Hej På Er!

Jag är jäv.. sugen på att köpa en robotdammsugare, och valet står mellan Trilobite från Electrolux och Siemens VSR 8000. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig om dessa?

Problemet (om man kan säga så om lyx problem ::)) är att vi har katter hemma, och dessa är rädda för vanliga dammsugaren. Därför är det jätte viktigt att en ny robot är så tyst som möjligt.

Detta gör att vi luter stärkt åt Siemens hållet, då den på pappret har en stor fördel här: 54db emot Trilobitens 75db.
Men hur är det med städandet, med tekniken, elektroniken etc. på VSR 8000?

Jag har hört mycket bra om Trilobite, men mycket lite om Siemens.


Hjälp hjälp hjälp....
 
Var har du hört allt det bra om Trilobite och vad har du hört?
 
Bryter in med en kollegas "trille". Den duger för grundstädning av öppna ytor och under höga möbler men kanter och hörn måste tas med vanlig dammsugare.

Hans exemplar har varit på service ett antal gånger men det kan ju ha varit ett måndagsex iofs. Nu är den en 1.0 i skalet och en 2.0 under
 
Tomtebo:

Jag har en kollega som är ganska nöjd, och jag har läst en del tests. Dessutom är det en del bra omdömen till Trilobiten här på forummet.

Jag är helt inställd på att jag kommer att damsuga även i framtiden - men det är jo skönt om jag inte behöva göra det lika ofta. Eftersom att vi har katter, så inbillar jag mig att det blir mycket trevligare inomhusklimat med en sådan drivande runt, när vi inte är hemma....
 
mats_o skrev:
Hans exemplar har varit på service ett antal gånger men det kan ju ha varit ett måndagsex iofs. Nu är den en 1.0 i skalet och en 2.0 under
1.0 och 2.0... intressant, någon skillnad i mekaniken eller handlar det enbart om programvara? Märks någon skillnad på städresultatet?
 
Lindhardsen skrev:
Eftersom att vi har katter, så inbillar jag mig att det blir mycket trevligare inomhusklimat med en sådan drivande runt, när vi inte är hemma....
Du menar att det blir mindre damm och på så sätt trevligare, men när du säger klimat kommer jag att tänka på något annat: inomhusluften - hur vettigt är det egentligen att ha en dammsugare som går mer eller mindre hela tiden och virvlar omkring dammpartiklar i luften? Javisst, det finns microfilter osv. som i teorin skall rena utblåsluften med si och så många procent, men nog borde det ändå bli sämre luftkvalitet med ständigt gående maskin..?
 
Hmm... intressant tanka - Är verkligen ett ständig dammsugande sämre för luftkvaliten inomhus??? :-? - Får nu kolla upp lite på det under dagen, innan jag tar något beslut.
 
Dels har de bytt några komponenter som hadde taskig hållbarhet men sen var det nog mest logiken som styr hur den rör sig så om jag minns rätt så var det kollegans uppfattning att den hadde blivit lite effektivare
 

Själv har jag en trille sedan några veckor (köptes i sammband med flytt fr. lgh till villa), Siemensmaskinen fanns det inga tester eller någonting på (jag letade ganska ihärdigt, eftersom jag själv jobbar på ett siemensföretag). Det som gjorde att jag till slut valde trille, var att basstationen var så himla stor o ful till Siemensen. Och att trille, som har funnits ett tag, förhoppningsvis har vuxit ifrån barnsjukdomarna.

Är rätt nöjd, det har blivit väldigt lite dammsuga med vanliga dammsugaren, dock, om man kör trille mycket så går det en del filter. Och visst kan man skaka ur filtret, men då får man nog lite si o så med luftkvaliteten inomhus inbillar jag mig.
Trille städar inte hela övervåningen i ett svep, eftersom det är komplicerade rum och trösklar (som verkar vara av precis fel model - låga nog för att klättra upp på, men höga nog för att fastna när man kommit upp på dom).
Däremot är det rätt skönt att släppa ut trille bottenvåningen när man åker till jobbet.

Skulle nog vara bra med några extra laddstationer, men dom är säkert inte helt gratis, så jag har lugnat mig ett tag... :)

Om du köper Siemensmaskinen får du gärna dela med dig, skulle inte ha något emot att ha en på var plan. Kolla förresten att den är lite lätt att bära (bra grepp), eftersom man som sagt måste släppa ut dom själv, om man inte har för avsikt att köra dom i ett rum.
 
Har ikväll köpt en 4 månader gammal Siemens via Blocket :)

Jag håller med om att den är stor och ful (på bilen) om man räknar med "basstationen" - Men jag kom på den smarta lösning att den passar precis i djupet på våren spegeldörrsgarderob i hallen (väldigt central för hela huset). Så den får bo dold där, och så är det bara att öppna garderopen när man åker till jobbet på morgonen :D

Håller med om att det är otroligt dåligt med info om denna maskin. Har ringt Siemens kundtjänst och ett flertal återförsäljare... Ingen vet någon ting om maskinen annat än det som står på nätet. Var tvungen att prata med en tant som håller på med bruksanvisningar på Siemens - hon kunna skicka en inscannat kopia på den till VSR 8000. Det var enda sättet att tak på måtten ::)

Ge mig ett par veckor, så lovar jag att skriva ett skoningslöst inlägg om hur den funkar!

 
En första recension av Siemens dammsugaren:

Nu har vi haft den i 4 dagar, och på den tiden har VSR 8000 maskinen gått från klarhet till klarhet!

Vi var från början ganska skeptiska till sugförmågan på denna lilla maskin, som (när den jobbar i ”Quiet mode”) bara låter 54db(a). Men den har vist sig riktigt effektiv, och golvet som var ganska skitigt när vi satta igång den torsdag kväll, var redan på fredag em. fint i princip överallt.

Ibland kan den ”blåsa bort” en liten hög med katthår, men då tar den de bara nästa gång den kommer förbi från annat håll.

Dammsugaren kommer in under alla våra möbler i vardagsrummet, och då återstår det i princip bara att köra runt med ”vanliga dammsugaren i hörnen då och då.
Den klarar även de flesta trösklar, så den kan avverka i princip hela huset om bara dörrarna är öppna. Tyvärr är dock tröskeln mellan hallen och tvättstugan för hög, så där får man ”hjälpa ut den ibland,. Så att den kan suga lite runt kattbacken… Kanske att man kan göra en lite diskret ”ramp” vid den tröskeln.

VSR 8000 är jo inte direkt någon snygging om man räknar in ”centralenheten”, så placeringen var lite av ett projekt. Men om vi själva får säga det, så har vi hittat den optimala lösningen:
Vårt skjutdörrsgarderob i hallen – precis mitt i huset. Här får den plats i botten, och kan själv åka ut och in om bara dörren är öppen. Så på morgonen när vi åker till jobbet, så är det bara att öppna skjutdörren, pressa ”start”. Sen när man kommer hem är det dammsuget klart och man kan stänga dörren till garderoben igen :D

Vår största oro var jo huruvida att kattarna skulle känna sig oroade och stressade över att ha en höggljud inkräktare springande runt i huset. Detta är dock inget problem alls. Ljudnivån är jo ganska låg, och det är enbart när den kör rakt emot dem att de ens bryr sig om Oscar som jag har döpt honom ;)

Det enda negativa så långt är att den (till skillnad från konkurrenten Trilobite från Electrolux) inte känner av hinder före den kör på dem, alltså är jag lite rädd att möbler, väggar etc. över en längre tid kommer att ha märken efter dammsugaren… Jag lär väl få återkomma om detta.

Får den då godkänt såhär långt? Det gör den absolut!


 

Intressant!

Min trille bor under sängen i sovrummet, och städar därför med tidsautomatik sovrummet. Resterande delar av huset får man alltså lyfta ut den och trycka start innan man går hemmifrån.

Hur "smart" är VSR vad gäller hur den går? Är den bättre än Trille? Trille kör ju först kackerlacksmetodiken ett varv runt området, och sedan kycklingmetodiken. (kanter+slump). Har den tidprogrammering? Hur lätt fastnar den bakom stolar osv?

 
VSR'n är inte smart - Den kör till100% på random principen - Men jag måste säga att den gör det bra.

Den har inte fastnat bakom, mellan eller under några möbler än (och vi har det ändå ganska stökigt hemma ::) ), men däremot så har den fastnat i en enorm hög med kablar bakom TV bänken. Detta är dock åtgärdat genom att fixa bort högen med kabel ;)
 
Skulle inte köpa någotdera. Lämnar massor av fula märken när de kryper längst väggar och dyl.

Satsa pengarna på en centraldamsugare som gör jobbet lite enklare.
 
Har du någon praktisk erfarenhet av detta?

Jag skulle gärna se bilder från ett hem där den har varit aktiv en längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.