Det enda raka är att riva ut konstruktionen. Luftrenare, avfuktare och allt vad det heter är bara som att sätta plåster på ett brutet ben.
Finns det mögel i konstruktionen eller i byggspillet under spånskivan kommer ni aldrig att komma till rätta med det utan att ta bort materialet och bygga med en korrekt konstruktion
Fredrik
 
Luftrenaren står där för att förbättra luftkvaliteten. Den ska ta bort små partiklar som tex mögel. Det kan väl inte skada att ha den där (även om jag vet att den inte tar bort problemet)..?

Luftavfuktare ska inhandlas, men den gör ju inte att vi kan låta det stå ev felbyggt med träreglar, eller hur?

Huset är dom det står tidigare i tråden dränerat noga för ett par år sedan och pordrän har använts vilket någon här sa var bra...
Vi har inga fuktfläckar eller liknande.

Det huset vi bor i är alltså ett bostadsrättsradhus dom sitter ihop med andra hus. Så på ena sidan väggen har vi grannar och även på andra sidan.
De använder undervåningen som sovrum/barnrum och upplever inga hälsoproblem annat än att det är fuktigt på framförallt somrar säger dem..

Tror inte att det är så illa att det är en bassäng under golvet när vi börjar riva. Mer nervös för mögelfynd och funderingar kring hur/om det går att sanera så pass bra att det blir bra boyta..
 
AnneFi
En luftrenare renar luften men hjälper inte till att förhindra möglet att fortsätta växa. En avfuktare hjälper att ta bort en av förutsättningarna för möglet vilket är fukt.

Även om ni ska börja riva så behövs en avfuktare för att börja torka ut källaren.

Det organiska måste ut och fukten ska bort sen finns det inte så mycket kvar för möglet att bita sig fast i
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bad news tror jag :(

Kom på att i ena delen av källaren har inte f.d ägare gjort något med väggarna då de istället bygde ett förråd/klädkammare där och därför lät väggarna vara inne i förrådet.
Förrådet är alltså en del av det som idag är inrett som allrum.
Den möblerade delen har gipsväggar som f.d ägaren satte dit.

Nu när jag tittade i förrådet dock så ser jag att första ytskiktet är betong, utanpå sitter det nån typ av väv/panel och ovanpå det har alltså f.d ägaren gipsat.

Bilden är alltså tagen inne i förrådet. Så 80% av förrådet har rena betongväggar. En liten bit har panelen som f.d f.d ägaren satte dit.
Och i resten av rummet sitter gips utanpå panelen.
Det ni ser på bilden är betongvägg och betongvägg med panel/väv.

Känner mig hyfsat säker på att detta inte är en bra lösning i källaren även om den är dränerad och pordrän använts vid tillfället 2007.

Blir till att riva ut allt. Och hålla tummarna för att det inte är mögel bakom.

Finns det stor chans att vi river och allt ser ok ut? Eller är det mögel 99% säkerhet..? :/
 
Om jag vore som ni så skulle jag ta dit en besiktningsman från exempelvis OCAB eller motsvarande experter på fukt och fuktsanering. De borrar några hål, mäter fuktighet, tittar vad för material som har använts i väggarna (stålreglar eller plåt ex). Det kostar en liten slant men då vet ni exakt vad som behöver göra sedan.

Det är inte säkert att det finns regelrätt synligt mögel i konstruktionen men det är stor chans att den lilla lukt som ni knöt mångfaldigas när ni börjar riva. Och om ni ändå ska riva ut har det väl inte så stor betydelse?

Om ni följer råden ovan i tråden så finns det ingen orsak att ni inte ska kunna använda källaren som bostadsyta när det är klart.
 
Tack Rebeckaf!

Ska genast kontakta dem.

Hur lång tid brukar det ta att bli kvitt mögel och lukt om man river?

Om vi tar hit kunnig som borrar och rekommenderar åtgärd som riva allt, sanera och sätta nya stålreglar och gips alt måla med siliktatfärg. Och byta golv..
Är det något man brukar fixa själv eller är det säkrast att ta in hantverkare?
Tycker att många vittnar om hantverkare som gör fel och fusk, livrädd för att någon kommet hit och gör om, gör fel...



Rebeckaf skrev:
Om jag vore som ni så skulle jag ta dit en besiktningsman från exempelvis OCAB eller motsvarande experter på fukt och fuktsanering. De borrar några hål, mäter fuktighet, tittar vad för material som har använts i väggarna (stålreglar eller plåt ex). Det kostar en liten slant men då vet ni exakt vad som behöver göra sedan.

Det är inte säkert att det finns regelrätt synligt mögel i konstruktionen men det är stor chans att den lilla lukt som ni knöt mångfaldigas när ni börjar riva. Och om ni ändå ska riva ut har det väl inte så stor betydelse?

Om ni följer råden ovan i tråden så finns det ingen orsak att ni inte ska kunna använda källaren som bostadsyta när det är klart.
 
Lukt från materialet försvinner i samma ögonblick som materialet försvinner. Ibland kan man ha besvär med att lukt satt sig i textilier som exempelvis soffor eller gardiner. Men i ert fall där det rör sig om en mycket diskret lukt borde ju inte det vara något problem. Och det finns lösningar för det också i sådan fall som ex ozonbehandling. Det här kan besiktingsmannen berätta om om det blir aktuellt.

Ni kan absolut göra jobbet själva förutom elen. Men frågan är om det är värt det. Det blir ju ganska många timmars slit med att regla, gipsa etc. Och om man inte är van kan det bli att kännas tungt. Och ni får ju dessutom ROT på arbetskostnaden så om man måste ta ledigt från jobbet för att göra arbetet så lönar det sig knappast. Men om ni har ett intresse och kan tänka er att göra det på fritiden så finns det ju en del pengar att spara. Så i slutändan är det mest tid kontra pengar - vad har ni mest av? :)

Om ni anlitar en större välrenommerad firma så tror jag inte att chansen för byggfusk är särskilt stor. Att regla, gipsa och lägga golv är ganska okomplicerade åtgärder.
 
Tack igen Rebeckaf!

Låter lovande..

Har du nån aning om vad det kostar att ta hit en firma för att borra och mäta fukt osv?
Källarplanet är 35 kvadrat ungefär.


Och vad tror du att det kostar att ta hit en firma som river, lägger nytt golv, reglar och gipsar på nytt?
Pratar vi 10 000 eller 50 000? :/
 
Jag skulle gissa på att en besiktning med protokoll och rådgivning kostar runt 5000 kr. Beroende på vad för typ av håltagning som krävs och om några kemiska analyser behövs så kan det bli mer. Dock väl värt pengarna tycker jag personligen eftersom man då vet vad man har att göra med och det eventuella problemets omfattning. Andra skulle säkert tycka att ni skulle ta dessa pengar och använda till att påbörja arbetet istället.

Vad det skulle kosta att göra jobbet är väldigt svårt att svara på utan att veta något om planlösning, el etc. Men bara golvklinker på 35 kvadrat material inkl läggning kommer sannolikt att kosta minst 15 000 om ni anlitar någon för det. Övrigt material för säg 5-10 000 kr. Sedan kanske 20 h arbete á 250 kr/h blir 5000. Sedan målare plus färg/tapeter - kanske 7-10 000 kr beroende på vad ni väljer. Alla priser är efter dragen ROT. Sedan tillkommer rivning och bortforsling om ni inte gör det själva. Så nog tror jag att ni kommer att landa närmare 50 000 än 10 000.
 
O
Själv hade jag nog skippat fukt experterna och kört på att riva ner allting till betongen. Det känns ändå som en det man bör göra oavsett... sedan kan man köra ett tag med avfuktare och kanske tvätta de väggar som ser att ha varit angripna av mögel... Tycker det verkar bara onödigt dyrt att ta in fuktexperter om man ändå måste riva ner allting... Vilket jag skulle gjort... Men det är bara vad jag skulle gjort... Men bara för att jag inte skulle ta in fuktexperten så innebär det inte att jag tycker att det är fel....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.