Hejsan.
Jag har ett problem vintertid. Det är så att det bildas !massvis! med is på nedre delen av fönstret och det sprider sig uppåt efter kanterna likväl (På insidan att märka).
När utomhustempen kryper upp till ca. -5 - 0 grader, så smälter isen, och det vattnet rinner ner efter tapeterna, om vi inte hinner torka bort det med papper d.v.s... Inte snyggt..

Fönstret är fasta, ej öppningsbara 3-glas kasetter, med aluminium bräda. Dom sitter monterade nästan i linje med ytterväggen.
Huset har självventilation, d.v.s. igen mekaniskt ventilation, byggt 1978.

Vi eldar i en braskamin vintertid, och har ställt ner elementen (elradiatorer) en aning, för att minska elförbrukningen.

Dessa fönster, som tillverkades och monterades in när huset byggdes, var felaktiga. Limmet mellan glasen släppte. Förra ägaren bytte ut fönstret allt eftersom, men jag misstänker att han inte gjorde rätt när han bytte dom. (Det finns andra reparationer av kåken, som är direkt felaktiga, som jag rättat till).

Jag har lyckats minimera isbildningen genom att packa snö på fönsterkarmen, då smälter isen sakta men säkert.

Nu frågan: Hur gör man för att minimera/få bort isen.
Jag har slut på idéer...

//Andreas
 
Öka värmen på elementen.
Kolla med en hygrometer (finns billiga hos Clas Ohlson ;)) hur stor luftfuktighet du har i huset. Du behöver kanske öka luftomsättningen.
 
Japp, jag tippar att du har för hög luftfuktighet, kopplat med otillräckligt drag över fönstren pga att du dragit ned värmen på radiatorerna.
 
Ok.
Tack för snabba svar.

Jag eldar med en plåtkamin vilket ger väldiga värmeomslag. Snabbt varm, snabbt kallt...
Vilket förvirrar radiatorerna.

Om man skulle flytta in fönstren, så dom ligger i linje med innerväggen, skulle det hjälpa?
(Ett råd som jag fått)
 
byt till fönsterbrädor som släpper igenom värmen och skaffa elektronisk styrning över rumstempgivare till radiatorerna
 
Att flytta in fönstren så gör att luften strömmar bättre, men det ser för dj-ligt ut, tycker jag. Det finns en hel del skrivet om detta men börja med att kolla luftfuktigheten. Kolla även om du kan designa smygarna så att luften slipper åt att strömma bättre. HAr du tex en invändig försterbräda så se till att det finns en spalt mellan denna och vägg.

Det finns en excellent skrift som du kan låna via biblioteket. Fråga efter ISSN 0280-6789
 
AndersG skrev:
Japp, jag tippar att du har för hög luftfuktighet, kopplat med otillräckligt drag över fönstren pga att du dragit ned värmen på radiatorerna.

Instämmer.
Försök att öka luftomsättningen dvs. få ut den fuktiga luften, det är det primära.
Installera en mekanisk ventilation, typ FTX.

Kolla även hur fönstren är monterade...så att det finns isolering där det ska.
 
Hejsan.
Jag har tittat lite runt ett av fönstret, och där saknades det isolering under fönstret.... Månne om alla fönster ser likadana ut. Då ligger nog delar av felet där.

norrlandshus_sthlm nämde elektronisk styrning av elementen.
vilka olika typer av styrenheter/centraler finns det?
Jag är sugen på en central, där jag kan styra alla element i huset på samma panel, men jag misstänker att dom kostar mer än dom smakar... Eller?
 
På mig låter det som om det måste vara ngn allvarlig brist i utförande, konstruktion eller material. Gammla fönster kan medföra kallras, men isbildning vid några minusgrader...

Hoppas att du hittade felet i och med att det inte var isolerat/drevat under.

Ang den smarta styrningen av element, kolla in råd och rön. Där finns det tester av just sådana system med prisuppgift och räkneexempel.

/Jögga
 
Hejsan.
Det är inte vinter ännu, men nu har jag fått en massa tips som kan (om inte eliminera, men...) minimera isbildningen.

Jögga: Troligen är det konstruktionsfel, jag är inte ensam om detta. Jag bor i ett område med massvis av likadana hus, och några av ina grannar har liknande problem.

Jag bugar och bockar till alla som svarat, och fortsätt gärna att lägga in tips och erfarenheter i ämnet...

//Andreas
 
Anordlun skrev:
Hejsan.
Jag har tittat lite runt ett av fönstret, och där saknades det isolering under fönstret.... Månne om alla fönster ser likadana ut. Då ligger nog delar av felet där.

norrlandshus_sthlm nämde elektronisk styrning av elementen.
vilka olika typer av styrenheter/centraler finns det?
Jag är sugen på en central, där jag kan styra alla element i huset på samma panel, men jag misstänker att dom kostar mer än dom smakar... Eller?
ta kontakt med någon större elfirma ... dels kan dom tala om för dig vad som finns och dels kan dom förklara varför man ska styra elektroniskt och hur mycket det kostar
 
Du behöver förbättra värmen eller ventilationen eller förmodligen en kombination av bägge delarna. Alternativt byta ut fönstren/glasen till bättre isolerande för att inte det inre glaset ska bli så kallt. I huvudsak är problemet att det inre glaset är så kallt att det inte orkar bära den fukt som finns i inneluften.
.
En trippel isolerruta utan gas eller energibeläggning har en cirka temperatur på 13-14 grader mitt på glaset (OBS lite kallare längre ner på glaset där du har isproblem) när yttertemperaturen är -5 grader och inneluften är +20 grader.
.
Du måste i alla fall titta på alternativ till lösning. Fönstrets insida är i allmänhet inte konstruerat för att dränera bort vatten. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.