Vår fönstervägg i vardagsrummet är 4,8 m lång. Vi har dubbla gardinstänger då vi behöver 4 gardiner för att kunna dra för alla fönster men vill kunna dra undan gardinerna ordentligt. Så 2 gardiner per stång.
Det är en utbyggnad under vardagsrumsfönstrena med tilläggsisolering som tidigare ägare gjorde vilket gör väggen under fönstrena lite tjockare. När man sätter en fönsterbräda där (fanns inte tidigare) så ligger gardinerna emot fönsterbrädan, inte så snyggt. De lutar liksom inifrån rummet ut mot fönstret.

Gardinstångens längd på 4,5 m blir då ett problem. Eller snarare är det mittfästet som behövs som är problemet. Fästen från IKEA och liknande går bara ut 10-15 cm från väggen, jag behöver snarare 25-30 cm. Jag var inne på att fästa något i taket för att bära upp. Det skulle räcka med en stark fiskelina eller en tunn wire, men frågan hur man då bär upp de två stängerna. Hur fäster man dem "i luften" och i vad?

Gör jag mig själv förstådd? :) Hur har ni andra med långa gardinstänger löst problemet med mittfästen eller andra lösningar där gardinstången måste ut från väggen en bra bit av olika anledningar?
 
har du en tak direkt ovan fönstret?
det finns takskenor i aluminium eller vitlackat av märke Kirsch som man fäster direkt mot taket på den plats man vill ha det. Finns enkla skenor som du kan fästa 2 st parallelt eller dubbelspåriga . Med en takskena kommer gardiner att hänga från tak så dina nuvarande blir nog för korta.
 
Ja vi har varit inne på takskenor, vi har sådana i köket, men känner inte att det är HELT optimalt... Det blir lite kontorskänsla tycker jag själv och även om det är ett jätteuppskattat och bra förslag så är det nog inte rätt grej för oss :)

Man tack snälla för tipset :)
 
Ingen annan som har något fyndigt tips? :D
 
Beror helt på tycke och smak men skulle det funka att bygga nån slags kornisch och lägga en enda lång rundstav eller metallstång i? Ihop med öljett gardiner blir det isåfall lätt att dra för om man önskar :)
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Kirsch har ju normalt pendelfästen till deras skenor som gör att ni kan pendla ner skenorna från taket. Både deras deras u-skenor och takskenor brukar kunna använda pendel. Vet inte om den mest normala c-skenan har hållare för pendel men det är väl mycket troligt. Dessa kan ju användas tillsammans med deras andra fästen för att tex ta upp lasten i mitten på en lång skena.

Dom finns antagligen inte hos byggvaruhusen eller varuhusen men kolla med en gardinaffär så har dom deras katalog.
 
Korvgubbe
Ta med dig ett Ikeafäste till smeden och be om likadana fast "längre".
 
Gardinia av bauhaus tak skena tycker vi är kanon, dessutom billiga ca 100 kr för 2,5 m långa som mest. Du får skarva i mitten då gardinerna rullar dåligt vid skarven. Det är en väldigt nätt skena. Ta längre skruvar än dem som kommer med. Vi är helnöjda med dessa skenor. Har gardinerna vid sidan om fönstret för maximal ljusinsläpp. Takhöjden känns högre oxå när de sitter i taket, mycket lättare att sätta dit än Ikeas taskenor då vi haft såna oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.