Jag har fått en advokat att titta på byggfelsförsäkringsfrågan, när det gäller problemet med krav på försäkring för "egenbyggare".

Han säger så här:
" Problemet med krav på försäkring i en situation liknande Er är uppmärksammat på regeringsnivå. Jag har talat med justitiedepartementet och fått upplysning om att företrädare för försäkringsbranchen sammanträffade med departementet före jul och inom kort skall departementet sammanträffa med Kommunförbundet, i riksdagen rörande försäkringskravet. För några månader sedan besvarades en fråga i riksdagen rörande försäkringskravet. Eventuellt kan lagstiftningen ändras men i så fall tidigast vid årsskiftet 2006-2007."

Vi har nu dragit ut på vår byggstart i ca 8 mån, men känner i och med det svaret att vi inte vill vänta på en förändring längre, så vi kommer nu att bita i det sura äpplet och köra igång framåt vårkanten.
 
Jag fick dispens att slippa från Byggnadsnämden, så det är nog värt pröva.
Hans
 
Vi fick skaffa försäkringen för att täcka materialfel.


/m
 
Hej

Frågan är vad risken är att försäkringen gäller för materialfel när man använt (monterat) materialet själv... Då säger väl försäkringbolaget att man själv är orsaken till materialfelet och att ingen ersättning utgår... >:(

/Jonas
 
Håller med, men det spelar ingen roll, på grund av byggnadens storlek och komplexitet så måste jag ha eländet, i vårt fall är kostnaden om det händer något ca 7% av material kostnaden (premie + självrisk).
vi funderar att ta en Gar-bo försäkring men då gäller det att huset rasar i början av deras period då de inte har nått sitt utbetalningstak....för då blir det inga pengar ändå.
eftersom besiktning verkar ingå i deras försäkring blir det billigare än bostadsgaranti som inte har besiktnig eftersom summan i mitt fall blev densamma

/m

 
Hej på er alla som diskuterar byggfelsförsäkring vid självbygge. Denna diskussion bör få så stor spridning som möjligt för att få effekt på våra beslutsfattare.
Jag sitter i samma sits som Anqust och jag kommer att dra igång mitt projekt under sommaren men jag kommer att skriftligen informera samt begära kvittens om att jag motsätter mig kravet på byggfelsförsäkring samt ha deras motivering skriftligt. Jag jobbar som byggnadsarbetare med isolerglas montage samt installerar värmesystem i egenskap av arbetsledare. Att man är tvungen att teckna en försäkring som man i villkoren kan utlasä att den inte kommer att täcka skador som kan ledas till eget arbete eller av mig anställd personal är fullkomligt absurt. Utöver det så undrar jag hur det är juridiskt möjligt för dessa försäkringsbolag att sälja med hjälp av ett lag krav då de aldrig kommer att kunna utnyttjas av kunden. VAR ÄR KUNDNYTTAN.
Detta är i högsta grad anmärkningsvärt och klandervärt.
 
Jonas_H skrev:
Hej

Frågan är vad risken är att försäkringen gäller för materialfel när man använt (monterat) materialet själv... Då säger väl försäkringbolaget att man själv är orsaken till materialfelet och att ingen ersättning utgår...  >:(

/Jonas
;D Givetvis kommer det att bli så... Nog kommer dom (försäkringsbolagen) att slingra sig undan en och annan anmälning för materialfel..

Nä, som jag sagt tidigare i en tråd. Sluta bygga hus och starta ett försäkringsbolag som säljer byggfelsförsäkringar till egenbyggare. Kan inte bli enklare att tjäna pengar.. ;)
 
Materialfel=trams. Vad skulle det vara för material, som det blir fel på??
Man får då inte glömma att felet måste överstiga ett halvt basbelopp. Kan det bli så djävligt att alla lecablocken i grunden rasar samman ;D
 
eller att 25 % av mina blivande fönster vittrar sönder på 10år, fast det e 15 års garanti på dem.

/m
 
Dessutom så är ju självrisken inte att leka med...

Bostadsgaranti har FEM prisbasbelopp. 200.000 spänn...

Jag ska bygga ut för cirka 600.000 och måste ha försäkringen. Skulle hela tillbyggnaden pulveriseras på grund av materialfel så åker trots detta på 200.000 i självrisk, om jag nu skulle lyckas få ut något på försäkringen.

Känns som det kvittar... >:(

/Jonas
 
bostadsgaranti har en självrisk på 1/2 basbelopp, så du måste missat något i texten

/m
 
oxå konstigt att ingen byggnadsnämnd satt sig emot försäkringen, och låtit självbyggaren bygga utan krav på försäkring ;)
Någon menade att det får de inte, då begår de tjänstefel ;D ;D ;D ;D ;D
men alla andra tjänstefel får de begå, utan efterspel :-X
 
saturnus2 skrev:
oxå konstigt att ingen byggnadsnämnd satt sig emot försäkringen, och låtit självbyggaren bygga utan krav på försäkring ;)
Någon menade att det får de inte, då begår de tjänstefel ;D ;D ;D ;D ;D
men alla andra tjänstefel får de begå, utan efterspel :-X
Ja, det där tänkte jag också på. Det saknas lite civilkurage på stadsbyggnadskontoren.
 
Saxat ur bostadsgarantis villkor...

6. SJÄLVRISK

För varje fel eller skada skall den försäkrade till Bostadsgaranti erlägga en självrisk som uppgår till
fem prisbasbelopp* såvida inte annan självrisk anges i försäkringsbrevet.

Om identiska fel föreligger eller om ett fel orsakat flera skador, tillämpas endast en självrisk.


/Jonas
 
Jag vet inte hur Du citerar, Jonas_H, men vad gäller Bostadsgaranti, så är det  halvt basbelopp per skada, men man behöver endast betala 1.5 basbelopp (=3 skador) så bjuder bolaget på resten ;D

Andra lustigheter bland undantag;

Försäkringen gäller inte för fel/skada vilka måste anses sakna betydelse för byggnaden eller dem som bor eller vistas däri. Estetiska fel eller skador ersätts dock om myndighet ålagt den försäkrade att vidta åtgärd.


Försäkringen gäller inte för skada på grund av ålder och bruk, vanvård, slitage, bristfälligt underhåll, felaktig skötsel eller på grund av andra liknande skäl.


Försäkringen gäller inte för fel/skada som vållats av den som är eller har varit byggnadens ägare eller av dennes anställda, såvida inte felet/skadan vållats även av någon annan eller om det annars finns särskilda skäl.
./.

Här finns en del att bita i för Konsumentverkets jurister, för inte bryr sig väl minister Mona Sahlin om hur folket plundras.


Här en annan;
Försäkringen gäller inte för skada som kan täckas av andra försäkringar t ex. fastighetesförsäkring, maskinförsäkring eller villaförsäkring oavsett om sådana försäkringar finns gällande eller ej.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.