En sänksåg skulle jag gärna rekommendera. Haft både makitas variant och nu kör jag en ts55 från festool.

Men det kanske inte är solklart samma arbetsområden på dessa maskiner? (även om det var det för mig).
 
norrbottenssnickaren skrev:
En sänksåg skulle jag gärna rekommendera. Haft både makitas variant och nu kör jag en ts55 från festool.

Men det kanske inte är solklart samma arbetsområden på dessa maskiner? (även om det var det för mig).
Jag är osäker om jag kommer behöva en sänksåg. Kommer antagligen bara användas för att kapa skivor och dylikt. När tycker du man drar nytta av sänksåg?

Denna cirkelsåg har även fot som passar i deras sågräls http://www.toolab.se/produkt/DWS5023-DeWalt-Sagrals-2600mm vilket säkert kan vara smidigt.
 
kabanja skrev:
När tycker du man drar nytta av sänksåg?
När man ska kapa skivor rakt och snyggt bla ;-) Typiskt ett sånt verktyg man inte riktigt inser vad man behöver det till innan man har skaffat det.
 
Sänksåg behöver du! jobbar du en del med skivmaterial då ångrar du dig inte. Billig cirkelsåg,sänksåg billig eller dyr det beror på hur noga du är, kap/gersåg skall du lägga det mästa kosingarna på.
 
Det du har glädje av med en sänksåg är skenan/rälsen, som du också kan ha till många cirkelsågar.
Däremot spånhanteringen, alltså mindre spån/damm utanför sågen, med tillkopplad om du väljer en sänksåg.

Jag har använt min cirkelsåg, som också går på skena, en gång efter att jag skaffade sänksåg, och detta var för att kolla nåt åt en kille här på forumet. :)

Visst, skulle jag gå ut och såga ner nån vägg eller såga upp ett tak, så skulle nog cirkelsågen åka fram, men för skivor blir det enbart sänksågande här.
 
Sänksåg verkar kosta ungefär 2000 kr mer om man väljer dewalt. Är det så stor skillnad? Denna cirkelsåg fungerar med samma räls som sänksågen, och den har dammutblås dit man kan koppla dammsugare. Så är de är verkligen värt 2000 kr extra för att få en sänksåg?
 
2000:- är skaplig skillnad...
Är det med eller utan räls då?
Rälsen verkar väl gå på närmare 1500:- i Sverige.
 
Utan räls på båda priserna, och de är samma räls till båda

Edit:
Fel av mig, Sänksågen var med den kortare skenan, 1.5m (kostar runt 800kr)
 
Redigerat:
Henrik_75 skrev:
Sänksåg behöver du! jobbar du en del med skivmaterial då ångrar du dig inte. Billig cirkelsåg,sänksåg billig eller dyr det beror på hur noga du är, kap/gersåg skall du lägga det mästa kosingarna på.
Har du några tips på vad man ska tänka på när man köper en gersåg så är det också välkommet :)
 
Nä det har jag ej.sågade lite med snickaren jag anlitade han hade en hitachi den va riktigt grymt bra.har skälv en värdelös såg.
 
Emil Jönsson skrev:
Här får du tips på en bra såg som man kan köpa skena till. Har den själv på jobbet, en underbar manick! Du måste köpa till en adapter som gör att sågen kan användas med skenan!

Sågen: [länk]

Skena: [länk]

Adapter: [länk]
Den såg riktigt trevlig ut faktist, och lätt var den också. Detta är något man får fundera ett varv över innan man bestämmer sig :)
 
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
Har det kittet oxå är finnemang. Funkar till de flesta skenorna. Så har du funderingar på att köpa sänksåg eller nått annat som man kan använda skena till så köp det märket på skena istället
 
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Har det kittet oxå är finnemang. Funkar till de flesta skenorna. Så har du funderingar på att köpa sänksåg eller nått annat som man kan använda skena till så köp det märket på skena istället
Är det Hitachi kittet du syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.