Vår bygglovshandläggare ringde mig idag angående vår ansökan. Dels önskade han ett par kompletteringar och det såg jag inga konstigheter med men så avslutade han med en ytterst konstig (enligt mig då) synpunkt.

Ena långsidan av huset vätter mot en gångväg och därför har vi medvetet gjort den ganska sluten med bara två mindre fönster. Handläggaren tyckte att det var lite väl slutet och det gav tydligen inget bra samspel mellan allmänningen och byggnaden.
Min fråga är då om detta överhuvudtaget är relevant? Det är ingenting som finns reglerat i detaljplanen och så vitt jag vet finns det inga gestaltningsprogram eller liknande för området att ta hänsyn till. Är det vanligt att bygglovshandläggare har den här typen av synpunkter och vilken skyldighet har man då att rätta sig efter dem? Vi har ju rättat oss efter detaljplanen, räcker inte det?
Vi har ingen lust att lägga in fler/större fönster där pga insyn... :( Påtalade att vi i så fall troligen kommer plantera en tät häck som insynsskydd men det tyckte han inte gjorde något. Lättare att gräva upp en häck än att ta upp ett nytt fönster... :confused:

Vi vet nu inte riktigt hur vi ska bemöta det här så lite erfarenheter och input kring detta mottages tacksamt.
 
Nej, finns det inget i områdesbestämmelser eller liknande så tycker jag att ni bara kan bemöta synpunkten med ett "Tack för synpunkten, men vi väljer ändå att hålla oss till vårt eget förslag". Inte helt ovanligt att handläggare vill påverka mer än de har rätt till, tyvärr.
Ni kan ju alltid poängtera att få och små fönster är positivt för energiförbrukningen.
 
peternicklas
Nu vet jag inte hur planeringen av huset ser ut men jag vet de som har fått nedslag på små fönster för att det har saknats utrymningsväg. Kan det vara något sådant?
 
Vi fick massa märkliga synpunkter från vår bygglovshandläggare, de tyckte bla att vi skulle flytta toastolen 40cm , problemet med det var ju då att toastolen skulle stå ute i tv-rummet och inte i badrummet.
De klagade även på att det kanske någon gång i framtiden kunde hända att de ville göra en cykelväg på tomten jämte och att vi då måste göra ett sikthörn, eftersom tomten jämte var i samma höjd som våran så ser jag inte problemet, om de gräver ett 2 meter djupt dike och bygger cykelväg där nere så kommer inte jag schakta bort hela hörnet på min tomt.

Det kommer massa konstigt på de där avdelningarna, man kan tro att de inte vill att någon ska bygga...
 
inte ovanligt alls tyvärr...bygglovshandläggare som egentligen vill vara "riktig arkitekt"...blev utsatt för precis likadana kommentarer när vi skulle bygga till. det är dock inget att bry sig om eftersom de inte har laglig grund.

men säg inte det till handläggaren, säg "bra input, tack, jag ska fundera på det!" och skicka sen in papperna som du vill ha det.
 
Handläggaren har absolut rätt att kräva större fönsteryta om inte byggnaden uppfyller kraven i BBR 6:3.
 
weyk skrev:
Är det vanligt att bygglovshandläggare har den här typen av synpunkter och vilken skyldighet har man då att rätta sig efter dem?
Min erfarenhet är att det är extremt vanligt, det framförs nästan alltid en massa subjektiva tyckanden om vad som är bra eller dåligt. Precis som det tidigare nämnts här så vill nog många handläggare ge intryck av att de är arkitekter och har ett behov av att utbilda "kreti och pleti" i hur man bör bygga.

Det finns förvisso en flummig paragraf i lagstiftningen som säjer att en byggnad ska vara "lämplig för sitt ändamål" och att den ska ha "god färg, form och materialverkan"

Men ska man hårddra det hela så har handläggaren mycket små möjligheter att neka ett bygglov som inte strider mot detaljplanen.
 
Gabbe1 skrev:
"

Men ska man hårddra det hela så har handläggaren mycket små möjligheter att neka ett bygglov som inte strider mot detaljplanen.
Du läste inte vad jag skrev?
 
Oj, man ryser av förtjusning när man läser om dessa Wingårdh-wannabees eller vad de skall kallas.
Men de har väl någon slags byggteknisk utbildning, och vill göra ett avtryck i verkligheten.

Min bygglovshandläggare hade mycket lägre ambitionsnivå (vilket vi uppskattade enormt :) )

De enda synpunkter som han framförde vid byggsamrådet var att vi måste ordna ett låsbart medicinskåp, och en barnsäker knivlåda i köket.

Och till och med det har vi visst glömt att göra :cool:
 
KnockOnWood skrev:
De enda synpunkter som han framförde vid byggsamrådet var att vi måste ordna ett låsbart medicinskåp, och en barnsäker knivlåda i köket.
Jag fick påbackning vid slutsamrådet att jag inte satt upp badrumslampa, det blev även en kommentar kring detta i protokollet =P, var viktigt att det skulle vara rätt IP klassning.
 
Pumba skrev:
Jag fick påbackning vid slutsamrådet att jag inte satt upp badrumslampa, det blev även en kommentar kring detta i protokollet =P, var viktigt att det skulle vara rätt IP klassning.
Fick ni inte flytta in då,
eller fick ni dispens med föreskrift att ha pannlampa när ni skulle gå på muggen :D
 
Tack för alla svar!
Jag ska höra med handläggaren om det mot förmodan finns några bestämmelser som jag missat och som stöder hans krav. I så fall har jag väl bara att rätta mig efter det... :(
Om det inte gör det får vi göra som rekommenderat att tacka för synpunkten bara...
Det jag undrar är vad som händer om vi blir nekade bygglov pga detta? Går man till hans chef och ifrågasätter eller måste man vidare till ngn annan instans?
(Husets planering följer bbr och detaljplan...)
 
Om handläggaren nekar er bygglov så kan ni låta byggnadsnämnden (politikerna) ta upp fallet, de är nästa instans. Jag har själv vart med om att få ett bygglov beviljat i nämnden trots att tjänstemännen yrkade på avslag.
 
haavard skrev:
Du läste inte vad jag skrev?
Jodå, men jag ansåg att det inte var relevant för detta fallet och TS. Jag kan inte tolka nedanstående information som något annat än subjektivt tyckande från handläggarens sida.

weyk skrev:
Ena långsidan av huset vätter mot en gångväg och därför har vi medvetet gjort den ganska sluten med bara två mindre fönster. Handläggaren tyckte att det var lite väl slutet och det gav tydligen inget bra samspel mellan allmänningen och byggnaden.
Eftersom jag själv har haft exakt samma diskussion (angående fönster som ansågs vara för stora eller små) med olika handläggare och eftersom jag byggt nytt i två olika kommuner så vet jag att det är vanligt med subjektiva tyckanden.
Jag har inga problem att rätta mig efter gällande lagstiftning och det är aldrig det som det handlat om i mina fall, jag har ofta vart bättre påläst på rådande regelverk än handläggarna själva. Jag har heller inget problem med att ta emot tips och synpunkter. Men när handläggaren fortsätter tjafsa av ren prestige och yrkar på avslag trots att bygget uppfyller lagkrav och detaljplan och trots att jag vänligt informerat om att vi tagit alla tips och synpunkter i beaktande, ja då kan jag inte se det som något annat än maktmissbruk och motarbetande. Och sånt tycker jag inte hör hemma på en kommunal verksamhet som ska hjälpa sina medborgare.
 
  • Gilla
Forbo och 2 till
  • Laddar…
Mailade och frågade handläggaren om gestaltningsprogram. Fick följande svar:

"Nej, det finns inget gestaltningsprogram, så bedömningen får istället göras i det enskilda fallet. När planen togs fram var det ännu inte så vanligt med gestaltningsprogram."

Men utifrån vilka kriterier gör man bedömningen då? Trött blir man...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.