Hej samlade forumsexpertisen!

Jag ska till sommaren bygga ett hus på 99kvm vid havet i Bua strax norr om Varberg.

Bilder och hela processen finns på min blogg: http://kennethbygger.blogg.se

Arkitekten har just gett mig de senaste ritningarna på huset och bygglovsansökan börjar närma sig.

Jag tänkte be Er om lite feedback på planlösningen. Det är säkert många saker jag inte tänkt på.

Förutsättningarna är:
  • Jag ska bygga så mycket som möjligt själv. Har en väldigt tajt budget.
  • Hus för två personer samt gästrum
  • Möjlig tillbyggnad a ca 50kvm om det blir barn i framtiden
  • Kuperad tomt med utsikt mot havet i Syd och Väst. Åt sydväst har jag ett hus ca 50m som tar en del utsikt.
  • Framför huset ligger berget fint i dagen och huset ska "docka" så fint som möjligt mot det.
  • Hus på plintgrund då jag har tajt budget. Ena hörnet på huset nuddar nästan berget och motsatta sida får över en meter till marken.
  • Huset kommer byggas med Masonite Beams eller Sjömarkenshus Goodfeel byggsystem. Konstrueras i sektioner så jag kan bygga dessa under vinter/vår.
  • Insprutad cellulosaisolering överallt med ångbroms för att huset ska kunna andas så bra som möjligt trots ett extremt lågt U-värde.
  • Frånluftsvärmepump med golvvärme
  • Kamin med värmelagring
  • Huset kommer byggas som fritidshus
  • DP säger max 23 graders taklutning
  • DP säger max 3.8m bygghöjd
  • DP säger enplanshus ej källare
  • DP säger träfasad

senaste_ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planlösningen från vänster till höger:
Öppen planlösning kök/vardagsrum med rumsavdelare i form av genomgående kamin med murstock samt platsbyggd tv/media-möbel. Mot soffan blir det mediaförvaring samt tv på väggen och mot kök kan det bli bokhylla motsatta sidan där tv hänger.

Väggen bakom soffan har dubbla funktioner. Ovanför soffan finns plats för bokhylla och i sovrummet i golvhöjd blir det plats för klädförvaring.

Skjutdörrar till alla rum.

Stora dörrar ut mot havet samt trädäcket och berget utanför.

Ang toalett tycker arkitekten jag ska ha fönster ovanför handfatet och ha spegel bredvid. Funderar fortfarande på det...

Arkitekten har genomgående jobbat mycket med siktlinjer. Dvs står jag i köket ska jag kunna se ut åt fyra håll. Är jag i korridoren ska jag kunna se skogsdungen å nordväst och tomten åt sydost. När jag kliver in genom ytterdörren ska jag kunna se genom huset utåt.

senaste_ritning_tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomten och huset med framtida tillbyggnad.
 
  • Gilla
olsnas_2020
  • Laddar…
Varför två entréer så nära varandra, vilken kommer ni att använda? I ett sådant här lite mindre hus hade jag bara haft en entré och gjort mera förvaring i VP-rummet. Kanske slå ihop det rummet med tvätt/tork då det rummet ser väldigt litet ut nu.
Dörren i sovrum 1 kan ju vara centrerat så att båda personerna som ligger i sängen kan se rätt ut.
Är bokhyllan för syns skull eller kommer ni stå i soffan ofta och sätta in och ta ut böcker? Jag personligen läser väldigt sällan böcker och även om jag tycker bokhyllor med böcker och ting är fina så skulle jag antagligen uppskatta en djupare förvaring i sovrum 2 mer.
 
Tack för bra feedback!
Jag har funderat på detta med. Jag har väl egentligen inga jättebra argument för att ha en groventré och inte heller varför tvätt/tork ska vara ett eget rum.

Anledningarna till att fönster i sovrum ligger där de gör är att jag ser havet snett åt höger från sängen. Framför ligger grannens hus och jag vill dels inte se grannens hus när jag vaknar och inte heller behöva dra för gardinen helt när det ska dansas horisontal mambo.

Vad gäller bokhylla så gillar jag böcker och som det var tidigare fanns det knappt plats för någon bokförvaring i vardagsrummet. Tidigare fanns det varken förvaring i sovrum 2 eller plats för bokhylla. För att göra det möjligt så gjorde vi huset 60cm längre. Så nu finns det lite plats iaf. Sedan hur det blir när jag väl bygger det får vi se.
 
Blir inte korridoren på 77,8 cm lite väl smal?
 
Ja, tyvärr, den är ganska smal. Det beror på att kravet på bygghöjden tillsammans med den kuperade terrängen och valet av taktyp gör att huset blir så smalt.
 
Man skulle kanske kunna kapa lite på garderoben i entrén och göra alla rum på den sidan korridoren 10cm smalare.
 
kuntri skrev:
Man skulle kanske kunna kapa lite på garderoben i entrén och göra alla rum på den sidan korridoren 10cm smalare.
Svårt att säga från denna ritning, men det finns risk för att man inte klarar diametern på 90cm i badrummet för tillgänglighetskravet om man minskar badrummet.
 
kuntri skrev:
Tack för bra feedback!
Jag har funderat på detta med. Jag har väl egentligen inga jättebra argument för att ha en groventré och inte heller varför tvätt/tork ska vara ett eget rum.
Då köper jag placering av sovrumsdörren samt bokhyllan.

Tittat lite mer, jag hade tagit bort Groventrén, slagit ihop den med Tvättrummet samt Linnerummet. Du kommer spara pengar på mindre innerväggar och skjutdörrar som behöver byggas och du får ett stort och härligt rum för både tvätt och förvaring istället för 3 små.
 
Jag bygger som fritidshus så jag slipper alla dumma stelbenta krav! :)
 
Linnerummet blir nog mer ett kombinerat småförråd/framtida walk-in-closet då jag inte har något förråd, så det vill jag ogärna ha tillsammans med fuktig miljö. Men jag kan tänka mig att flytta garderoben som är i groventrén till linnerummet så det blir en lite större förvaring.
 
Hej,
lite spontana tankar från en som bygger ett hus med ungefär samma dimensioner och förutsättningar just nu.
-plintar: kanonbra
-korridoren, inte bra..jag har en korridorstump med 90cm bredd, och den upplevs väldigt smal...sen ska vi inte ens tala om att böka runt gips och osb-skivor i de trånga utrymmena...man svär mest hela tiden och det tar mycket längre tid. Det blir ju ca 7 meter korridor...och om tillbyggnaden tillkommer blir det ytterligare ett par meter smal korridor. ni skulle ångra er.
- skjutdörrar. är en bra lösning, det har jag också...var dock medveten om att karmarna för dessa kan vara anpassade för enkelgips..och det är klent och svajigt när dörrarna öppnas o stängs... ni behöver troligtvis 122mm tjocka karmar och då försvinner ytterligare yta.
- som andra sagt: slå ihop tvättrum och entré så sparar ni utrymme och en dörr.
- planlösningen...siktlinje i all ära, det finns stor risk att det blir fängelse/klosterkänsla med så små rum och trång korridor. offra hellre något rum eller förråd och öka storleken på de övriga rummen.
- Lite inbrottstjuvarnas paradis med alla fönsterdörrar mot baksidan...
- flvp skulle jag byta mot ett ftx-system om du satsar på lågenergihus...kalldraget i rummen med tilluft kommer göra att det känns kallt trots att värmen är på. i våra breddgrader passar det fint med luft-vatten-pump.

sjömarkens har jag isolerat hela tillbyggnaden med, kanonbra att ha att göra med.
och i övrigt tycker jag det är ett estetiskt tilltalande hus
:)
 
Redigerat:
Tack för tipset om skjutdörrarna! Det ska jag ta till mig. Jag ska ta upp korridoren med arkitekten. Den måste vi ordna!

Det ligger ett hus framför mitt hus så helt ensamt är det inte. Men jag kanske inte väljer att ha öppningsbara dörrar från utsidan överallt. Risken med inbrottstjuvar finns ju överallt.

Anledningen att jag inte vill ha FTX är att jag inte gillar den typen av ventliation. Jag föredrar den naturliga ventilationen. Sedan kommer jag ha ett speciellt golvvärmesystem med ganska tunn slang som gör det möjligt att ha mycket slang i närheten av dörrar och luftintag. Det minskar risken för kalldrag. Lite blir det säkert ändå. Men jag är van efter att ha bott i dragiga landshövdingehus! ;)

Apropå Sjömarken så ska jag prata med dem på torsdag. De kommer förbi mitt jobb i Varberg i samband med att de ska prata med andra byggare. :)
 
Hemmakatten
Min snabba kommentar i kväll (skriver lite fler synpunkter i morgon) är att huset är vackert i sin enkelhet, välritat med vackra siktlinjer och bra funktioner. Några få saker reagerar jag på bl.a. den trånga korridoren. Men korridorer ska man inte vara rädd för, de tillför mycket på rätt ställen, som här den underbara siktlinjen och uppdelningen mellan våtrum, teknikrum mm med sovrum å andra sidan och samtidig binder korridoren samman de delarna.

Att bredda korridoren, helt nödvändig anser jag (ska äta våra korridorer i morgon), behöver inte alls betyda högre bygghöjd, men det får jag ta i morgon, blev helt plötsligt jättetrött. Daga att gå och lägga mig.
 
Jag tycker också att det är ett fint och enkelt hus. Men hade jag byggt så pass litet hade jag helt klart skippat två ingångar och två toaletter (istället kan du förbereda för en toalett i utbyggnaden). Även korridoren borde kortas för att inte ta för mycket av boytan, placeras något rum till vänster om köket behöver inte ljuset/siktlinjerna försämras om dörrar och fönster placeras rätt. T.ex. lär väl gästrumsdörren stå öppen för det mesta? Ritade ner en tanke jag fick när jag tittade på planlösningen.

Men också jag är tveksam över bredden på korridoren, har själv en tre meter lång korridor som varierar mellan 100-120 cm och redan det känns något trångt. Tycker arkitekten att bredden är okej?
 
  • Untitled2.jpg
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Apollonias lösning får min röst, minus korridorbredden:)
Det glömde jag kommentera igår, men det är en fördel om sovrummen inte ligger bredvid varandra för ljudets skull..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.