Hej ska påbörja ett badrumsbygge. Är dränerat på utsidan med pordrän 100mm. Sen är det 100mm längst ner ( inte hela vägen upp). Dräneringsröret ligger tyvärr inte under sulan då huset stod på berg.
Mätte med fuktmätare, kommer inte ihåg rf% men de flesta väggarna lägst ner vid "sulan" var godkända att lägga in plastmatta (hade inget annat och jämföra med, typ gränsvärde :) någon vägg var lite för fuktig inte märk av nån "Källarlukt". bara lite fukt max 10-15cm upp på väggar.

Badrum (10kvadrat)
1.Vägg. Tänkte plåtreglar i hela badrummet. ska man isolera? med vad? går det bra vanlig gips?,kakel
2. Golv. Cellplast s80 5cm läggs på befintligt betonggolv. golvvärme (el?,vatten)? flytspackel, klinker
3. Tätskikt? Överallt?.
4. Tips och råd.
 
Ja du, hade det varit mitt badrum hade jag resonerat helt annorlunda:

1. Vägg: Eftertsom källarväggen redan är isolerad med pordrän på utsidan, skulle jag inte regla någon extra vägg alls, utan bara se över putsen på insodan av källarväggen och kakla direkt på den, med tätskikt endast kring duschhörnan.
2. Golv. Eftersom man ändå måste fixa golvbrunn och nya avlopp och fall, så hade jag bilat bort befintligt betonggolv och grävt ur och isolerat, för att sedan gjuta ny platta med inbyggd vattenburen golvvärme. Om det inte går att gräva ur pga berg, så hade jag bilat bort det gamla betonggolvet och gjutit en ny kaka med EPS, därefter flytspackel. Och golvvärme i, förstås.
3. Eftersom jag då har ett isolerat golv, skulle jag lägga tätskikt över hela golvet. Annars (med oisolerad platta) bara kring duschhörn (och eventuella andra golvbrunnar).
 
Kan tillägga det finns inget badrum idag. är ett fd garage. så måste regla upp innerväggar för att dra el och vatten.. golvet hade jag planer på att bila ur men troligen kommer detta inte gå när huset står på berg. men eftersom jag ska bila ur för avlopp så ser jag hur det ser ut under. har jag tur så går de och isolera platta.. annars har jag kollat på detta också http://www.lksystems.se/Documents/L...ärme/Konsumentbroschyrer/Folder_EPS-paket.pdf. Mest för o slippa massa jobb :p.

b8q skrev:
Ja du, hade det varit mitt badrum hade jag resonerat helt annorlunda:

1. Vägg: Eftertsom källarväggen redan är isolerad med pordrän på utsidan, skulle jag inte regla någon extra vägg alls, utan bara se över putsen på insodan av källarväggen och kakla direkt på den, med tätskikt endast kring duschhörnan.
2. Golv. Eftersom man ändå måste fixa golvbrunn och nya avlopp och fall, så hade jag bilat bort befintligt betonggolv och grävt ur och isolerat, för att sedan gjuta ny platta med inbyggd vattenburen golvvärme. Om det inte går att gräva ur pga berg, så hade jag bilat bort det gamla betonggolvet och gjutit en ny kaka med EPS, därefter flytspackel. Och golvvärme i, förstås.
3. Eftersom jag då har ett isolerat golv, skulle jag lägga tätskikt över hela golvet. Annars (med oisolerad platta) bara kring duschhörn (och eventuella andra golvbrunnar).
 
Du behöver ju inte regla ut bara för att dra el och vatten, det går ju att fräsa spår och putsa in i väggen.
 
Sant. :)
scim skrev:
Du behöver ju inte regla ut bara för att dra el och vatten, det går ju att fräsa spår och putsa in i väggen.
 
Tjena! Håller i detta nu på med ett badrum i källaren! Eller ja, inte jag utan firman jag anlitade till det. Har skapat en tråd här på byggahus, "uppstart badrumsrenovering", har lagt in bilder under hela arbetets gång med alla moment som är gjorda, kanske kan hjälpa dig lite på vägen i tankarna! :)
 
AnneFi
Vi har inte reglar upp mer än nödvändigt i vår källare för att ex bygga in avlopp från våningen över då har vi använt plåtreglar och mineritskivor
 
Crille nu kan jag stänga tråden. Din tråd löser alla mina problem tror jag. :) nu vet jag vad jag ska ägna mig åt nästa år. Ditt projekt åker direkt in i favoritlistan.
 
Nej fan, stäng inte tråden!! Släng upp massa bilder och uppdateringar så man kan följa ditt arbete! Nått du undrar över hur de har gjort i mitt badrum så bara hör av dig! :))
 
Får väl ladda upp lite bilder. Njutit i 1år nu.
 
  • Renoveringsprojekt med en rå betongvägg och golv, synlig rörelse i taket och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med spilld betong och verktyg på golvet i en ombyggnadslokal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt, rostigt avloppsrör med slitsad lock synligt i ett grävt hål i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med laserlinje, synliga rör och en kabellina på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten betonggolv och grus med sopborste, under pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd källardörr i vitputsad vägg med grov trappavsats utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjuten betonggolv i ett underkonstrueringsrum med röranslutningar och väggfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggda spotlights i ett vitt tak med slät yta och en öppen dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat duschutrymme under uppbyggnad med omonterade blandare och ej kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat grått badrum med två golvavlopp och väggmonterade kranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutad golvläggning med svarta plattor och vattenpass i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsfas av klinkergolv med satt toalettfläns, vattenpass och några lösa plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat golvläggningsprojekt med stora gråa kakelplattor och kakelskärare i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två inbyggda hyllor i en svart kaklad vägg med tomma rörledningar och en tandborste som ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklad duschgolv med integrerad golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum under konstruktion med vita och mörkgrå kakelväggar och installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt vitt badkar med skyddande plast i ett nyligen renoverat badrum med gråa kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschhörna med mörkt kakelgolv, vita väggar och handdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en bastu under konstruktion med verktyg och byggmaterial synligt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad vy av en garageportmekanism med fjädrar och skenor fastsatta under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
R Robert Karlsson skrev:
Får väl ladda upp lite bilder. Njutit i 1år nu.
 
  • Modernt badrum med vita skåp, dubbla handfat, trästegar som handdukshängare och hängande glaslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt badrum med hörnbadkar, inbyggda hyllor och prydnadssaker på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern duschhörna med mörka kakelplattor, glasdörr, och inbyggt hyllutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbeklädd bastu med bänkar och spotlights i ett modernt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petrusmilli och 7 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.