Moving
Rensade hängrännor och upptäckte en lång svart tunn tråd som hängde ner från tacknocken, som det blev lite trassligt med på stegen. Något byggnadstekniskt eller vad?
 
Kan vara en koppartråd som lagd där för att döda mossa på takpannorna.
Hängde tråden längs med nocken, eller var den mer lös och hängde över hela taket?
Med tunn antar jag runt 1mm?
 
Moving
corre skrev:
Kan vara en koppartråd som lagd där för att döda mossa på takpannorna.
Hängde tråden längs med nocken, eller var den mer lös och hängde över hela taket?
Med tunn antar jag runt 1mm?
Typ sytråd från nocken till rännan så min rens-skopa trasslade in sig.
 
Låter udda, kunde du reda ut vad det var för sorts tråd?
 
Jag gissar på något hemgjort för att hindra fåglar att sätta sig och skita ner, för en åskledare verkar det inte vara.
 
b8q skrev:
Jag gissar på något hemgjort för att hindra fåglar att sätta sig och skita ner, för en åskledare verkar det inte vara.
Har hört att man kan spänna ståltråd längs nocken för att slippa fåglar som sätter sig och bajjar.
 
Moving
Kanske för att dra av mossa från taket?
 
Oisolerad kopparkabel har man för att slippa mossa, grövre ledare som går till markspett är åskledare och tredje är som sagt för att slippa fågelskit
 
I
Lutte skrev:
Oisolerad kopparkabel har man för att slippa mossa, grövre ledare som går till markspett är åskledare och tredje är som sagt för att slippa fågelskit
Även min uppfattning. Men en sytrådstjock duger ju inte till nåt av det, och inte vertikalt lagd. Kan det möjligen vara en kardel till en kraftigare kabel som är borttagen från nocken?
 
Kan vara en gammal FK som hängt där i 10+ år, och som lossnat.
 
Moving
FK?
 
Kopplingtråd för el. EK är enkelledare i koppar, FK är flertrådig. I ditt fall är det någ mer rätt med EK, jag som skrev fel ovan.
 
I
corre skrev:
Kopplingtråd för el. EK är enkelledare i koppar, FK är flertrådig. I ditt fall är det någ mer rätt med EK, jag som skrev fel ovan.
En sytråd är ca 0,2mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.