A
Håller på och drar nytt avlopp för tvättmaskin o tvättho. Vilken dimension skall användas 50mm eller 70mm. Vilken lutning skall man lägga med ?
 
Handlar det om inbyggt eller synligt avlopp?
Man bör undvika att bygga in 50mm rör om det går, men kapacitetsmässigt räcker 50mm mer än väl till både tvättho och tvättmaskin.
Lägg rören med minst 1cm fall per meter.
 
A
Det skall vara ingjutet i betongplattan.

Jag skall gå på ett befintligt 75 rör och för att få så bra fall som möjligt så får jag nog välja 50 rör.

Ut från 75 rör med 75*75*45 sen excentrisk förminskning till 50 mm sedan 50 rör och böjar och i slutändan ett 90 graders 50 rör upp vid väggen. Från röret jag går på till andra änden är det knappt 3 m
 
Även jag har i några fall gjutit in kortare sträckor med 50mm rör i mitt nybygge.
Jag skulle rekommendera dig att använda "långböjar" där du ska gå från horisontellt till vertikalt, använd så lite horisontella böjar som möjligt och absolut inga horisontella 90-gradare.
Även om stopp i avloppsledningar från tvättmaskin/tvättbänk är ovanligare än från wc så skadar det inte att försöka få så raka dragningar som möjligt.
 
A
I det här fallet är röret så långt uppe i plattan, så det blir inte snyggt med långböjar eftersom de inte får plats....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.