Höök skrev:
2.70 i takhöjd på övervåningen och 1.80 utmed långsidorna får räcka. Vi gillar det lite satta formatet, typ gammal skola, särskilt med tanke på att tomten sluttar. Vill inte ha höghus..

Och tack för responsen, jättekul att höra lite reaktioner!

Men då vart det ju bättre än vad jag trodde :) Skulle inte kunnat gissa ens på 180 i takhöjd på de lägre partierna.
 
Vad är det egentligen som är gammalt i det huset? Några innerdörrar?
Varken betongplatta med golvvärme eller regelstomme fanns nog den gång man byggde de gamla husen.
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
Ställningar?
 
haavard skrev:
Vad är det egentligen som är gammalt i det huset? Några innerdörrar?
Varken betongplatta med golvvärme eller regelstomme fanns nog den gång man byggde de gamla husen.
Jag förstår vad du menar men meningen är att resultatet ska kännas genuint och "gammalt", långt från prefabricerade hus. Jag tror det framgår av texten. Vi är medvetna om de avvägningar vi hela tiden gör mellan rättroget och nytt och det känns bara skönt att kunna tänka och planera fritt. Häng kvar - kanske kommer du gilla slutresultatet!
 
  • Gilla
Nageek och 12 till
  • Laddar…
Jag kommer säkert gilla det om det jämförs med andra nya hus.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Hej! Lycka till med detta projekt, ser ut att kunna bli riktigt fint. Jag har två gamla spegeldörrar med karm som "blev över" när vi renoverade huset om du har vägarna förbi stockholm nån gång. Till och med 50-tals masoniten som så kärleksfullt spikades över spegeln sitter kvar på ena dörren. Tänkte att de skulle återanvändas men jag gav upp och satte in nyproducerade spegeldörrar då måtten passade bättre.
 
Har själv just avslutat ett likadant projekt men lite mer omfattande, på min fritid. Tog 14 månader från färdig platta till inflytt. Var rädd om er!
 
Hoppas vi får se fler bilder! Vi har gjort ungefär samma resa, även här med strandskyddsdispens efter lång väntan :)

I vårt hus, ett och ett halvt plan med sexdelad planlösning, har vi använt:
- gamla innerdörrar, samma i hela huset som vi hittade på Blocket
- en gammal glasveranda som vi renoverat och tillverkat innanfönster till
- glasverandans pardörr använder vi mellan hall och matrum, orenoverad
- en kakelugn från 1895 som vi murat upp på nytt
- gamla möbler som kommoder i badrum
- träfönster med äkta spröjs och fönsterhakar (mot allas inrådan)
- rejäla brädgolv som vi fernissat mörka (utan golvvärme)
- radiatorer i äldre stil från Lenhovda
- platsbyggd trapp med en gammal som förebild
- pärlspont i bad, kök och tvättstuga mm
- begagnat kök i massivt trä som vi byggt om för att passa oss

I övrigt är det mesta nytt men i en traditionell stil där det är möjligt. Vi är inte riktigt klara än, men huset känns inte alls så där nybyggt och opersonligt som jag var rädd för, utan skulle kunna vara ett äldre hus som blivit renoverat. Vi är jätteglada att vi byggde ett gammalt hus, men att vi vågade vara moderna ändå i vissa beslut - vi är inte byggnadsvårdsnördar utan bara nördar :)

Kolla gärna på några av bilderna på min blogg: magasinetblogg.sankt-anna.se
Jag har inte uppdaterat den på länge, blir väl någon gång i framtiden, men det finns en del bilder i kategorin om vårt eget husbygge!

Och som sagt, kul om du lägger upp fler bilder :)
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Det ser otroligt lovande ut! Toppenläge och helt i min smak.

Mvh
 
Vilket roligt projekt - få projekt här i genuin gammal stil så det ska bli mkt spännande att följa. Tomten verkar fantastisk och det är bara att gratulera!
 
Tack för hejaropen!

Kretikos: Vi saknar garderobsdörrar (600-650 bredd), i annat fall har vi de dörrar vi behöver. Stort tack hur som!
Magasinetblogg: Ser jättefint ut, men jag hittade tyvärr inga byggbilder.

Fasen vad vi längtar ut till huset! Som att vara kär. Hoppas komma loss snart så jag kan åka ut och sätta trappan till övervåningen och lite annat.
Tegel, panel och fönster är på väg.

Och planritningar, några mindre ändringar är på g som jag återkommer till.

ENTRÈPLAN.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1TR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Höök skrev:
Tack för hejaropen!

Kretikos: Vi saknar garderobsdörrar (600-650 bredd), i annat fall har vi de dörrar vi behöver. Stort tack hur som!


Dessa är 10*210 i karmyttermått så då blir de nog lite stora...

Hoppas du hinner få upp lite fler bilder på bygget!
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag blir extra nyfiken på trapphuset. Entrén ser också smart ut, det ska bli kul att se! Och så är jag imponerad av hur ni lyckats få in så många rum på övervåningen utan att behöva passera genom andra sovrum. Hoppas du orkar uppdatera med bilder, det skulle vara väldigt kul att få se hur det går!

Kom på en sak som vi inte lyckades med. Vi ville väldigt gärna köpa begagnat taktegel men hittade inget tillräckligt stort parti. Två veckor efter att vi lagt taket med nytt enkupigt så fanns det plötsligt på Blocket och bara ett par mil bort. Typiskt! Det är lite tråkigt med det nya takteglet för på håll ser det just väldigt "nytt ut"....
 
Har ni inget instagramkonto för husbygget?
 
O
Bara en liten tanke när det gäller planlösningen, jag personligen gillar inte å ha 2st dörrar in på toaletten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.