Hej!

Är det någon här som har tillgång till trapp program? Tänkte kolla om någon ville hjälpa mig att få till en bra trappa som är vänstersvängd.
 
Ja den har jag sett. Men det blir ingen bra trappa där. Tack!
 
Ritade denna trappan. Åsikter om dimension på stålet i vangstycken? Är ritat med 60×30 mm profiler.
trapp6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
60x30 rör håller gott. Tänk bara att det blir väldigt vassa hörn. Om den blir placerad så man vill gena genom trappan, eller har barn som springer under så hade jag haft ett helt löp.

edit*
Väljer du dessutom hela löp, så slipper du många stolpar, räcker med en i innerhörnet. Fäster du din spalje ordentligt i hålet och i stegen eller vangeln så slipper du alla stolpar.
 
Redigerat:
Ligger en hel del i det du säger om de vassa hörnen. Får kanske pruta lite på designen för att undvika det problemet...
 
Vilket material rekommenderar du om jag skulle ha hela vanglar?
 
Det beror lite på vad du har för steghöjd och djup. Det brukar oftast vara så att vangeln sticker ovanför stegnosen med någon centimeter eller två. 10x200mm är ett järn som ofta går igen. Gör du det riktigt grant, så skär du uttag i vangeln för dina steg, dock rak underkant. Ifall du fortfarande vill ha din steg utanför vangeln.
Hela vanglar gör oftast att trappan ser "maffig ut", den blir ju inklädd av plåt.
Mycket att tänka på :)

edit* din trappa ser ut att ha ett vilplan, dvs att den inte har några svängda steg. Det gör att dina vanglar blir raka. Har man svängd trappa så vill man också ha svängd vangeln som hänger med stegnosen. (dom dära centimetrarna som jag pratade om lite längre upp).

Väljer du vanglar som täcker stegen så räcker med 6x30 plattjärn som upplag, eller något liknande du hittar.
 
Redigerat:
  • Gilla
PKL
  • Laddar…
Ja minsann. Beställer nog en färdig. Blir nog aldrig klar annars ;)
 
D3n har svängda steg d.v.s. inget vilplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.