Vill bara balansera alla mina utförliga redovisningar av alla mina negativa upplevelser av hantverkare med en riktig solskenshistoria!

Efter lååååångt letande efter standarddetaljer så insåg vi till slut att duschdörrarna i "gästtoaletten" behövde specialbeställas för att det skulle bli rätt. Frugan tog pucken och ringde lokala "glasmästaren" som kom ut och mätte upp vårt extremt tighta, men också geometrikst komplicerade gästtoalett/duschrum.

Beställningen gick iväg och idag kom dom (någon vecka sena, iof) och skruvade upp de två glasdörrarana. Så sjuukt nöjd med resultatet - det är tamejfan mikrometerprecision på installationen, och dessutom har dom specialbeställt slipningsvinkeln på de två glasen så att dörrkanterna som går emot varandra är 22,5 grader, dvs glasbitarna mer eller mindre smälter ihop med en helt perfekt glipa om max någon milimeter.

Fyfan, så jävla nöjd jag är med denna installation -med tanke på hur komplicerat det faktiskt är att rikta upp glasbitarna och gångjärnen så jäkla exakt som dom gjort här så måste jag bara säga att hatten är av både för killen som mätte upp det hela, men framförallt för killen som installerade glasdörrarna. Gdamn, vad glad jag blev när jag kom hem och såg detta!
 
  • Showerwall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tobbe87 och 7 till
  • Laddar…
Takdusch *droool*
 
Skitsnyggt! Hur brett är badrummet?
 
Kul att höra och inte minst snyggt!
 
ullberg
Snyggt!

Kanske hör av mig ang. hantverkartips om jag behöver en liknande lösning i framtida tillbyggnad (nästan så man ska planera in ett krångligt hörn bara för att få behovet... ...eller så säger den lilla lilla ekonomen i mig nej...)
 
Beltis, danne_88, Lolle, Ullberg,

Tackar -

Beltis: ja, takduschen är lyxig men det har kostat på -har importerat takmodul och reglage från kina, men att integrera det hela utan att bryta mot svenska regler vad gäller våtrum krävde en del pyssel (men det var det värt!).

danne_88: Jag vet inte riktigt, men ca 170 cm brett är det nog totalt (dushutrymmet blev ca 100x90), och så behöver en normalfet svensk ca 80-90 cm runt toan för att känna sig fri...

Lolle: Alltid lika kul att höra från dig med, och visst blev det snyggt till slut...men jag har ju stora badrummet kvar (dock är det fokus på att göra sista 20% på köket just nu...) :)

Ullberg: Hör gärna av dig om du vill -angående att planera in krångliga hörn medvetet så är jag inte helt säker, eller snarare - jag är helt säker på att du inte är rätt ute!;)
 
Det ser bra ut men jag måste fråga möts dörrarna glas mot glas utan någon som helst list eller annat stopp för dörrarna? I såfall är risken väldigt stor att någon av dom går sönder om dom smäller ihop med varandra. Vi brukar undvika att göra kanter med sådan vinkel för att man får en mycket känsligare kant. Det behövs inte hemskt mycket för att dörren ska gå sönder från en sådan kant.
 
Nej, kanterna är visserligen fasade till 22,5 grader men har en tunn transparent stötdämpning runt kanten för att undvika att kanterna slår i hårt, så kanterna (för er som inte vet så är kanterna akilleshälen i härdat glas, då de inbyggda spänningarna i glaset är som störst där) är jag inte så orolig för.
 
Snyggt. Länk till takduschen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.