en helt ny 32 koppling!

Hur menar du vid T-röret?
 
Efter PEM28 har jag idag ett T-rör vars enda funktion är att jag har värmekabeln går in där.
Vill helst slippa köpa en ny Y-koppling, så min tanke var att även där endast skaffa en passande anslutning mot det nya PEM32 röret.
Varför är det bättre att montera en helt ny? För mig verkar det fortfande enklare att bara byta på ena sidan, förklara gärna.
 
Självklart kan du byta vänstra delen till en ny 32 mm koppling med utvändig gänga som passar i muffen och samma sak vid ditt T-rör. Men som sagt är det kanske enklast att byta skarven till en ny 32x32.
 
OK, nu är ni tre stycken som tycker jag ska byta hela, så det kanske jag får göra ( dock är jag fortfrande tveksam om varför).
Alt1: bara köpa en prk eller vatette 32R32 (eller är det R25 i muffen kanske?) och byta på ena sidan.
Alt2: byta till en helt ny rak 32/32, spelar ingen större roll vad jag väljer? mässing, prk eller plast. Verkar ju som att alla håller tillräckligt för att grävas ned? Hur är det med olika tillverkare då, kan man lita på prk från tex Biltema?
 
Jag skulle inte välja någon plastkoppling för att gräva ned, det är inte värt 200;- i sparade pengar.
I fritidshuset är det metall som gäller för permanentvatten, däremot för sommarvatten från sjön ovan mark till lite bevattning kör jag med plast.
 
Om du ändå inte vill lyssna på råd och har bestämt dig för att inte byta koppling kan jag ju då fråga varför byta till 32 mm överhuvudtaget?

Jag förmodade att du ville göra en "renovering" av dina kopplingar och få det till en modern standard. Om du ändå ska lämna de gamla kopplingarna behöver du inte göra något alls annat än att köpa ett längre rör och lägga dit.

Rören inomhus är normalt sett 22 mm så du har absolut tillräcklig dimension på rören som det är redan nu.
 
anders07 jag lyssnar absolut på råd, det är därför jag frågar här.
Har inga som helst problem med att byta som jag skrev, om 3st anser det bäst att byta är det väl det jag bör göra.
Däremot så vill jag gärna lära mig något i samma veva och för en lekman som jag så verkar det ju enklare/ mindre besvär att byta 50%. Känns som att det är dubbelt så mycket somkan gå fel.
Jag är inte intresserad av att ha moderna saker, bara av funktionen.
Som jag förstått det är PEM28 en äldre utfasad produkt, därav bytet till PEM32, skulle det redan vart PEM32 hade jag antagligen klarat av det på egen hand. =)
Jag kommer mao att byta ut hela, tack för alla svar.
Men om någon kan förklara fördelen så blir jag äuun gladare.
 
Du får ingen fördel av att byta till 32mm om du kan få tag på 28mm slang.
 
Krilleman
AV bilden att döma så ser det ut att vara 25 gänga på muffen. Och gamla saker är inte att räkna som nya. Vad händer om du bryter lite/lossar på muttern i den gamla kopplingen medans du gängar loss den ena änden?

Man kan aldrig veta med gamla installationer.

Alltså så tänkte du köpa en 32xR25 UTV PRK - 171:-
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/32xr25-prk-koppl-403.html

Medans en rak 32 kostar 243:-
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/32-prk-koppl-401.html

Då slipper du den gamla anslutningen på 32 sidan, slipper gängorna med lin, allt blir nytt och fint för ynka 72:- extra.

Jag hade aldrig tvekat!

Kostnaden är att jämföra med en öl på fjollträsk-streetan vid sure P.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det var precis vad krilleman skriver som jag menade med mitt första inlägg...

Du kan vara mycket tryggare med att en 32/32 PRK koppling håller tätt än att linda lin och ha en skruvövergång mellan R25 till 32 PEM. Det är fördelen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.