roli skrev:
Min golvvärmepump drar på läge 1: 3,36kWh/dygn,
på läge 2: 5,04 och läge 3: 5,88.

Därför sitter det en timer i elcentralen som styr pumpen. Nu på sommaren går pumpen en kvart i veckan (för motionens skull), sedan när det börjar bli dax för lite värme så får timern styra pumpen 6 h/dygn för att sedan ökas på allt eftersom värmebehovet ökar, för att till slut ge pumpen dygnet runt matning....... Till våren så minskas sedan matningen för att till slut bara ge motion en kvart i veckan.

Man sparar väl inte några jätte summor men många bäckar små........
Vad heter den timer du har ???
Behöver du ställa om den själv vid de olika årstiderna, eller har den en kalenderklocka ???
Låter väldigt intressant.
 
Cirkpump kan styras av ändringsbara utetemperaturbaserade börvärden för pumpstopp. Man bestämmer att pump ska stanna vid och varmare än tex + 17 gr ute.
När pumpstopp är aktiverad motioneras pumpen tex. 15 min/ dygn.

Dessa funktioner finns inbyggda i genomtänkta regulatorer.
Besparingen blir större om regulatorn styr många pumpar. I en villa kanske det kvittar om pump får gå.
Ett sätt är att montera bort pumpen under icke eldningssäsong.
 
Ojoj, ni får mig verkligen att fundera!
Vi har cirkulationspumpen på en egen termostat, så när temperaturen i huset kommer upp i 23 grader (tror jag) stängs pumpen av. Så har det sett ut sedan 74 när alltihop installerades gissar jag, och så vitt jag vet har det inte varit några problem. Men jag vet å andra sidan inget om hur det är löst rent tekniskt, vi har bara bott där i ett år...

Blir förstås nyfiken nu, måste nog kolla hur det hänger ihop! Vi har gott om speciallösningar i vårt hus, t ex lyser en liten lampa i hallen om garageporten eller källardörren är olåst, supersmart! :)
 
Heheh dra på stan .. är det MCgyver som bott där innan eller :)
 
koko skrev:
Ojoj, ni får mig verkligen att fundera!
Vi har cirkulationspumpen på en egen termostat, så när temperaturen i huset kommer upp i 23 grader (tror jag) stängs pumpen av. Så har det sett ut sedan 74 när alltihop installerades gissar jag, och så vitt jag vet har det inte varit några problem. Men jag vet å andra sidan inget om hur det är löst rent tekniskt, vi har bara bott där i ett år...

Blir förstås nyfiken nu, måste nog kolla hur det hänger ihop! Vi har gott om speciallösningar i vårt hus,  t ex lyser en liten lampa i hallen om garageporten eller källardörren är olåst, supersmart! :)
Detta med intempstyrd cirk pump var en mycket vanlig lösning någon gång runt 70-talet.
förmodligen så löper cirkulationspumpens strömkabel igenom en låda me relä som styrs av en termostat i boningsdelen. detta är inget macG bygga ;)
 
Nä, det tror jag inte heller, men det i kombination med
- "lås-lampan" i hallen,
- solcellen på vinden (med fördröjning för att inte triggas av bilstrålkastare...) som styr en timer för innerbelysningen, där man naturligtvis kan välja vilka lampor man vill tända,
- högtalaren i källaren för dörrklockan,
- 100 miljarder proppar, transformatorer och strömbrytare som styr diverse grejjer, jag har ALDRIG sett något liknande!! :surprised:
...gör att det faktiskt känns lite som att vi bor i ett macgyver-hus... ;)
 
koko skrev:
Nä, det tror jag inte heller, men det i kombination med
- "lås-lampan" i hallen,
- solcellen på vinden (med fördröjning för att inte triggas av bilstrålkastare...) som styr en timer för innerbelysningen, där man naturligtvis kan välja vilka lampor man vill tända,
- högtalaren i källaren för dörrklockan,
- 100 miljarder proppar, transformatorer och strömbrytare som styr diverse grejjer, jag har ALDRIG sett något liknande!!  :surprised:
...gör att det faktiskt känns lite som att vi bor i ett macgyver-hus...  ;)
Fränt.. Går få mycke med lite fantasi o kunskap.. ;)
Är det en elektriker som bott i huset tidigare??
 
Njä, det är det inte, snarare oppfinnarjocke med stort el-intresse... ;)

Men vi har dragit om en del el (till badrummet bla pga renovering), och elektrikern hade inget att invända mot när han såg hur det såg ut (annat än att han inte heller hade sett en så stor installation i ett så litet hus förut...).
TROR att det är förra ägaren som kommit med alla idéer och en elektriker som har gjort installationerna.

Men nu ska jag sluta kidnappa den här tråden...
Har inte lyckats fatta hur termostaten är kopplad till pumpen ännu.
 
NordiCs skrev:
Vad heter den timer du har ???
Behöver du ställa om den själv vid de olika årstiderna, eller har den en kalenderklocka ???
Låter väldigt intressant.
En "vanlig" elektronisk timer för din-skena sitter monterad i min elcentral. Tyvärr så är den av simplare sort så jag måste ställa om den mellan årstiderna, men det är lätt fixat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.