Hemmakatten
Jag tycker att planlösningen förstörs om man har ett sovrum bredvid köket. Jag skulle definitivt behålla de två ytterdörrarna och fundera på om de inte skulle vara helglasdörrar. Att ha eget rum för tvättstuga är underbart tycker jag som har en lika liten som ni har planerat, skönt att kunna slänga in tvätten och stänga dörren. Det enda jag skulle fundera på är en eventuell flyttning av murstocken med tillhörande tv-vägg. Den delar av rummet väldigt mycket. I ett fritidshus brukar man vilja vara tillsammans med en öppen planlösning. Murstocken skulle man kunna sätta i ytterväggen mellan dubbeldörrarna.

För att bredda korridoren så skulle jag sänka takhöjden på långsidan med ytterdörrarna. Låt innertaken ha samma lutning som yttertaket. Då kan du gå ner till en takhöjd på neråt 2,15 m på den sidan och på vardagsrumssidan blir den kanske upp 2,80 m. Om du också använder kertobalkar eller liknande som inte kräver så stor höjd kommer du kunna klara av att bredda korridoren. Har mätt mina och de är 1,20 m breda. Så mycket behöver du nog inte ha i ett fritidshus.

Vi har själva ett långsmalt hus men med en del som är bredare. Dessutom fortsätter taket ut över altan på ena långsidan för att skydda mot södersolen. Våra kertobalkar är som mest 13m långa och trots det är de väldigt nätta till skillnad mot vanliga balkar.
 
Tack för fina idéer! Jag har tyvärr varit lite krasslig och inte haft ork att svara.

Hemmakatten, det är inget fritidshus utan ett permanenthus, men detaljplanen gör det svårt att bygga ett 100kvm permanenthus med alla krav. För att göra komma undan alla tillgänglighetskrav och göra huset optimalt för tomten väljer jag att klassa det som fritidshus.

Korridoren kommer breddas till minst 90cm. Jag har fått besöka förlagan till detta hus och där passar den smala korridoren ganska bra. Dock är takhöjden högre (känns luftigare) och där leder korridoren till ett arbetsrum och tar inte slut som i mitt hus. Huset ska byggas med lättbalkar typ masonite beams vilket gör det nästan lika smidigt som att bygga med kerto. Om du tittar på fasadbilden så ser du att där är det redan runt 2,15m i takhöjd om man tar i beräkning ~50cm isolering i taket.

Jag gillar den avdelningen som spisen/tvmöbeln ger nu. Den gör rummet till två rum men ändå ganska luftigt. Jag ska fundera lite till på hur det skulle se ut att flytta murstocken.
 
Hej alla intresserade! :)

Nu börjar det närma sig bygglovsdags. Jag har ältat huset en hel del. Vi har ritat om några gånger men har jag har fallit tillbaka på den mer ursprungliga planlösningen.

Huset har blivit aningens bredare, för att kunna göra korridoren 90cm bred. Fönstren mot V-NV har gjorts lite bredare. Jag har funderingar på att ha ytterligare ett fönster till höger om pardörren närmast soffdelen, men det kanske kan vara skönt att ha en yta utanför där bord och stolar kan stå utan att man ser dem inifrån. Vad tycker ni?

En frånluftsvärmepump typ Bosch Compress 3000 2.0 EW 9.0 eller Nibe F370 kommer driva konvektorradiatorer i bjälklaget under alla fönster. En rörspis eller liknande med genomsyn kommer stå för stöduppvärmning. Jag har funderat på en kakelugn http://www.gabrielkakelugnar.se/Modeller/Moderna/Svart men det funkar inte så bra med den planlösningen.

plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasaden kommer kläs med grå stående panel antingen SIOO-behandlad eller sibirisk lärk. Taket blir plåt. Jag är lite sugen på att ha svart slamfärg på panelen men är rädd att den kommer bli svår att underhålla så nära havet.

fasad_sv.png
Vy från Sydväst

fasad_no.png
Vy från Nordost

fasad_so.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från Sydost

fasad_nv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från Nordväst

Jag tar tacksamt emot feedback! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.