Om man vill bygga kretsloppsanpassat så handlar det om mer än sunda material och lite värmeväxlare, det gäller att lära av naturen och minimera miljöbelastningen i alla led.

Du kan läsa artikeln här: Ekologiska Villa Balaton
 
Så här hade jag gärna byggt om jag hade haft möjlighet. Dock är det som vanligt så att extrakostnaden för att bygga energieffektivt och miljövänligt har väldigt lång återbetalningstid (extra lång om man man räknar med skuldräntor på lån). Så för oss fick det bli ett prefabhus från en stor tillverkare. Jag ser fram emot den tiden då hus med denna konstruktionslösning är standardutförande på kataloghusen
 
Jag förstår inte hur nya hus kan göra av med så mycket som 48 kWh/m2? Och sen att kalla detta energisnålt. Vad jämför man med då? Värmer man endast huset med elpatron?
 
Mitt hus från -72 med 127+142 kvm drar 42 kWh/m2 bara som en jämförelse.
 
G
Mitt hus drar 39 kWh/m2/år och har ca.150 m2 glasytor.. FTX-ventilationen är inte klar och lite annat, så jag KAN komma ner i 31 kWh. Det finns små knep...
 
Låter som hög energiåtgång. Är den presenterade siffran en beräknad siffra eller uppmätt siffra med el och pellets som energitillförsel? Mitt nollenergihus ser ut att landa på ca 35 kWh/kvm för varmvatten och uppvärmning. Då jag inte hunnit få upp solfångare eller investera i den värmepump jag planerade gör att uppvärmningen har skett med direktverkande el och 3-6 boende i huset.
/Johannes Igelström
 
Ärade kommentatorer: skilj gärna på köpt mängd energi och vad era hus egentligen kräver... Få se nu: 269 x 42= 11298 kwh... Åsså sätter vi in värmepump med årscoop ca 4... Du kan alltså förse ditt hus från 1972 med all energi för sisådär 3000 spänn om året, Drosen! Gratulerar!
 
G
Energinormen i Stockholmstrakten är idag 90 kWh/m2 och år. I denna siffra räknas uppvärmning, tappvarmvatten och driftel till pumpar och fläktar in (inte hushållsel). I Villa Balaton är den uppmätta energiförbrukningen 48 kWh/m2 och år. Det är nästan hälften av normen, och därför kan huset anses vara energieffektivt. Den absoluta merparten av energin kommer från förnybara källor i form av biobränsle (pellets) och solvärme från solfångare. Andelen el i uppvärmningssystemet är alltså väldigt låg. I jämförelse mellan el och värme brukar man multiplicera elanvändning med en faktor 2,7 för att få en rättvis jämförelse av respektive energikällas totala miljöpåverkan. Av miljöskäl har man i Villa Balaton valt att använda förnybar energi i stället för el till värmepumpar. För att få ett tyst och bra inomhusklimat, och ett enklare system, har mekanisk ventilation valts bort. I stället ventileras huset med ett fläktförstärkt självdrag, där tilluften förvärms via en ledning i mark. I stället för att till varje pris spara energi med allehanda teknik, har ett enklare och robustare system valts, med prioritering av inomhusmiljön, och inte antalet kilowattimmar. De energieffektivaste husen som byggs idag i Sverige är så kallade passivhus. Passivhusnormen ligger på max 50 kWh/m2 och år varav max 15 kWh/m2 (internationell norm) och år får gå till uppvärmning. Med mekanisk FTX-ventilation används mer el till fläktar än i Villa Balatons ventilationssystem.
 
Ser väldigt mörkt ut, med alldeles för lite fönster för min smak.

Hoppas de målar huset i nån ljus färg, det lättar upp intrycket lite.

En del intressanta energilösningar, men jag skulle inte rekommendera att ta in tillluften via en lång underjordsledning. Risken för fukt och därmed mögel i ledningen är påtaglig. DET vill man INTE ha i tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.